ردبول پنجمین رقابت فصل 2021 فرمول یک را در پیست سخت موناکو برد
به گزارش وبلاگ دلگرمی، پنجمین رقابت فصل 2021 فرمول در پیست خیابانی موناکو یک با خرابی زیاد اتومبیل ها همراه شد که نقش معین کننده ای در نتایج داشت و فرستاپن از تیم رد بول که به همین دلیل آغازگر مسابقه شده بود، توانست جایگاه نخست را تا انتها مسابقه حفظ کند.

در رده بندی جایگاه های آغاز گرندپری موناکو (Monaco) از رقابت های 2021 فرمول یک، این شارل لکلرک (Charles Leclerc) بود که رتبه نخست را در اختیار داشت اما پس از آنکه میل کاردان (Cardan Shaft) خودروی فراری او که در کیفیت سنجی تصادف کرده بود، در دور قرارگیری برای آغاز رقابت خراب شد، مکس فرستاپن (Max Verstappen) فضای کافی برای اول شدن یافت.
بدین ترتیب او پیشگامی در مسابقه را از ابتدا تا پایان در اختیار داشت و حتی نزدیک ترین رقیب او یعنی والتری بوتاس (Valtteri Bottas) هم پس از قفل شدن محور چرخ جلوی خودروی او در پیت استاپ مجبور به کناره گیری شد. این موضوع باعث شد تا کارلوس ساینز (Carlos Sainz) از فراری به مقام دوم برسد و لاندو نوریس (Lando Norris) از مک لارن هم جایگاه سوم را از آن خود کند.
رده بندی نهایی رقابت موناکو فصل 2021 فرمول یک
جایگاه | راننده | تیم | دور | زمان/فاصله هنگام خاتمه | تأخیر |
1 | ماکس فرستاپن | رد بول | 78 | 1:3856.820 | - |
2 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 78 | 1:3905.788 | 8.968 |
3 | لاندو نوریس | مک لارن | 78 | 1:3916.247 | 19.427 |
4 | سرجیو پرز | رد بول | 78 | 1:3917.310 | 20.490 |
5 | سباستیان فتل | استون مارتین | 78 | 1:3949.411 | 52.591 |
6 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 78 | 1:3950.716 | 53.896 |
7 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 78 | 1:4005.051 | 108.231 |
8 | لانس استرول | استون مارتین | 77 | 1 دور | 1 دور |
9 | استبان اوکون | آلپاین | 77 | 1 دور | 1 دور |
10 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 77 | 1 دور | 1 دور |
11 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 77 | 1 دور | 1 دور |
12 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 77 | 1 دور | 1 دور |
13 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 77 | 1 دور | 1 دور |
14 | جورج راسل | ویلیامز | 77 | 1 دور | 1 دور |
15 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 77 | 1 دور | 1 دور |
16 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 77 | 1 دور | 1 دور |
17 | نیکیتا مازپین | هاس | 75 | 3 دور | 3 دور |
18 | میک شوماخر | هاس | 75 | 3 دور | 3 دور |
والتری بوتاس | مرسدس | 29 | |||
شارل لکلرک | فراری | 0 |
فرایند برگزاری رقابت جایزه بزرگ موناکو
از جایگاه دوم در آغاز مسابقه که در حقیقت با نبودن لکلرک، جایگاه اول در میان شرکت کنندگان محسوب می شد، فرستاپن جلوتر از بوتاس قرار داشت و از پیچ سنت دوو (Sainte Devote) به عنوان نخستین پیچ پیست اتومبیل رانی موناکو تا خاتمه رقابت جایگاه پیشتاز خود را حفظ کرد.
ساینز به عنوان تنها شرکت کننده فراری در جایگاه سوم مسابقه را آغاز کرد و بالاتر از نوریس و پیر گاسلی (Pierre Gasly) راننده آلفاتاوری قرار داشت. در حالی که لوئیس همیلتون از تیم مرسدس هم به عنوان پرامتیازترین راننده این فصل، در سروع مسابقه و طبق کیفیت سنجی در رده ششم بود.
در همان اوایل مسابقه سباستین فتل (Sebastian Vettel) از تیم استون مارتین حمله زودهنگام سرجیو پرز (Sergio Perez) از تیم رد بول را به خوبی دفع کرد. در حالی که آنتونیو جیووینازی (Antonio Giovinazzi) از آلفا رومئو و استبان اوکون (Esteban Ocon) از آلپاین در جایگه های بعدی تا 10 قرار داشتند و لانس استرول (Lance Stroll) از استون مارتین هم رتبه یازدهم را داشت.
بوتاس با گذشت یک سوم مسابقه کم کم با لاستیک های نرم خود دچار چالش شد و به ساینز اجازه داد تا نزدیک شود و از سوی دیگر فرستاپن فرصت پیدا کرد تا فاصله رجحان خود را به بیش از 5 ثانیه افزایش دهد.
همیلتون چرخه پیت استاپ خود را در دور 30 آغاز کرد و در تلاش برای شکست دادن پیر گاسلی (Pierre Gasly) به لاستیک های سخت روی آورد اما نتوانست به هدف خود برسد و ناراحتی او حتی بیشتر هم شد زیرا فتل با استراتژی اورکات (Overcut) و پیمودن مسافت طولانی تر برای تعویض به لاستیک های سخت، قصد داشت هم از گاسلی و هم از همیلتون جلو بزد. پس از پیت استاپ او در نهایت در پیچ دوم یعنی بیو ریویج (Beau Rivage) شجاعانه با گاسلی جنگید و از او جلو زد.
بوتاس یک دور پس از همیلتون به پیت استاپ رفت اما محور چرخ جلو دچار مشکل شد و بدین ترتیب مکانیک ها نتوانستند چرخ جلو را جدا کنند. بدین ترتیب بوتاس به ناچار از مسابقه کنار رفت که باعث شد ساینز دوم و نوریس سوم شود. اگرچه نوریس یک پرچم هشدار سیاه و سفید هم به دلیل مستقیم پیمودن پیچ نوول شیانس (Nouvelle Chicane) دریافت کرد و حتی با هشدار 5 ثانیه پنالتی، در صورت تکرار روبه رو شد.
ساینز در دور 33 به پیت استاپ رفت و فرستاپن هم یک دور بعد این کار را انجام داد تا لاستیک های اتومبیل خود را تعویض کند. این کار باعث شد تا جلوی پرز خالی شده و او با استفاده از موقعیت از جایگاه هشتم به چهارم جهش کرد.
ساینز دوباره به 5 ثانیه ای فرستاپن رسید و حتی لحظاتی اختلاف خود را به 3 ثانیه هم کاهش داد اما توان کافی برای پیروزی نداشت و با خراب شدن لاستیک ها حدود 10 ثانیه عقب افتاد و در نهایت مقام دوم را کسب کرد. با فاصله از او نوریس هم که به سختی روی سری دوم لاستیک های خودش تلاش می کرد سوم شد. پرز در جایگاه چهارم قرار گرفت و فتل و گاسلی هم به ترتیب پنجم و ششم شدند.
همیلتون هم که در رقابت های قبلی جایگاهی پایین تر از دوم کسب نکرده بود، این بار هفتم شد تا دلیل کافی برای نارضایتی از رقابت خود داشته باشد. هرچند او توانست امتیاز سریع ترین دور را از آن خود کند. پس از او استرول، اوکون و جیووینازی به ترتیب رده های هشتم، نهم و دهم را به خود اختصاص دادند.
سریع ترین دور مسابقه
جایگاه | راننده | تیم | دور | زمان | تأخیر | سرعت (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 69 | 112.909 | - | 164.769 |
2 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 66 | 114.037 | 1.128 | 162.259 |
3 | سرجیو پرز | رد بول | 32 | 114.552 | 1.643 | 161.138 |
4 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 43 | 114.578 | 1.669 | 161.082 |
5 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 35 | 114.621 | 1.712 | 160.989 |
6 | ماکس فرستاپن | رد بودل | 58 | 114.649 | 1.740 | 160.929 |
7 | لاندو نوریس | مک لارن | 76 | 114.670 | 1.761 | 160.883 |
8 | لانس استرول | استون مارتین | 74 | 114.674 | 1.765 | 160.875 |
9 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 55 | 114.971 | 2.062 | 160.237 |
10 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 70 | 115.026 | 2.117 | 160.120 |
11 | سباستیان فتل | استون مارتین | 33 | 115.316 | 2.407 | 159.503 |
12 | استبان اوکون | آلپاین | 41 | 115.316 | 2.407 | 159.503 |
13 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 41 | 115.331 | 2.422 | 159.472 |
14 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 71 | 115.412 | 2.503 | 159.300 |
15 | جورج راسل | ویلیامز | 59 | 115.539 | 2.630 | 159.033 |
16 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 66 | 115.573 | 2.664 | 158.961 |
17 | والتری بوتاس | مرسدس | 18 | 115.706 | 2.797 | 158.682 |
18 | میک شوماخر | هاس | 51 | 116.425 | 3.516 | 157.189 |
19 | نیکیتا مازپین | هاس | 64 | 116.866 | 3.957 | 156.287 |
20 |
عکس کاور: مکس فرستاپن در رقابت موناکو از فصل 2021 فرمول یک
Credit: Motor Sport
منبع: Motor Sport
منبع: دیجیکالا مگ