عمل لازک چشم چیست و چگونه انجام می شود؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، لازک (LASEK) یکی از شیوه های جراحی لیزری چشم است که از هر دو روش لیزیک و PRK در آن استفاده شده است. در عمل لازک چشم برای بهبود دید چشم، سطح قرنیه با استفاده از لیزر تغییر شکل داده می شود.

عمل لازک چشم چیست و چگونه انجام می شود؟

تمام نکاتی که باید درباره عمل لازک چشم بدانید

آیا از پیشرفت جراحی مورد استفاده برای رفع اختلالات بینایی اطلاع دارید؟ چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن هر انسان است. چشم ها علاوه بر قدرت بینایی در زیبایی ما نقش دارند. اکثرا برای درمان اولیه عیوب انکساری از عینک و لنز های تماسی استفاده می کنند، مگر این که بیمار از استفاده مکرر آن ها خسته شده باشد. برای پی بردن به این نکات کافی است بدانید که عمل لازک چشم چیست در ادامه همراه وبلاگ دلگرمی باشید.

لازک چشم چیست؟

لازک چشم یکی از انواع جراحی های مرسوم و روش های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری چشم مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و تغییر در انحنای قرنیه است. برای اولین بار چشم پزشکان آمریکایی در سال 1999 میلادی لازک را ابداع نمودند.

عمل لازک چشم ترکیبی از مزایای دو روش دیگر جراحی چشم یعنی لیزیک (LASIK) و پی آر کی (PRK) است.

الزامات قبل از عمل چشم لازک

قبل از جراحی باید توجه کنید که افراد بالای 18 سال که به مدت 6 ماه شماره چشم ثابت داشته اند و مشکلاتی از قبیل آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی نداشته اند قابلیت انجام این جراحی را دارند. معمولا پزشک با معاینه چشم و اندازه گیری ضخامت قرنیه، فشار چشم، اتساع مردمک و انکسار، و همچنین با بررسی سابقه پزشکی بیمار، نظر نهایی را در مورد عمل جراحی لیزیک یا منع آن اعلام می کند.

مهمترین مزایای جراحی لازک

  • مدت زمان عمل در حدود چند دقیقه است.
  • در جراحی لازک با برداشتن فقط اپی تلیوم و عدم دستکاری میانه قرنیه (استروما) استحکام قرنیه بیشتر حفظ می شود، برخلاف لیزیک که در آن ضخامتی از قرنیه برداشته شود.
  • خشکی چشم و آسیب به قرنیه ناشی از جراحی لازک نسبت به روش های دیگر بسیار کمتر است.
  • برداشتن لایه اپی تلیوم در عمل لازک چشم به کمک یک محلول الکلی و بدون استفاده از میکروکراتوم (وسیله ای شبیه تیغ جراحی) اجرا شده و اعصاب قرنیه کمتر آسیب می بیند.
  • عمل لازک برای افرادی که به دلیل نازک بودن قرنیه امکان لیزیک ندارند یا برای کسانی که شیب انحنای قرنیه چشم هایشان کم است بسیار ایده آل است.

معایب عمل چشم لازک

  • مدت زمان بهبود و بازگشت به دید عادی در روش لازک در مقایسه با عمل لیزیک طولانی تر است.
  • دوره بهبود در این روش یک تا دو هفته طول می کشد که این زمان مشابه دوره بهبود در جراحی پی آر کِی است.
  • درد و ناراحتی جراحی لازک نسبت به جراحی لیزیک معمولا بیشتر است اما در مقایسه با روش پی آر کِی درد کمتری دارد.
  • در جراحی لازک بیمار باید چند هفته از قطره استروئید چشمی استفاده کند، در حالی که در لیزیک یک هفته کافی است.

عوارض جانبی لازک چشم

  • احساس قرار داشتن جسم خارجی در چشم (بین 1 تا 4 روز)
  • کاهش موقتی دید در نور کم (حداکثر تا 12 ماه)
  • خشکی چشم که نیاز به استفاده از قطره های مرطوب کننده چشم دارد (حداکثر تا 6 ماه)
  • دید مه آلود و تاری دید بعد از 6 تا 9 ماه رفع می شود.

دوره نقاهت عمل چشم لازک

دوره نقاهت عمل لازک بر حسب شماره چشم متفاوت است. بعضی بیماران بعد از 2 تا 3 هفته دید مطلوب خود را به دست می آورند. اما بعضی دیگر ممکن است بعد از 2 تا 3 ماه دید کامل پیدا کنند که این موضوع در افرادی که شماره آستیگمات یا نزدیک بینی بالایی دارند، بیشتر اتفاق می افتد، زیرا لایه برداری بیشتری روی قرنیه شان اجرا شده است. اما این به این معنی نیست که بعد از جراحی دید ندارند، فقط کیفیت دید به مرور بهتر می شود.

منبع: پیام دلتا

به "عمل لازک چشم چیست و چگونه انجام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمل لازک چشم چیست و چگونه انجام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید