800 بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار می شود

به گزارش وبلاگ دلگرمی، هادی میرزایی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی استادکاران بازسازی و بازسازی بناهای تاریخی کاشان به میزبانی خانه عامری ها تشریح کرد: دولت با گذشت سال ها از انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده که از بخش خصوصی بهره گیری کند تا سرمایه گذاران پا به عرصه بگذارند؛ بر این اساس برخی بناهای تاریخی نفیس در قالب واگذاری به بخش خصوصی پس از بازسازی، بهسازی و استحکام بخشی به بهره برداری می رسند.

800 بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار می شود

وی افزود: 269 بنای تاریخی در مجموع سه مصوبه هیات دولت باید به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور واگذار شود که از این تعداد تا کنون 80 بنا واگذار شده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: گرچه تعداد طرح های واگذار شده بسیار کم به نظر می رسد اما به نسبت سایر مجموعه های دولتی در این صندوق گام بزرگی برداشته شده و رتبه نخست واگذاری را دارد.

وی افزود: بر اساس وظیفه ای که در برنامه ششم توسعه در بحث واگذاری پیش بینی شده، 2 ماموریت نو به صندوق واگذار و نام آن به صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دست بافت و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی تغییر کرد.

میرزایی تاکید کرد: بر اساس این ماموریت ها کار صندوق نه تنها در کشور توسعه پیدا کرده، بلکه مسوولیت ها را در قالب واگذاری بناهایی که در مالکیت دولت بود هم افزایش یافته است.

وی یادآور شد: این صندوق بر اساس ماده 114 قانون چهارم توسعه در سال 84 با هدف کاهش بار مالی دولت در قالب تامین مالی برای احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی تشکیل شد چرا که همواره منابع ملی با توجه به وابستگی به درآمدهای نفتی محدود بوده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با اشاره به سهم 80 درصدی منابع درآمدی جهان از بخش خدماتی تولید ناخالص داخلی کشورها و محدود بودن درآمد بخش های صنعت و کشاورزی شرح داد: این رویکرد نو باید در سیاست گزاران کشور هم به وجود آید که در کنار غنیمت شمردن بخش های کشاورزی و صنعت، نگاهشان به خدمات به ویژه حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری جلب شود.

وی افزود: نزدیک به 130 نام تغییر کاربری برای مکان های تاریخی تعریف شده در کشور داشتیم اما هم اکنون 14 نوع کاربری مورد استفاده قرار گرفته که البته شهرستان کاشان در تغییر این کاربری ها به نام یک محیط معماری و علمی پیشگام بوده است.

میرزایی، معماری ایرانی را نشات گرفته از هنرمندی معماران آشنا به دانش هندسه، نجوم و ریاضی نام کرد و گفت: علمی که گذشتگان به آن رسیدند، ما امروز حتی به عمق آن نرسیدیم و تنها به الگوبرداری از طرح های آنها اقدام می کنیم که البته همه در جهان به نام یک شاهکار معماری و انسانی به وجودشان افتخار می کنند.

وی با اشاره به چیره دستی و مهارت معماران و استادکاران سنتی کاشان افزود: این قشر از جامعه نباید تنها کار خود را به این شهرستان یا استان اصفهان محدود کنند؛ بلکه باید فعالیتشان به سایر نقاط کشور توسعه یابد.

احیا و بهره برداری از خانه های تاریخی ایرانی در دهه 70 با تصویب طرح پردیسان مورد توجه جدی قرار گرفت و بعدها در قالب برنامه چهارم توسعه، میراث فرهنگی مکلف به تشکیل صندوق حفظ، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی با هدف حمایت از سرمایه گذاری و ترویج کاربری های نو برای آنها شد.

خطه کاشان با برخورداری از 800 خانه دارای ارزش تاریخی که 105 باب آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در 200 کیلومتری شمال اصفهان، 225 کیلومتری جنوب تهران و 100 کیلومتری قم به یکی از مهمترین پایگاه های علاقه مندان تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر نهفته در خانه های ایرانی تبدیل شده و در این زمینه اقتصاد مستقل خود را دارد.

هم اکنون چهار هزار و 600 نفر معمار، بنا و استادکار بناهای تاریخی در شهرستان کاشان فعالیت می کنند.

ایرنا

منبع: گردشبان

به "800 بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "800 بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید