6 فایده عظیم کتاب خواندن برای بچه ها و عظیمسالان

به گزارش وبلاگ دلگرمی، بدون شک مطالعه کردن و خواندن کتاب های گوناگون، از رمان و داستان ها گرفته تا کتاب های تاریخی و علمی، بسیار لذت بخش است و می تواند دانش شما را بیشتر کند. ولی آیا می دانستید مطالعه می تواند به شما برای دوری از استرس، داشتن خواب منظم تر و حتی افزایش طول عمر هم یاری کند؟ اگر یک کتاب خوان و خوره مطالعه باشید، احتمالا تا کنون با فواید کتاب و کتاب خوانی در زندگی روزمره تان روبه رو شده اید.

6 فایده عظیم کتاب خواندن برای بچه ها و عظیمسالان

یک پژوهش با به کارگیری بیش از 3600 شرکت نماینده نشان داد مطالعه کتاب می تواند طول عمر و امید به زندگی را افزایش دهد. کتاب خوان ها در مقایسه با کسانی که اهل مطالعه نیستند، در یک دوره 12 ساله با 20 درصد کاهش خطر مرگ روبرو شده اند.

مطالعه کردن اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا می تواند سلامت فکری، روحی، عاطفی و جسمی را بهبود ببخشد و بعلاوه آرامش بخش و تقویت نماینده کارکرد مغز هم به تعداد برود. افزون بر این، اگر به همراه دیگران، به ویژه بچه ها مطالعه کنید، می توانید رابطه قوی تری با آن ها داشته باشید.

فواید کتاب خوانی به این چیزها خلاصه نمی شوند. در ادامه می خواهیم نگاهی به 6 فایده سودمند مطالعه بپردازیم و سخنی درباره چرای کتاب خواندن و اینکه چگونه بیشتر مطالعه کنیم، داشته باشیم. با وبلاگ دلگرمی مگ همراه باشید.

6 فایده مهم مطالعه کردن

1. مبارزه با استرس و اضطراب

یکی از مهم ترین فواید مطالعه کردن این است که می تواند استرس را کاهش دهد و منجر به ایجاد فضایی آرام و گرم گردد. درست مانند مدیتیشن، یوگا و پیاده روی در فضای باز، کتاب خواندن هم راه چاره تأثیرگذاری برای مهار استرس و رسیدن به خوش بختی و آرامش فکر است.

چندین پژوهش نشان داده اند این موضوع حقیقت دارد. برای نمونه، یک مطالعه حاکی از این بود که کتاب خواندنِ پدرها و مادرها به همراه فرزندان خردسال شان می تواند استرس های ناشی از پرورش فرزندان را کاهش دهد و تأثیر بسیار مثبتی روی رابطه والدین و بچه ها بگذارد.

یک مطالعه دیگر هم که در مجله Journal of Religion and Health چاپ شده، نشان می دهد خواندن کتاب های دینی منجر به ایجاد تعادل میان پیوند اضطراب و امیدواری می گردد و به مردم یاری می نماید تا با تکیه بر نیروهای عرفانی، با مسائل کنار بیایند.

2. افزایش حس درک و همدردی

مطالعه می تواند مقدار حس درک و همدلی شما را افزایش دهد و باعث گردد شما خود را جای دیگران بگذارید و درک بهتری از زندگی و مسائل مردم گوناگون داشته باشید.

یک نظرسنجی از 213 دانشجوی رشته های پزشکی به این نتیجه رسید که کتاب خواندن در اوقات فراغت به پیشرفت در کار و حرفه منجر شده و بعلاوه حس همدردی را در شرکت نمایندگان افزایش داده است. افزون بر این، دانشجویان خاطر نشان نموده اند که مطالعه در اوقات فراغت توانسته کاهش استرس، بهبود مهارت اندیشیدن و ارتباط برقرار کردن، و درک بهتر از قشر ضعیف و اقلیت جامعه را در پی داشته باشد.

3. بهبود خواب

پژوهش گران بعلاوه بر این باورند که کتاب خواندن و مطالعه پیش از خواب، با خواب طولانی و باکیفیت تر همراه خواهد بود.

پدر و مادر 62 کودک، که کم وبیش 4 سال سن داشتند، پرسش نامه ای را درباره مقدار مطالعه پیش از خواب و سایر کارهای متغیر هنگام خواب پر کردند. داده ها نشان می دهند مطالعه پیش از خواب به طور قابل توجه ای با مدت زمان طولانی تر خواب شبانه همراه است و مطالعه بیشتر هنگام به خواب رفتن هم می تواند کیفیت خواب را در میان بچه ها پیش دبستانی افزایش دهد.

4. افزایش سلامت شناختی

مطالعه فکر شما را مشغول می نماید و به کار می گیرد، بنابراین می تواند کارکرد مغز را افزایش دهد و بعلاوه کاهش ویژگی های شناختی ناشی از بالا رفتن سن را در پی داشته باشد. شناخت (Cognition) به عمل اندیشیدن و فرایند شناخت خود و دستیابی به دانش و فهم به وسیله تفکر، تجربه و حس کردن گفته می گردد. مطالعه می تواند سلامت شناختی را بهبود دهد تا شناخت بیشتری از خود و دنیا پیرامون تان داشته باشید.

یک مطالعه نشان داده تمرین دادن فکر به طور روزانه می تواند کارکرد مغزی را در بزرگسالان بهبود ببخشد. با توجه به داده ها، خواندن گزاره ها و نوشته ها با صدای بلند می تواند به بهبود حافظه یاری کند.

مطالعه دیگری هم حاکی از این بوده که کتاب خواندن به تقویت بخش پردازش زبان در مغز می پردازد و بعلاوه می تواند تأثیر مثبتی روی کارنمودهای حسی و حرکتی بگذارد.

5. افزایش طول عمر

پژوهش ها خبر از پیوند میان مطالعه و افزایش طول عمر می دهند. با توجه به یک مطالعه که در مجله Social Science and Medicine چاپ شده، کتاب خواندن به بالا رفتن مقدار عمر و کاهش خطر مرگ یاری می نماید.

البته جای تعجبی هم نیست! کاهش استرس، بهبود خواب و تقویت کارکرد مغزی، همه و همه از برترین فواید کتاب خواندن به تعداد می فرایند که با داشتن زندگی سالم و عمر درازتر همراه هستند.

6. شما را باهوش تر می نماید

پژوهشی که در مجله Advances in Child Development and Behavior چاپ شده، نشان می دهد مطالعه یا حتی نگاه کردن به نوشته های گوناگون می تواند دایره ی واژگان، دانش عمومی و مهارت های سخنوری را افزایش دهد. بعلاوه به افزایش دانش شما نسبت به دنیا و مهارت های استدلال انتزاعی هم یاری می نماید.

احتمالا برترین راه چاره برای پا گذاشتن به دنیای نو، یادگیری یک موضوع تازه، شروع یک تفریح تازه یا توسعه دانش خود درباره جامعه و مسائل آن، این است که کتاب بخوانید. بنابراین، تنها با خواندن چند برگ در روز دانش خود را بیشتر کنید و بعلاوه هوش خود را افزایش دهید.

بهتر است چه چیزهایی را بخوانیم؟

هر گونه ای از مطالعه می تواند برای سلامت عاطفی، روحی و جسمی شما سودمند باشد. فرقی نمی نماید اهل رمان خواندن باشید، یا مجله، روزنامه یا حتی همین نوشته های اینترنتی که آن ها را با استفاده از گوشی و کامپیوتر می خوانید. در هر صورت، خواندن راه چاره بسیاری مناسبی برای داشتن آرامش و سلامت بیشتر به تعداد می رود.

بعلاوه می توانید به سراغ ژانرهای گوناگون هم بروید؛ از تاریخی و بیوگرافی گرفته، تا کتاب های معنوی، خودیاری، داستانی و… شما باید آن چیزی را بخوانید که دوست دارید، از آن بیشتر لذت می برید و منجر می گردد احساس آرامش کنید.

البته یادتان باشد اگر شب ها یا پیش از خواب می خواهید مطالعه داشته باشید، باید کتاب های کاغذی را در اولویت قرار دهید و تا جای ممکن به سراغ نسخه های الکترونیکی نروید. بعضی پژوهش ها درباره مقایسه تأثیر کتاب خواندن با استفاده از گوشی و تبلت در برابر کتاب های کاغذی انجام شده اند. اگرچه بعضی از آن ها هیچ تفاوتی میان این دو روش کتاب خوانی پیدا ننموده اند، ولی یک مطالعه که در مجله Sleep Medicine چاپ شد، نشان داد کتاب خواندن با استفاده از تبلت منجر به کاهش حس خواب آلودگی می گردد و در واقع خواب تان را می پراند.

پژوهش گران بعلاوه دریافتند خواندن کتاب در شب و با استفاده از تبلت و گوشی می تواند تأثیراتی روی هوشیاری، ساعت زیستی بدن و کیفیت خواب بگذارد. بنابراین، شاید بهتر باشد پیش از خواب به همان کتاب های کاغذی بچسبید و خواب تان را با نگاه کردن به صفحه های نمایش خراب نکنید!

چگونه بیشتر مطالعه کنیم؟

کوشش کنید یک برنامه ای برای مطالعه در نظر بگیرید که بتوانید به طور روزانه آن را انجام دهید و دنبال کنید. برای نمونه، بهتر است با 30 دقیقه مطالعه در صبح و هنگام نوشیدن چای یا قهوه برنامه خود را شروع کنید و در موقعیت هایی مانند زمان استراحت و ناهار در محل کار یا پیش از خواب در خانه به خواندن کتاب های موردعلاقه تان بپردازید.

اگر همواره و به طور مداوم کتاب بخوانید، مزایای فراوان کتاب خواندن را وارد زندگی تان خواهید کرد. خواندن، کاری لذت بخش، شاداب نماینده و الهام بخش است. با خواندن کتابی که به شما انگیزه می دهد، نخستین گام را برای دگرگون کردن زندگی و مبارزه با مسائل روحی مانند استرس و اندیشه های منفی بر خواهید داشت. تنها خواندن چند برگ در صبح می تواند روزتان را پرانرژی و نشاط آور کند.

هنگام غروب یا شب ها بهتر است به جای تلویزیون تماشا یا هر گونه صفحه نمایش دیگری، خواندن کتاب را انتخاب کنید. اینگونه می توانید حال وهوا، کارکرد فکری و خواب بسیار بهتری داشته باشید. این بدین معنی نیست که تلویزیون را به طور کامل حذف کنید و هرگز سمت آن نروید، ولی بهتر است بیشتر اوقات فراغت تان را برای خواندن رمان و کتاب های گوناگون در نظر بگیرید.

البته یادتان باشد برای شب ها ژانری را انتخاب کنید که آرامش بخش باشد و اجازه دهد به آسانی بخوابید!

آیا مطالعه کردن عوارضی هم در پی دارد؟

برای بهره بردن از فواید مطالعه کردن، ژانر یا موضوعی را انتخاب کنید که به شما حس و حال خوب و آرامش دهد، به ویژه پیش از خوابیدن. اگر به خواندن روزنامه یا دنبال کردن خبرگزاری های آنلاین علاقه دارید، حواس تان باشد خبرهایی را بخوانید که تأثیر منفی روی روحیه شما نمی گذارند. پوشش های خبری ممکن است بیشتر اوقات دارای جوی منفی و اضطراب آور باشند، پس حتما از شیوه تأثیر آن ها روی خودتان مطمئن شوید.

در حالی که خواندن نسخه های الکترونیکی کتاب ها یا نوشته های اینترنتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می نمایند، باید یادتان باشد نور آبی صفحه های نمایش می تواند هوشیاری شما را افزایش دهد و پس از استفاده درازمدت منجر به خستگی چشم گردد. اشکالی ندارد اگر زمانی را برای خواندن اینگونه نوشته ها در نظر بگیرید، ولی کوشش کنید تا جای ممکن نسخه های کاغذی را در اولویت قرار دهید.

در کل، همین تأثیر منفی مطالعه بعضی نوشته ها یا استفاده بیش ازاندازه از گوشی و کامپیوتر می تواند عوارض جانبی مطالعه کردن به تعداد برود.

سخن پایانی

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند مطالعه کردن و خواندن کتاب های گوناگون می تواند به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، تقویت کارکرد مغزی، بهتر کردن خلق وخو و حتی باهوش تر شدن شما یاری کند.

امروزه مطالعه دارای محبوبیت بسیار بالایی است. این موضوع مهمی هم به تعداد می رود و می تواند سلامت فکری، روحی، عاطفی و جسمی شما را بهبود ببخشد و بعلاوه آرامش بیشتری وارد زندگی تان کند.

فرقی ندارد چه چیزی بخوانید، در هر صورت می توانید از فواید مطالعه کردن بهره مند شوید. به جای تلویزیون تماشا و کار کردن با گوشی و کامپیوتر، یک کتاب کاغذی دست بگیرید و آن را برگ بزنید. خواندن کتاب در صبح می تواند روزتان را شاداب تر کند و مطالعه پیش از خواب هم به داشتن خوابی آرام و باکیفیت یاری خواهد نمود. بنابراین، از این پس کوشش کنید وقت بیشتری را برای خواندن در نظر بگیرید تا به آسانی به جنگ با مسائل روحی رفته و عمر خود را هم افزایش دهید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ دلگرمی مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 فایده عظیم کتاب خواندن برای بچه ها و عظیمسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فایده عظیم کتاب خواندن برای بچه ها و عظیمسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید