ماجرای نمادهای یک احضار از چشم دنیا بین تا بز شاخدار

به گزارش وبلاگ دلگرمی، قصه دنیای ماورا و ماجراهایی که هستند اما نمی بینیم شان، جریانی است که از قدیم ترها تا امروز کلی حرف و حدیث درباره شان وجود داشته.

ماجرای نمادهای یک احضار از چشم دنیا بین تا بز شاخدار

همین باعث شده تا نگاه های مختلفی هم درباره آن شکل بگیرد و خیلی ها برای یک بار هم که شده به سراغش بفرایند اما از آنجا که این راه مسیرهای انحرافی زیادی هم دارد، ضروری است با آگاهی بیشتری به آن پرداخته شود، مثل اتفاقی که تلویزیون هم بعد از مدتی وقفه در قالب سریال احضار سراغ آن رفت.

مجموعه ماه رمضانی که از شبکه یک روی آنتن رفت و اصل قصه آن همان طور که از اسمش هم پیداست به موضوع احضار روح و یکی از همان مسیرهای انحرافی که عواقب خودش را دارد، پرداخته است. در طول این سریال علاوه بر این داستان، نمادهایی به کار رفته است که در ابتدای پخش آن هم سر و صدای زیادی برپا کرد، اتفاقی که باعث شد ما به شکل جزیی سراغش برویم تا از اصل این نمادها و مفهومی که دارند، سر در بیاوریم. بر همین اساس با حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و استاد دانشگاه در حوزه اخلاق و عرفان، گفت و گو کردیم. البته در کنار موضوع نمادها از جزئیات قصه و تجسم شیطان در قالبی که در این مجموعه به تصویر کشیده شده هم پرسیدیم؛ صحبت هایی که در ادامه می توانید سری به آن بزنید.

یک پرداخت قابل تقدیر

موضوع و پرداخت مجموعه یک جای تشکر دارد ،چراکه در سریال احضار تابوشکنی اجرا شده و مقوله ای که خیلی ها از مطرح کردن آن پروا داشتند، در این مجموعه عنوان شد. موضوعی که در متن جامعه ما هست ولی نسبت به آن در فضای نخبگانی و فرهنگی سکوت برقرار است به طوری که همه می گویند بهتر است آن را مطرح نکنیم و به آن دامن نزنیم. همین فضای ساکت و خاموش باعث شده مدعیان دروغینی بتوانند به راحتی از بی اطلاعی مردم سوءاستفاده و بساط خودشان را پهن نمایند. حال در سریال احضار به این موضوع پرداخته شده و این نوع فریبکاری که در جامعه هست را تا حدی افشا نموده، گرچه کمی دیر هنگام شده اما باز هم این اتفاق خوبی است.

من پرداختن به این مباحث را خیلی ضروری می دانم، چراکه این جریان در جامعه ما رایج است، شما اگر در فضای مجازی جست و جو کنید، انواع و اقسام احضار روح و هر چه فکرش را کنید می یابید. به همین دلیل باید به این موضوعات پرداخته تا جزئیات این جریان برای مخاطب روشن شود، مثل همان فضایی که در این سریال نشان داده شد، چرا که این افراد ممکن است از راه های نادرستی اطلاعاتی را به دست آورند و با جلب اعتماد مخاطب شان به راحتی هر حرف نادرستی را مثل اختلاف افکنی، دشمنی و ایجاد انحراف را در جامعه زمینه اش را فراهم نمایند. ابتدا ممکن است اطلاعات درستی از طرق مختلف مثل ارتباط با موجودات دیگر به افراد ارائه می شود و بعد که این اعتماد ایجاد شد، انواع سوء استفاده های مادی از این افراد اتفاق می افتد و در این سریال این موضوع به خوبی نشان داده شده است.

تجسم شیطان

شیطان یا جن هایی که در رکاب شیطان هستند و برای اغواگری انسان ها می فرایند و می آیند، می توانند خودشان را به اشکال مختلف در بیاورند. آنها روح نمی شوند و ماهیت روح سرجای خودش است اما این جن ها می توانند هم به شکل انسان هایی باشند که از دنیا رفته اند یا هنوز زنده هستند، در بیایند. در واقع آنها می توانند به هر شکلی دربیایند و در ذهن مخاطب تجسم و تمثل پیدا نمایند. از همین رو در این مورد سریال احضار درست عمل نموده است و نشان می دهد این توانایی در جن ها هست که ذهن افرادی را که با آنها در ارتباط قرار می گیرند تحت تاثیر قرار دهند و به شکل افرادی که ممکن است آنها را بشناسند، دربیایند.

همچنین در این سریال هم نشان داده شده افراد تا حدودی خودشان هم در تجسم آن دخیل هستند و شکل و تصویری که از آن شخص مدنظرشان است، در صورت بندی ای که یک جن در نظر آنها پیدا می نماید تاثیرگذار است. حال نوع لباسش، حالت چهره اش یا موارد مختلف این چنینی، مثل این سریال که نشان داد کسانی که آن فرد را در گذشته با صورت زخمی دیدند به همان شکل او را تجسم می نمایند و برعکس، این مطلب درستی است و یعنی فرآنید رویت جن ها یک جریان مشارکتی بین خود آن جن که اراده نموده برای فردی ظاهر شود و آن نفر که برای دیدن او آمادگی دارد. بنابراین اگر یکی از این دو طرف نخواهند، این ارتباط قطع می شود، یعنی اگر کسی که الان به دیدن جن ها مبتلا شده، بتواند ذهنش را از این موضوع برگرداند، دیگر از مشاهداتی که گاهی آزاردهنده هم هست، خلاص می شود.

جای خالی بعضی موضوعات در سریال ها

به نظر می آید ما به نقد بسیاری از جریان های معنوی کاذب که انواع مختلفی دارد، احتیاج داریم. مثل روش های مختلف درمانگری و انرژی درمانی که آسیب های مختلفی را در جامعه به وجود می آورند، خیلی هم گوناگون هستند و با اسامی مختلفی، از ژاپنی و کره ای تا موارد مختلف دیگر، رواج پیدا نموده اند و عده ای به وسیله ادعای درمانگری این روش ها کسب درآمد می نمایند. اینها قطعا هم غیر قانونی است و هم از نظر شرعی نامشروع است. در سوی دیگر به وسیله آموزش این روش ها بعضی کسب و کاری راه انداخته اند و عده ای را به باورهای انحرافی می کشانند. از همین رو در این زمینه ها هم احتیاج به کار داریم.

از همین رو ما لازم داریم از هر راهی که ممکن است ازجمله سریال سازی این خرافات مدرن را افشا کنیم و به مردم آگاهی دهیم. قطعا یکی از رسالت های هنر و رسانه این است که موج آگاهی بخشی را در جامعه گسترش دهد و از رواج خرافات جلوگیری کند. در این میان ما یک جامعه دینی داریم و اگر نخواهیم مراقبتی از این جهت داشته باشیم، زمینه برای گسترش خرافات خیلی فراهم است. همچنین اگر اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد، دینداری مردم هم تحث تاثیر قرار می گیرد.

نمـادها

در بخش دیگری از این گپ و گفت در کنار تشریح جزئیات این سریال از مظاهری سیف درباره نمادهایی که در احضار به کار رفته پرسیدیم. نمادهایی که اغلب آنها در اتاقی که روح کامرانی معروف آنجا سر و کله اش پیدا شد، نصب شده اند و وجود دارند.

یکی از نمادهایی که در این سریال خیلی جدی نشان داده شد، چشم دنیا بین است.

چشم تکی که در وسط یک مثلث با پرتوهایی که اطرافش هست، نهاده شده است. این چشم دنیا بین ظاهرا در ابتدا نماد حضور الهی بوده، این که خدا حاضر و ناظر اعمال همه انسان ها هست و مثلا مسیحیان هم این چشم را در کلیساهایشان قرار دادند. در ادامه در جریان های فراماسونری و این فضا از این چشم استفاده شد و گفتند آن کسی که ناظر و حاضر است، خداست؛ البته خدایی با تعبیر فراماسونرها که او را معمار دنیا می دانند.

جریان های شیطان گرایی شیطان را نیروی برتر و حاضر و ناظر دنیا می دانند، تا حدی که می گویند برای رسیدن به موفقیت باید از او طلب یاری کنید. آنها در کل معتقدند به جای خدا باید با شیطان همکلام شد. آنها نماد حضور و قدرت برتر الهی را برای شیطان به کار بردند. لذا استفاده از آن برای جریان های فراماسونری و شیطان گرایی، به خصوص در حال حاضر زیاد شد اما این نماد در اصل همان طور که گفته شد، نشان حضور الهی و رویت همگانی خداوند بود.

یکی دیگر از نمادهایی که در این مجموعه به کار رفته، بز شاخدار است که به چند شکل در آن اتاق دیده می شود.

یکی از آنها در قالب یک ستاره پنج پر که دورش دایره است، نهاده شده و دقیقا نماد شیطان گرایی است که روی انجیل شیطان هم این نماد ثبت شده و به بافومه معروف است. باز هم این که این نماد از کجا، چرا و چگونه به وجود آمده؟ فرآنید تغییر و تحولاتی داشته، اما به هر حال امروز آن را نمادی از شیطان می دانند. این که چرا بز را انتخاب کردند؟ می توان گفت در آموزه های تورات حضرت یعقوب(ع) برای حضرت اسحاق(ع) قربانی می نماید، این بز نمادی از قربانی شد و بعد جریان های شیطان گرایی به وسیله همان آموزه های تورات معتقدند شیطان خودش را برای نجات انسان قربانی کرد.

این نگاه هم به زمانی برمی شود که آدم و حوا در بهشت بودند و زمانی که شیطان آن درخت را به عنوان گیاه آگاهی معرفی کرد، خودش هم مورد غضب نهاده شد و رانده شد. از همین رو می گویند او خودش را قربانی کرد تا انسان به آگاهی و روشنایی برسد. به همین دلیل بز را برای این نماد انتخاب کردند که آتش وسط سرش را نماد آگاهی و شاخ هایش را نماد برکت می دانند.همچنین این که در میان یک دایره آن را قرار می دهند، دایره معمولا نماد بی نهایت بودن است و یعنی خیر کامل و بی نهایت در وجود شیطان است و جای دیگر دنبالش نروید!

اسب بالدار هم که در تصویر می بینیم، نماد جاودانگی است که در اساطیر یونانی وجود داشته و تصویر معروفی است.

معمولا در فرهنگ های دیگر هم اسب و اسب بالدار، نمادی از گذر از این دنیا و رفتن به دنیای دیگر تلقی می شود، چنان که ما در فرهنگ خودمان هم داریم پیامبر در شب معراج سوار مرکبی شد که در تعبیر آن می گویند اسب بالداری به نام براق بود.

لذا اسب بالدار نمادی از جاودانگی و گذر به عوالم بالاتر است که دیگر فناپذیری دنیای مادی به آن راه ندارد. این نماد هم ربطی به جادو، شیطان و این موارد ندارد.

مهم ترین نمادها در این کار یکی چشم دنیا بین است و دیگری همان بز شاخدار که بارها به تصویر کشیده شد.

یکی از نمادهایی که در بخشی از سریال می بینیم به آن پرداخته می شود، ستاره همگراست که مربوط به معبد تلماست. معبد تلما را فردی به نام آلیستر کرولی پایه گذاری کرد.

او جادوگر، فراماسونر و البته در حوزه تاریخ تمدن و انسان شناسی، دانشمند هم بود، کرولی همچنین دچار اختلالات روحی و روانی بود و خیلی علاقه داشته به او جانور عظیم بگویند. او روش های شیطان پرستی را پایه گذاری می نماید که به واسطه آن افراد می توانند به فنون جادویی دست پیدا نمایند و قدرت هایی را به دست بیاورند.

برای این موضوع هم معبد تلما را در سیسیل و جنوب اروپا تاسیس می نماید. این معبد هنوز هم هست اما بیشتر جنبه گردشگری دارد. او در اوایل قرن بیستم زندگی می کرد اما جزو کسانی است که جریان های جادویی و شیطان پرستی را همراه با تئوری ها و نوآوری های عملی را در این قرن آورد. کرولی جزو مفاخر انگلستان است و در ادامه آنتوان لاوی کلیسای شیطان را سال 1966 پایه گذاری کرد و خودش را جانشین کرولی معرفی کرد.

نماد ابلیسک هم در بخش هایی از سریال نشان داده شد که خیلی پررنگ نبود و ما هم از آن می گذریم.

این نماد هم یکی از نمادهای مورد احترام شیطان پرست هاست که تعریف و توصیف های مختلفی از آن شده است.

نماد هرم هم به تنهایی چندان اهیمت ندارد و بیشتر آن چشم دنیا بینی که در بالا و راس آن نهاده شده است، اهمیت پیدا نموده است.

در کنار اینها هم تصاویر مختلفی از فراماسونری مثل گونیا و پرگار که برای آن سازمان فراماسونری نماد معماری است، روی دیوارها نصب شده اند.

نماد بودا نیز به چند شکل در این کار به چشم می خورد.

یکی بودایی است که در حال تمرکز و با چشم بسته است و دیگری بودای خندان است که اندام چاق و کچلی دارد.

به این بودای خندان، بودای دهم گفته می شود که روزی می آید و دنیا را پر از شادی و خوشگذرانی می نماید.

می گویند او خیلی شیرینی دوست دارد و خودش هم که چاق و خندان است، این بودای آرمانی است که می خواهد بیاید.

علاوه بر اینها نکته ای که وجود دارد این است که در بودیسم خدا وجود ندارد و اوج تعالی همان روح انسان است که به مرحله ای از آرامش و تمرکز و نیروانا یعنی فنا می رسد، این یعنی قله هستی خود انسان است، از این جهت قرار دادن این شمایل بودا که در حال تمرکز است، می تواند نمادی از انسان گرایی اما با یک تعریف سنتی باشد. این موارد هم البته ربط چندانی به جریان های شیطانی ندارند.

منبع: فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه وبلاگ دلگرمی

منبع: جام جم آنلاین

به "ماجرای نمادهای یک احضار از چشم دنیا بین تا بز شاخدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای نمادهای یک احضار از چشم دنیا بین تا بز شاخدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید