ما در خویشتن خود گره خورده ایم!

به گزارش وبلاگ دلگرمی، محمد زینالی اناری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، توضیح داد: کتاب در خود گره خوردگی نتیجه چند سال تأملات من در همراهی با مطبوعات در خصوص یک سری نشانه ها و عناصر فرهنگی بود که پایان با پیگیری اساتیدم در انجمن انسان شناسی و فرهنگ و با مسئولیت انتشارات اندیشه احسان منتشر شد.

ما در خویشتن خود گره خورده ایم!

وی اضافه نمود: در این کتاب، به نشانه هایی مانند میز، خانه دار، بروکراسی، جشن، حقوق، خیابان و غیره پرداخته ام که ما آنها را آن طور که ماهیتشان هست، نفهمیده ایم بلکه بر اساس یک سری تجربه های قبلی به آنها معنا داده ایم که باعث شده برای ما به چالش تبدیل شوند و بین تجربه واقعی و تجربه تاریخی مان دچار یک نوع گره خوردگی شویم.

این نویسنده اردبیلی ادامه داد: ما یک هویت تاریخی و یک قصدیت تجربی داریم اما چون نتوانسته ایم تجربه را با اطلاعات پیشینمان خوب هماهنگ کنیم، این دو بُعد مینوی به صورت یک گره یا کُمپلکس یا مسئله در فکر ما جای گرفته اند.

به گفته زینالی، این پدیده را می توان نوعی شیزوفرنی دانست، یعنی ما همزمان دارای دو برداشت و دو سیر فکری و عینی هستیم؛ چون یک انسان همان طور که تجربه می نماید، اندیشه می نماید و این اندیشه و تجربه با هم جور نیستند، پس این انسان از جانب اندیشه و تجربه اش مسائل حل نشده و به هم گره خورده دارد.

فرهنگ مادر، مفاهیم تازه را جعل معنا می نماید

وی تشریح کرد: تعریف شدن مفاهیم و فهمیده شدن نشانه ها و اشیاء تازه که به عنوان اشیایی وارداتی و قلمه زده شده به فرهنگ ما هستند، به خوبی در راستا خود پیش نرفته اند و فرهنگ مادر بر اساس فکریت های پیشین خود آنها را جعل معنا می نماید؛ از این جعل معنا آسیب می بیند، اذیت می گردد و چنان درگیر می گردد که در کتاب به آن در خویشتن خود گره خوردن اطلاق شده اما با وجود این همه مسائل، به ذات پدیده ها و حقیقت تجربه ها اعتنا نمی نماید.

زینالی ادامه داد: این اتفاقات و رخدادهای تازه که در عصر مدرن شدن ایران رخ داده و اشیا به صورت ناملموس و نامفهوم به فرهنگ ما چیره شده اند، نیازمند توجه و دقت در ذاتشان و ماهیتشان است.

وی اظهار کرد: در این کتاب به شیوه تحلیل پدیدارشناسانه فرهنگ و تفسیر روایت گونه از اشیایی مثل بروکراسی، نکات و تعاملات کوتاهی به عمل آمده تا در خصوص ماهیت این پدیده ها و مسئله گون شدن آنها و رسیدن از جز به کل، نظریه پردازی بگردد.

پدیده های فرهنگی تازه را بر اساس ماهیت آنها بسنجیم

به باور زینالی، پدیدارشناسی به ما یاری می نماید تا به جای آنکه برداشت های پیشین خود را به اشیاء ناشناخته زورچپان و آنها را به اشیا و نشانه های خشن و خطرناک تبدیل کنیم، از ساحت رمز و حتی شرارت گذشته و به اشیا و نشانه ها و پدیده های فرهنگی تازه بر اساس ماهیت خود آنها نگاه کنیم تا بدانیم فرضاً طلاق همان طور که در زندگی امروز تجربه می گردد، یک پدیده تازه است و ما باید در خصوص آن بر اساس تجربه ای که اتفاق افتاده است، مفاهمه داشته باشیم؛ زیرا اگر بخواهیم بر اساس فکریت پیشین خود در خصوص آن صحبت کنیم، ممکن است نتوانیم راز آن را کشف نموده و همان طور که هست، ببینیم، در نتیجه از یک مسئله تجربی و قابل فهم به یک مسئله سخت و غیرقابل حل تبدیل شده و روزبه روز بیشتر و بیشتر می گردد.

وی اضافه نمود: در خصوص بروکراسی به این نکته اشاره شده که روابط سازمانی چگونه به جای اینکه بر اساس تعاریف و مبانی علم مدیریت و دانش سازمان و دقت و رعایت ریزه کاری های آن و اصول و قواعد علم مدیریت صورت گیرد، به وسیله مشارکت گسترده متخصصان رشته های مختلف و تبدیل کردن پست های مدیریت تحت عنوان کار اجرایی، بروکراسی را به یک نوع پدیده مبهم و رازآلود تبدیل نموده و از سه نوع تجربه دیرینه کار جمعی که به طور ثابت در جامعه ایرانی وجود داشت، برداشت هایی در تیم گردانی و کار سازمانی نموده ایم که جزئیات بیشتر در کتاب قابل دسترسی است.

زینالی گفت: در این کتاب راه اینکه بتوان از کلاف های سردرگمی که بر فرهنگ ما سیطره یافته، رها شد، در گفت وگو و آنالیز روزمره شهروندان در خصوص هزاران هزار پدیده تازه و معنای اشیا و کلمات تازه دیده شده است، اما این گفت وگوها باید به صورت نهادی و به وسیله همزیستی متخصصان معرفت شناسی، فلسفه، مطالعات فرهنگی و انسان شناسی فرهنگی البته در بستر زندگی روزمره رخ دهد؛ طبیعتاً این راه چاره روش خاصی دارد که در دانش های مورد اشاره شیوه های آن شایان توجه است.

یادآوری می گردد، محمد زینالی اناری متولد 1356 در شهر اردبیل، پژوهشگر اجتماعی و دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی دانشگاه اصفهان است که کتاب در خود گره خوردگی از او در سال 1399 به وسیله انتشارات اندیشه احسان در 150 صفحه منتشر و به قیمت 35 هزار تومان در کتابفروشی ها عرضه شد.

گفت وگو از: توحید مهدوی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ما در خویشتن خود گره خورده ایم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما در خویشتن خود گره خورده ایم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید