از حریره کیش چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، تا نام کیش می آید خیلی ها یاد پاساژهای لوکس و خرید می افتند. اما این جزیره کوچک در کنار دریای آبی، ویلاها و هتل های زیبا و جدیدش، از شهری باستانی در قلب خود محافظت می نماید. حریره کیش تا قرن دهم، شهر آبادی بوده. و امروز تنها مخروبه ای از آن به جای مانده است که می تواند چند ساعت از وقت مسافران را به شکل متفاوتی پر کند.

از حریره کیش چه می دانید؟

حریره کجاست؟

نزدیک به مرکز خرید دامون در شمال کیش، وقتی از کنار مجموعه ورزشی المپیک عبور می کنیم بناهایی قدیمی را در دو طرف خیابان می بینیم. بناهایی که هم خوانی چندانی با خیابان ها و ساختمان های لوکس این جزیره ندارند. اینجا شهر حریره کیش است. شهری که بعد از نابودی بندر سیراف در قرن چهارم ساخته شد تا جایگزینی برای تجارت تاجران و صیادان باشد.

چرا باید حریره کیش را ببینیم؟

معماری و بنا

اگرچه این مجموعه کمی از مرکز شهر دور است، اما با کرایه کردن یک تاکسی می توانیم خودمان را به بخش متفاوتی از آن برسانیم. از این شهر بزرگ 120 هکتاری، امروز یک مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه گری، قنات و عمارت اعیانی به جای مانده است. وقتی از نزدیک به جنس دیوارهایش دقت کنیم می بینیم که برخلاف همه خانه های قدیمی، این عمارت نه با گل و خشت، بلکه با آهک و گچ ساخته شده است.

قدیم ها 10 هزار نفر در اینجا زندگی می کردند که یا به تجارت مروارید می پرداختند یا شیره خرما می فروختند. البته به خاطر اتصال به آب های آزاد تجارت هم رونق داشته. حتی سعدی هم روزی از این شهر گذر نموده. و در کتاب گلستان خود داستانی درباره قناعت کردن نوشته که در آن تاجری گوگرد پارسی به چین برده و کاسه چینی به ایران آورده است.

قدیمی ترین حمام ایران

حمام در قسمت جنوبی این بنا قرار گرفته است. به قول باستان شناسان قدیمی ترین حمامی است که تا کنون در ایران پیدا شده. این حمام یک قسمت گرمخانه، سربینه (رخت کن) و تون (کوره حمام) داشته که با راهروی سرپوشیده از هم جدا شده است. خانه اعیانی هم همان طور که از نامش پیداست محل زندگی خانواده ثروتمند شهر بوده است که معماری مشابه خانه های یزد و کاشان دارد.

بخش های دیگر

کارگاه شهر هم مجاور دریا ساخته شده. هنوز به طور قطعی نمی توان گفت از بعضی فضاهای آن برای چه کاری استفاده می کردند. بعضی می گویند این کارگاه محل صید صدف بوده، و به عقیده بعضی دیگر محل درست کردن شیره خرما. بعضی از باستان شناسان هم اعتقاد دارند که چون در آن به جای مانده های صدف پیدا نشده، پس احتمال دوم به واقعیت نزدیک تر است.

یکی دیگر از نکته های عجیب معماری این شهر، اتاق های شیب داری با کف شیاردار و ترکیب مرجان و آهک است. که فقط خاص این شهر بوده و جایی دیگر دیده نشده. در این شهر سکه های هندی و ظروف چینی هم یافت نموده اند. اتفاقی که ما را مطمئن می نماید که مردم حریره کیش با هند و چین مبادله داشتند. اما زلزله این شهر را نابود و پس از آن مردم از این شهر مهاجرت کردند.

جاذبه های نزدیک

کاریز: در افسانه ها همواره داستان هایی درباره شهرهای زیرزمینی وجود داشته. اما کیش به ما نشان می دهد همه این افسانه ها تخیلی و غیر واقعی نبوده اند. شهر زیرزمینی کاریز در فاصله کمی از شهر حریره کیش قرار گرفته و باعث شده آدم ها برای آشنایی با روی دیگر کیش هم که شده پیاده به سمت آن بفرایند. تا این شهر با پای پیاده 30 دقیقه راه است. این شهر زیرزمینی 2 هزار و 500 سال قدمت دارد. سقف این شهر با سنگ و فسیل هایی با قدمت 270 تا 570 میلیون سال پیش ساخته شده و پوشیده از صدف و مرجان است.

انجیرمعابد کیش: در راستا پیاده روی از شهر حریره کیش به سمت شهر زیرزمینی می توانیم درخت سبز این شهر را هم ببینیم. درخت سبز همان انجیر معابد کیش است که عنوان کهنسال ترین درخت انجیر را به دوش می کشد.

شاخه های این درخت اول آویزان می شوند، اما بعد در زمین فرو می فرایند و دوباره به تنه درخت تبدیل می شوند. برای همین ما شاهد یک تنه درخت با چندین ساقه به هم پیچیده هستیم. بعضی از مردم این درخت را مقدس می دانند و به آن پارچه و نخ گره می زنند. این موضوع به خصوص برای جهانگرد های خارجی دیدنی و مجذوب کننده است.

منبع: اسنپ تریپ

به "از حریره کیش چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حریره کیش چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید