سفر به شهرستان افسانه ای و مرموز تکاب

به گزارش وبلاگ دلگرمی، شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده و دارای مناطق دیدنی بسیاری می باشد. با ما باشید تا به این شهرستان زیبا سفر کنیم.

سفر به شهرستان افسانه ای و مرموز تکاب

جاذبه های گردشگری شهرستان تکاب

تکاب شهری افسانه ای و پر رمز و راز است این شهر دارای مجموعه ای از آثار تاریخی است که گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به خود جذب نموده است خیلی از گردشگرانی که به این شهر سفر می نمایند خاطرات دل انگیزی را در این شهر به خاطر می سپارند و جاذبه های تاریخی شهر را از نزدیک مشاهده می نمایند.

این منطقه دارای یکی از مجموعه های تاریخی در ایران است مجموعه تاریخی تخت سلیمان به دلیل برخوردار از آثار باستانی ارزشمند خود بسیار شناخته شده است این مجموعه تاریخی دارای مهم ترین آثاری است که تمدن ایرانی را به خوبی نمایان می نماید همچنین این منطقه به دلیل خوش آب و هوا بودن گردشگران زیادی را پذیرا است.

در شهر تکاب کجا بریم ؟

دیدنی های شهرستان تکاب

1. زندان برنجه جاذبه طبیعی تکاب

این مکان برای افرادی که علاقه مند به طبیعت و کوه نوردی هستند بسیار مکان جالبی خواهد بود. در این مکان فوق العاده چندین چشمه آهک ساز وجود دارد که مهم ترین آن زندان برنجه می باشد.

این مکان دیدنی دارای حدود 70 متر عمق است که قطعا شما را حیرت زده خواهد نمود. این مکان دیدنی در حدود 28 کیلومتری شهر تکاب واقع شده است و همه ساله بازدیدنمایندگان زیادی برای تماشا این پدیده طبیعت به این شهر سفر می نمایند.

در کف زندان برنجه دریاچه ای کوچک و گاز کربنیگ موجود می باشد که بازدیدنمایندگان می توانند از بالای این کوه به تماشا این مکان دیدنی بنشینند.

مکان های تفریحی تکاب

2. دیدنی های تکاب: تخت سلیمان

یکی از معروف ترین مکان های تاریخی تکاب در کشور ایران تخت سلیمان می باشد که در نزدیکی این شهر واقع شده است و تمدن ایران را به رخ دنیایان می کشد. این مجموعه دنیای در کوهستان های غرب کشور از مهم ترین آثار های تاریخی و ملی می باشد که در دوران ساسانیان ساخته شده است و ارزشی برابر با تخت جمشید هخامنشیان را دارد.

تخت سلیمان یکی دیگر از مکان های تاریخی کشور ایران می باشد که در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است و به عنوان یک نماد بزرگ برای شهر تکاب شناخته می شود.

در این مجموعه تاریخی آتشکده آذرگشنسب، دریاچه طبیعی، کاخ شاهی، تالار، بنای چهارطاقی و معبد آناهیتا وجود دارد که قطعا هر بازدیدنماینده ای را حیرت زده تاریخ ایران خواهد نمود.

همه ساله بازدیدنمایندگان زیادی از سراسر کشور و دنیا برای بازدید از این مکان تاریخی به تکاب سفر می نمایند. بعضی از محققان و تاریخ نویسان معتقدند که قدمت این مکان تاریخی به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و آن دوران باز می شود و در زمان ساسانیان مورد اهمیت و بازسازی قرار گرفته است.

جاذبه های تاریخی شهر تکاب

3. پل ساروق مکانی فوق العاده در تکاب

یکی دیگر از دیدنی های تکاب پل ساروق می باشد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است این پل در فاصله 15 کیلومتری از شمال غربی تکاب واقع شده است قرار دریافت آن بر روی رودخانه ساروق موجب جذبیت بیشتر این پل برای گردشگران شده اند همچنین اهمیت ساخت آن را بیشتر نموده است.

قدمت ساخت این پل تاریخی به دوران حکومت صفویه نیز باز می شود و یکی از مهم ترین بناهایی است که در آن دوران ساخته شده است و یکی از آثار تاریخی مهم محسوب می شود.

بخش های مختلفی از این پل شامل سه چشمه و دهانه هستند در فصل های بهار رودخانه این پل بسیار پر آب است و می توانید با قدم زدن بر روی طاق های آن چشم اندازهای زیبا و جذابی از آن را مشاهده کنید.

جاذبه های توریستی تکاب

4. قلعه سردار افشار تکاب

این عمارت نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم در تکاب است که در دوران قاجاریان ساخته شده است این عمارت که به عنوان عمارت سردار افشار شناخته می شود توسط حسینعلی خان افشار و به دستور او ساخته شده است این عمارت یک عمارت اربابی است و دارای دو طبقه با ایوان های زیبا و دیدنی است.

ستون هایی که در این بنا می بینید آجرکاری شده اند و زیبایی های بنا را نیز بیشتر نموده اند حوضی که در میانه حیاط ساخته شده است جذابیت بنا را بیشتر نموده است.

جاهای دیدنی تکاب

5. چملی گول تکاب

تکاب از جمله شهرهای ایران است که دارای تالاب های منحصر به فردی می باشد. چملی گول که به اسم های تالاب چملی، جزیره شناور و چمن متحرک نیز شناخته می شود، یکی از پدیده های شگفت انگیز و جالب شهر تکاب است که در نزدیکی روستای بدرلو در 15 کیلومتری آن واقع شده است.

چملی گول در واقع برکه یا دریاچه ای کوچک است که وسط آن جزیره ای از چمن واقع شده است و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده است که ارتفاع تقریبی بعضی از آن ها به 2 متر می رسد.

این برکه یا دریاچه کوچک با وزش باد و جریان هوا به دنیا مختلف تغییر راستا داده و حرکت می نماید و همین اتفاق باعث منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

جاذبه های طبیعی تکاب

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

6. آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه تکاب

اگر کمی از فضای شهر خارجی شویم، آبشار و چشمه های آبگرم زیادی در حاشیه شهر تکاب خواهیم دید. آبشار فصلی قینرجه در ناحیه غربی کوه بلقیس در روستایی با همین نام در 50 کیلومتری شمال این شهرستان قرار گرفته است.

این آبشار محیط و فضایی بسیار زیبا و خیره نماینده در این منطقه ایجاد نموده است. در حاشیه و کنار این آبشار جلوه های طبیعی و پوشش گیاهی بسیار متنوعی به چشم می خورد. چشمه های آبگرم و جوشان این منطقه معدنی بوده و دارای خواص درمانی زیادی هستند.

چشمه های شهر تکاب

7. قلعه ساری قورخان تکاب

اگر به تکاب سفر می کنید دیدن قلعه ها را نباید فراموش کنید. چون جای جای مکان این قلعه ها حوادث و تحولات مختلفی به خود دیده است. قلعه ساری قورخان که یکی از جاهای دیدنی تکاب محسوب می شود، مرکز تمدن های هزاره اول بوده است و از عصر مادها تا سلسله ساسانیان، اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته اند.

این قلعه به صورت پشته بزرگ سنگی در حاشیه شرقی رودخانه دزد وجود دارد که از همه طرف محفوظ است و دستیابی به آن بسیار مشکل و به این لحاظ، مأمنی مناسب برای ساکنان این خطه در ادوار مختلف بوده است.

راهنمای سفر به شهر تکاب

تکاب یکی از مناطق زیبا در استان آذربایجان غربی است این شهر دارای مناطق تاریخی و طبیعی زیادی است تنوعی که در میان جاذبه های توریستی و گردشگری این شهر وجود دارد موجب شده تا هر ساله گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران به این شهر سفر نمایند.

منبع: مجله دلگرم

به "سفر به شهرستان افسانه ای و مرموز تکاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهرستان افسانه ای و مرموز تکاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید