آیا نوشیدن شیر گرم یاری می نماید سریع تر بخوابید؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، اغلب گفته می گردد که نوشیدن شیر گرم باعث تسریع در خواب می گردد. این گفته تا چه حد صحت دارد؟ این فقط یک گفته است و به وسیله تحقیقات علمی اثبات نشده است. مقاله زیر به شرح در خصوص تحقیقاتی می پردازد که در آن ها اسم شده

آیا نوشیدن شیر گرم یاری می نماید سریع تر بخوابید؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اغلب گفته می گردد که نوشیدن شیر گرم باعث تسریع در خواب می گردد. این گفته تا چه حد صحت دارد؟ این فقط یک گفته است و به وسیله تحقیقات علمی اثبات نشده است. مقاله زیر به شرح در خصوص تحقیقاتی می پردازد که در آن ها اسم شده است شیر گرم باعث تحریک خواب سریع تر می گردد.

آیا شب ها نمی توانید شب ها بخوابید؟ آیا از بی خوابی رنج می برید؟ اولین چیزی که از جانب دوستان و خانواده تان خواهید شنید نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب است. علت این کار آن است که شیر منبع غنی از آمینو اسید تریپتوفان می باشد که اثبات شده است خواب را تحریک می نماید. آیا غنی بودن شیر از تریپتوفان بدین معناست که می تواند سبب خواب سریع تر گردد؟ جواب این سؤال در زیر آمده است.

داشتن خوابی راحت احتمالاً ربطی به نوشیدن شیر گرم ندارد. اول از همه، برای اینکه هر ماده یا دارویی سبب تحریک خواب گردد باید از سد خونی - مغزی عبور کند. بعضی از قرص های خواب آور اینگونه عمل می نماید; این قرص ها به آسانی از سد خونی - مغزی عبور می نماید که به درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی یاری می نماید.

سد خونی - مغزی متشکل از سلول های اندوتلیال است که از بافت مغز در برابر پاتوژن ها، مواد سمی و حتی داروهایی که در جریان خون در گردش است محافظت می نماید. سد خونی - مغزی یک مکانیزم فیلترینگ است که مغز را در برابر مواد خطرناک ایمن نگه می دارد.

هنگامی که کسی می گوید نوشیدن شیر گرم به خواب سریع تر یاری می نماید، ضرورتاً بدین معناست که تریپتوفان حاضر در شیر از سد خونی - مغزی عبور می نماید تا باعث تحریک خواب گردد. اکنون سؤال این است، آیا این کار می تواند اتفاق بیافتد؟ این کار بعید به نظر می رسد. این بدین خاطر است که تریپتوفان باید با آمینو اسیدهای دیگر مثل تروزین و ایزولوسین برای وارد شدن به سد خونی - مغزی و رسیدن به مغز رقابت کند.

اینکه تریپتوفان وارد مغز نمی گردد در واقع در تحقیقی که در سال 2003 در مؤسسه فناوری ماساچوست انجام شد مورد اثبات ثرار گرفت. تحقیق اجرا شده تعیین کرد که مواد غذایی و مواد لبنی با اندازه پروتئین بالا باعث افزایش مقدار ورود تریپتوفان به مغز نمی گردد.

به طور خلاصه دستیابی تریپتوفان به مغز بسیار سخت است. حتی اگر این کار انجام گردد، اندازه تریپتوفان که ممکن است وارد مغز گردد بسیار کمتر از آن چیزی است که بتواند سبب خواب سریع تر گردد.

راه چاره: شیر به اضافه کربوهیدرات

راه چاره، کاهش مقدار آمینو اسیدهای دیگری است که از عبور تریپتوفان از سد خونی - مغزی جلوگیری می نماید. این کار را می توان با افزایش فراوری انسولین انجام داد. به طور خلاصه، ترشح انسولین می تواند به کاهش اندازه آمینو اسیدها یاری کند که به نوبه خود اجازه می دهد تریپتوفان به آسانی به مغز دسترسی پیدا کند.

برای تحریک فراوری انسولین، باید به مصرف غذاهای کربوهیدرات دار بپردازید که دارای اندازه قند بالایی است. پس مصرف شیر به همراه مواد غذایی کربوهیدرات دار بدین معناست که تریپتوفان نباید با آمینو اسیدهای دیگر رقابت کند چرا که غلظت آن ها به خاطر دریافت کربوهیدرات به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این کار سبب افزایش مقدار رسیدن تریپتوفان به مغز شده و تأثیر زیادی بر روی توانایی خواب می گذارد.

نتیجه گیری

همانطور که قبلاً اشاره شد، شیر به تنهایی تأثیری بر روی خواب ندارد. کسانی که می گویند مصرف شیر گرم سبب خوابیدن سریع تر آن ها می گردد، علت این کار بیشتر جنبه روانشناختی دارد و شواهد علمی در این باره وجود ندارد. پس ، مصرف ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین مانند سریال صبحانه می تواند به عبور تریپتوفان از سد خونی - مغزی یاری نموده و به موجب آن خواب را تحریک کند.

منبع: راسخون

به "آیا نوشیدن شیر گرم یاری می نماید سریع تر بخوابید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن شیر گرم یاری می نماید سریع تر بخوابید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید