باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند پس از حدود سه سال بازگشایی شد

به گزارش وبلاگ دلگرمی، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند پس از حدود سه سال بازگشایی شد.

باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند پس از حدود سه سال بازگشایی شد بیشتر بخوانیدباغ تاریخی رحیم آباد بیرجند؛ مجموعه ای بزرگ از دوران قاجار

این باغ و عمارت تاریخی در شهر بیرجند که به جهت بازسازی و بهسازی تعطیل شده بود، به روی توریستان و عموم مردم باز شد.

استاندار خراسان جنوبی در آیین بازگشایی باغ رحیم آباد بیرجند گفت: برای بازسازی و بازسازی کامل این باغ و عمارت تاریخی به دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار احتیاج است که دو میلیارد تومان آن را ما اختصاص خواهیم داد و برای دو تا سه هفته آینده این مجموعه بطور کامل بهسازی و بازسازی و گروه نمایشی و صنایع دستی در محل مستقر می گردد.

جواد قناعت درخصوص درخواست های ارائه شده در این بازدید گفت: جلسه ای با موضوع معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل بنیاد مستضعفان استان برگزار و بسته پیشنهادی تعریف گردد تا اصطبل پشت این بنای تاریخی را به میراث فرهنگی استان واگذار نمایند.

وی ادامه داد: بعد از جلسات ابتدایی در استان به همراه مسئولان متولی در تهران موضوع واگذاری این مکان را به وسیله رئیس بنیاد مستضعغان پیگیری خواهیم کرد اما قبل از آن جلسه جمع بندی برای ارائه پیشنهادات در استان برگزار گردد.

استاندار خراسان جنوبی بعلاوه خواهان پیگیری حل مشکل تامین آب این باغ و عمارت تاریخی با همکاری شهرداری و شرکت آبفا شد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های توریستی موجود در استان بیش از گذشته بهره مند شویم و خراسان جنوبی در حوزه بناهای تاریخی و باغ ایرانی ظرفیت خوبی دارد.

قناعت مطرح نمود: مکان هایی که بناهای تاریخی و درختان و باغ ها در کنار یکدیگر هستند، مجموعه زیبا و آرامش بخش است و قابلیتی که در این باغ است علاوه بر نگاه مالی در جذب توریست و ایجاد اشتغال می تواند بسیار مکان تسکین دهنده برای میهمانان و مردم استان باشد.

وی اضافه نمود: در آموزه های دینی قدم زدن در طبیعت مایه سکینه و آرامش است لذا استفاده از این بناهای در ابعاد روحی و روانی بازدیدنمایندگان و توریستان موثر خواهد بود.

باغ و عمارت رحیم آباد به صورت کامل به میراث فرهنگی واگذار گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: بخش هایی از جمله اصطبل و فضای جنوب شرق باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد در اختیار بنیاد مستضعفان است که درخواست داریم به میراث فرهنگی واگذار گردد تا این باغ تاریخی به گذشته باشکوه خود برگردد.

هادی شاهوردی اضافه نمود: این بخش قبلا جزئی از باغ بوده که سال 1380 متاسفانه دیوارکشی و جدا شده است، در مجموع پنج هزار و 800 متر مربع از این باغ در اختیار بنیاد مستضعفان بوده و درخواست ما این است که پیگیری گردد باغ به صورت کامل در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی بیان نمود: مدت تقریبی سه سال این اثر در دست بازسازی و بازسازی است که تا به امروز پیشرفت خوبی داشته و آماده پذیرایی از توریستان و مردم خراسان جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در زمینه بازسازی، بازسازی و بهسازی باغ و عمارت رحیم آباد قریب 950 میلیون تومان تا به امروز هزینه شده و با این حجم اعتبار، بازسازی بام عمارت، گچ و تزئینات و نگهداری فضای سبز باغ صورت گرفته است.

وی باغ و عمارت رحیم آباد را از باغ های زنده و منحصر بفرد ایرانی دانست و تاکید نمود: برای ادامه تکمیل بازسازی عمارت و نگهداری باغ به مبلغ بالغ بر دو میلیارد و 500 میلیون تومان احتیاج است تا بتوانیم با آمادگی کامل پذیرای توریستان و مردم باشیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه اولویت ما بعد از بازگشایی این باغ و عمارت، ایجاد نگارخانه، نمایشگاه و حتی فروش صنایع دستی خواهد بود، افزود: بعلاوه در صورت ضرورت به علت نداشتن ساختمان اداری، اداره کل میراث فرهنگی در این مکان مستقر خواهد شد البته در پی این موضوع نیستیم و سعی خواهیم که جایگزین های دیگری داشته باشیم.

وی توضیح داد: حد امکان از این پس این اثر تاریخی را در راستای استفاده حداکثری مردم به بخش خصوصی واگذار نخواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بعلت بکارگیری ناظر و مشاور، باغ و عمارت رحیم آباد یکی از زنده ترین باغ های ایرانی است و برای نگهداری فضای سبز این اثر تاریخی هزینه های زیادی می گردد تا همواره سرسبز باقی بماند.

وی مطرح نمود: در شهر بیرجند 11 باغ تاریخی داریم که بعضی در اختیار دستگاه های اجرایی و نهادها قرار گرفته است و به علت نداشتن مالکیت نمی توانیم اقدامات بازسازیی خوبی را در این باغ ها انجام دهیم.

منبع: همگردی

به "باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند پس از حدود سه سال بازگشایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند پس از حدود سه سال بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید