ساخته های متفاوت سازنده مشهور قفل و قفس در یوسف آباد

به گزارش وبلاگ دلگرمی، یکی کفشش را از پایش درآورده روی سکو در حال استراحت است. یکی دیگر ایستاده و نگاه به دوردست دارد. آن دیگری در حال کتاب خواندن است و... اینها مجسمه های یک بوستان 60ساله است که ظرافت طراحی آن نگاهی دارد به معماری ایرانی و اروپایی.

ساخته های متفاوت سازنده مشهور قفل و قفس در یوسف آباد

وبلاگ دلگرمی - نصیبه سجادی: ظاهر طبیعی و واقعی مجسمه های این بوستان نگاه هر بیننده ای را به خود جلب و زیبایی فضای پارک را دوچندان نموده است؛ پیکره های که پرویز تناولی از آدم های معمولی می سازد تا برای نخستین بار در یکی از پارک های تهران نصب گردد.

جمشید رحمانی پناه، از معتمدان و افراد بومی یوسف آباد، که اطلاعات منسجمی از تهران سال های دور دارد، از پارک شفق می گوید که کامران دیبا ساخته و به علت طراحی و غنای معماری، ثبت ملی هم شده است: وسط پارک که الان زمین بازی بچه هاست، گودی بزرگی بود که زباله های تهرانی ها تا سال ها آنجا تخلیه می شد. سال 1342 وقتی سروصدای تهرانی ها از مزاحمت های این پارک بلند شد، کامران دیبا مأمور ساخت آن می گردد بر فراز و فرود تپه ماهورهای اینجا.

تناولی به درخواست دیبا 6 مجسمه از مردم کوچه و بازار ساخت. تا آن موقع فقط مجسمه های افراد مهم در مکان های عمومی نصب می شد. علاوه بر این، مجسمه ها در مقدار های واقعی و در حال اجرا کارهایی هستند که شهروندان در فضاهای همگانی انجام می دهند. علاوه بر این، علاقه معمار پارک شفق به معماری ایتالیا را می توان در ساخت میدانگاه اصلی و حوضچه آن و سکوهایی که برای نشستن و لذت بردن مردم از کنار هم بودن ساخته شده است، کاملاً مشاهده کرد. در طراحی شفق، نشانه ای از طراحی بوستان های فرانسه و الهاماتی از معماری ایرانی هم مشاهده می گردد. به عنوان مثال، سبک طراحی پایه های پل های پارک به سبک پل های اصفهان است. حفاظ پل ها هم برگرفته از نرده های سالن های تئاتر کشورهای اروپایی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ساخته های متفاوت سازنده مشهور قفل و قفس در یوسف آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخته های متفاوت سازنده مشهور قفل و قفس در یوسف آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید