ادای دین بدون قرار قبلی به موسیقی

به گزارش وبلاگ دلگرمی، تهران (پانا) - نهمین برنامه سینماملت شب گذشته 20 بهمن ماه با حضور عوامل فیلم های سینمایی بدون قرار قبلی و آنالیز فیلم های شهرک و 2888 و با حضور مدیر روابط عمومی بنیاد فارابی برای شفاف سازی بعضی حواشی روی آنتن شبکه چهار رفت.

ادای دین بدون قرار قبلی به موسیقی

به گزارش روابط عمومی برنامه، نهمین قسمت از برنامه سینماملت در بخش اول میزبان علی مرادخانی مدیر روابط عمومی بنیاد فارابی بود. در ابتدای این بخش به موضوع شفاف سازی اندازه هزینه کرد برای فراوری 8 فیلم حاضر در میان 22 فیلم راه یافته به جشنواره فیلم فجر که با مشارکت فارابی ساخته شده اند، پرداخته شد.

علی مرادخانی در این مورد اعلام کرد: معمولا اندازه هزینه فراوری هر فیلم فراوری شده در سطح دنیا، اعلام می گردد. در واقع آنهایی که از بیت المال برای فراوری فیلمشان هزینه می نمایند باید اندازه هزینه کردشان را اعلام نمایند. بنیاد سینمایی فارابی سال جاری 60درصد از هزینه ساخت فیلم دسته دختران را تامین کرد یعنی این بنیاد 11میلیارد و 175میلیون تومان را برای فراوری فیلم مذکور هزینه نموده است. بنیاد فارابی 4و نیم میلیارد تومان معادل 50درصد برای فراوری فیلم نگهبان شب، 7میلیارد و 187میلیون تومان معادل 80درصد برای فراوری فیلم بدون قرار قبلی، 2میلیارد تومان معادل 30درصد برای فراوری فیلم شادروان، 2میلیارد و40میلیون تومان برای فراوری فیلم بیرو و 1میلیارد تومان معادل 20درصد برای فراوری فیلم لایه های دروغ هزینه نموده است.

بر این اساس، حواشی پیش آمده در خصوص نحوه رای گیری مردمی برای فیلم های اکران شده در قالب چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز موضوع دیگر این بخش بود.

مرادخانی درباره این حواشی، با بیان اینکه فیلم های ما هم از نحوه رای گیری مردمی به وسیله سمفا متضرر می شوند، گفت: من می گویم یا واقعا باید مساله رای گیری مردمی برای فیلم ها روشن گردد و یا باید به کل این رای گیری را از ساختار جشنواره فیلم فجر حذف کنیم. در حال حاضر صحبت بر سر نحوه رای گیری مردمی برای فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر در پردیس های سینمایی کوروش و لوتوس است. به نظرم مسئولان این پردیس های سینمایی باید بیایند و جوابگوی سوالات باشند تا سوء تفاهم ها برطرف شوند، چراکه ما در این روزگار ناگزیر به شفافیت هستیم.

وی گفت: هم اکنون فراورینمایندگان فیلم های شادروان، مرد بازنده، دسته دختران و موقعیت مهدی اعتراضشان به نحوه رای گیری مردمی برای فیلم ها را اعلام نموده اند.

مرادخانی اعلام کرد: در بعضی مواقع دیده شده است که تعداد زیادی بلیت بعضی از فیلم ها به فروش رفته اما سالن های اکران آن فیلم ها خالی بوده است، گویا در چنین مواقعی نهاد یا شخصی تمامی بلیت ها را خریداری نموده است تا بگوید فیلم مورد نظر با استقبال خوبی روبرو شده است.

شعیبی: سینما باید به عنوان یک رسانه به هنرهای دیگر ادای دین کند

در ادامه برنامه، اتفاق کارگردانی با عوامل فیلم سینمایی بدون قرار قبلی پخش شد.

بهروز شعیبی کارگردان بدون قرار قبلی گفت: تجربه های مختلفی در جشنواره فیلم فجر داشتم. این تجربه های مختلف در فکر من مانده اند اما با فیلم بدون قرار قبلی حالم خیلی خوب است. من فکر می کنم هر فیلمی شبیه کسانی است که آن را تالیف نموده اند. فیلم بدون قرار قبلی براساس علایق من ساخته شده است.

مسعود سخاوت دوست آهنگساز این فیلم نیز اعلام کرد: در دنیای که شتاب زدگی و بی قراری خیلی برجسته است بهروز شعیبی از من می خواست نوعی درون گرایی و مدیتیشن در موسیقی داشته باشم. پایه کار موسیقی فیلم بدون قرار قبلی موسیقی خراسانی بود و سازهای دیگری همانند کرنا آن را همراهی کردند.

او اعلام کرد: کرنا یکی از سازهای مخصوص حرم امام رضا (ع) است البته بیشتر ما فقط نقاره را ساز مخصوص حرم امام هشتم شیعیان می دانیم.

شعیبی گفت: حرم امام رضا (ع) با بیش از هزار سال سابقه در کشور، هم اکنون نه تنها یک نماد مذهبی بلکه یک نهاد ملی است. ما وقتی می خواهیم یک فیلم ملی ایرانی بسازیم، بهتر است بدانیم که حرم امام هشتم شیعیان متعلق به همه ایرانیان است و هر کدام از ما به نحوی با امام رضا ارتباط برقرار می کنیم.

وی اضافه کرد: قرار ما در بدون قرار قبلی این بود که از زاویه ای نو به امام رضا (ع) و موضوع حضور این امام بزرگوار در کشورمان بپردازیم. بدون قرار قبلی، فیلم جزئیات بود و قرار بود موسیقی بخش اصلی آن باشد که هست.

این کارگردان و بازیگر اعلام کرد: فیلم بدون قرار قبلی برداشتی از یکی از داستان های مصطفی مستور بود. واقعیت این است که سینما باید به عنوان یک رسانه و صنعت فرهنگساز به خیلی از هنرهایمان ادای دین کند. ما در فیلم بدون قرار قبلی چند مورد ارتباط با ادبیات داشتیم حتی در این فیلم به شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره کردیم.

ایده شهرک از خود فیلم جلوتر است/ 2888 یک فیلم فرمی است

سعید قطبی زاده و جواد طوسی منتقدان سینما در اتفاق نقد نهمین قسمت برنامه سینماملت فیلم های شهرک به کارگردانی علی حضرتی و 2888 را مورد آنالیز قرار دادند.

جواد طوسی درباره شهرک گفت: علی حضرتی علی رغم سن و سالش خیلی زود تهیه نمایندگی را تجربه کرد و شناختی از سینمای حرفه ای به دست آورد که به خلق آثار مستقل اش یاری می نماید. فکر و ایده فیلم شهرک خوب بود اما موفقیتش مشروط به این است که در قالب مناسبی به مخاطب این زمان ارائه گردد. در هر حال، موتور فیلم شهرک خیلی دیر حرکت می نماید.

سعید قطبی زاده نیز درباره فیلم شهرک گفت: ایده شهرک از خود فیلم جلوتر است. مشکل سینمای ایران کپی بودن فیلم ها است و فیلمسازها را باید به ساختن فضاهای متفاوت دعوت کرد بنابراین ما از ساخت فیلم شهرک راضی هستیم و فکر می کنیم سینمای کشورمان به ساخت چنین فیلم هایی احتیاج دارد اما کاش فیلم هایی چون فیلم مذکور بهتر ساخته شوند.

این منتقد سینما اعلام کرد: به نظر من علی حضرتی در اجرا ایده را خیلی ساده گرفته است. مشکل فیلم شهرک سردرگمی در خلق فضا است.

قطبی زاده در ادامه درباره فیلم 2888 اعلام کرد: ما با فیلمی روبرو هستیم که تجربه ای نامتعارف است اما هر تجربه نامتعارفی منجر به فراوری یک فیلم خوب نمی گردد. 2888 یک فیلم فرمی است و اصلا قصه ندارد. حالا ممکن است کارگردان در پاسخ به نقد من بگوید فیلمش یک اثر ضد قصه است. در این صورت فیلم مذکور باید در قالب مستند ساخته می شد.

این منتقد سینما گفت: این فیلم درباره فرماندهان نیروی هوایی و زندگی شخصی آنها ساخته شده است اما پیامش را به درستی به مخاطب نمی رساند در واقع این فیلم نمی تواند ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کند و صدا نیز در این فیلم ضبط و ربط درستی ندارد.

برنامه سینمایی سینماملت به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه نمایندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت 23 تا 1 بامداد از شبکه چهار پخش خواهد شد. بازپخش این برنامه ساعت 15 تا 17 روز بعد از شبکه چهار روی آنتن می رود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ادای دین بدون قرار قبلی به موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادای دین بدون قرار قبلی به موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید