در دریای چین چه خبر است؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، مقام های ارشد تایوان پس از آن که چین در اقدامی بی سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را در پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی می کنند.تسای یینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در نشریه فارن افرز و در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع نوشت: سقوط احتمالی تایوان، پیامدهای گسترده ای برای صلح منطقه ای و نظم جهانی دموکراسی در پی خواهد داشت و نشان خواهد داد که در نزاع جهانی بین ارزش ها در جهان امروز، این اقتدارگرایی است که بر دموکراسی برتری دارد.

در دریای چین چه خبر است؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، چین تایوان را یکی از استان های خود می داند و خودمختاری این جزیره را به رسمیت نمی شناسد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین وعده داده که این جزیره را دوباره متحد و به نام بخشی از چین در آورد. او همچنین استفاده از قدرت نظامی برای این امر را رد نکرده است.

انجام حدود 150 سورتی پرواز طی 4 روز از طریق ارتش چین نشان دهنده تهاجمی ترین حالت نظامی پکن در قبال تایوان تا به امروز بوده است؛ رویکردی که هشدار دولت جو بایدن را هم به همراه داشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در این خصوص گفت: ما از پکن می خواهیم که فشارها و اعمال فشار نظامی، دیپلماتیک و مالی علیه تایوان را متوقف کند. ما علاقه مندیم شاهد صلح و ثبات در سراسر جزیره تایوان باشیم و به همین علت است که به تایوان برای حفظ توانایی دفاعی اش کمک می کنیم.

تایوان تقریبا 24 میلیون جمعیت دارد و خود را جزیره و ملتی مستقل می داند. این در حالیست که چین چنین استقلالی را به رسمیت نمی شناسد. ایالات متحده آمریکا هم همواره تاکید کرده که برای دفاع از تایوان در برابر تهدیدات خارجی تعهد جدی دارد. با این حال واشنگتن با تایوان به نام یک کشور کاملا مستقل برخورد نمی کند. بر اساس قانون آمریکا، رابطه با تایوان در سال 1979 از طریق کنگره این کشور به رسمیت شناخته شد و واشنگتن موظف است از قابلیت های دفاعی تایوان در مقابل چین حمایت کند.

در ماه اوت، دولت بایدن اولین قرارداد فروش تسلیحات خود به تایوان را تصویب کرد و بر اساس آن 750 میلیون دلار تسلیحات شامل واحدهای توپخانه هویتزر و خودروهای زرهی و مسلسل به این کشور فروخته شد. دولت ترامپ در حال 2020 قرارداد تسلیحاتی 1.8 میلیارد دلاری به تایوان را به تصویب رسانده بود.

در دریای چین چه خبر است؟

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با وبلاگ دلگرمی با اشاره به اینکه نمی توان انتظار داشت بین چین و تایوان درگیری نظامی رخ دهد،اظهارداشت:این امکان وجود دارد تنش ها در سطح دیپلماتیک بین تایوان و چین ادامه یابد، اما این که بخواهد جنگی بین این دو کشور رخ دهد، به نظر نمی رسند چنین اتفاقی بیفتد، چین بیشتر این تهدیدات را علیه تایوان مطرح می کند تا اینکه از نفوذ آمریکا بکاهد،زیرا که ایالات متحده حضور نظامی خود در دریای چین را شدت بخشیده و چینی ها از این موضوع نگران هستند.

وی اضافه نمود: تایوان برای دهه هاست که در پی استقلال از چین است، اما چینی ها هم اعلام می کنند، حتی با توسل به قوه قهریه تایوان را به سرزمین اصلی چین باز می گرداند، این در حالیست که چین با هر کشوری که تایوان را به رسمیت می شناسد، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را کم و حتی قطع می کند و برای همین هم است که در حال حاضر تنها بیست و یک کشور روابط رسمی با تایوان دارند.

مجلسی گفت: باید گفت که درگیری ها بین دو کشور همچنان ادامه خواهد داشت، اما این تنش ها به درگیری نظامی ختم نخواهد شد، زیرا چین با توجه به اینکه که یکی از ابرقدرت های جهان به تعداد می رود و رقابت تنگاتنگی با آمریکا دارد، از لحاظ مالی به هیچ نام به نفعش نیست که وارد یک درگیری نظامی شود، زیرا این موضوع توسعه مالی و صنعتی چین را به عقب می اندازد و خسارت های مالی و مالی فراوانی را به این ابرقدرت وارد خواهد کرد.

این دیپلمات اسبق اضافه نمود: ازسوی دیگر تایوان هم توان رقابت با چین را ندارد و این موضوع را به خوبی می داند که اگر بخواهد اقدامی بر علیه چین انجام دهد، موجودیت خود را به خطر انداخته و به جزئی از خاک چین تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اما به هر حال این کشمکش ادامه پیدا خواهد کرد و آمریکا هم هر از گاهی از طریق تایوان و هنگ کنک چین را تحت فشار می گذارد تا در رقابت با آن پیروز شود، اعتراضاتی که در هنگ کنگ رخ داده هم به همین علت می توان ارزیابی کرد، هنگ کنک به علت اینکه تا دهه 90، در اختیار بریتانیا بوده، از نظام دموکراتیکی برخوردار بوده، اما چین همواره در پی این بوده که افراد خود را در راس کار در هنگ کنک قرار دهد که این مسئله هم گهگاهی باعث اعتراضات می شود، که چینی ها از این موضوع نگران هستند.

این کارشناس بیان نمود: چین با توجه به اینکه در رقابت شدیدی با آمریکا قرار گرفته است به خصوص از لحاظ مالی، نمی تواند خود را درگیر مسائل دیگری کند، بنابراین آمریکا می خواهد از این موضوع استفاده کند و از طریق هنگ کنک و تایوان دائما چین را تحت فشار قرار می دهند، اما چین هم سعی دارد، شرایط موجود را حفظ کندو سطح تنش را فراتر از این نبرد، اما به هر حال این کشمکش ها به خصوص بین چین و تایوان که حدود نیم قرن است که وجود داشته، هچنان فراز و نشیب های فراوانی را تجربه خواهد کرد.

منبع: فرارو

به "در دریای چین چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دریای چین چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید