قیمت گذار خودرو مشخص شد
به گزارش وبلاگ دلگرمی، خبرنگاران : مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: درخواست شد که طبق ضوابط تعیین قیمت سازمان حمایت، هیات مدیره شرکت ها قیمت پایه را تعیین کند ولی سازمان حمایت نظارت کند که این ضوابط رعایت گردد، طوری باشد که حداقل خودروساز ضرر نکند.
به گزارش وبلاگ دلگرمی به نقل از ایلنا، سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در پاسخ به سوالی پیرامون آزادسازی قیمت خودرو و ارائه آن در بورس کالا گفت: از زمانی که مجلس طرحی تحت عنوان تحول در صنعت خودرو و بازار تدوین کرد و با حضور نهادهای مختلف آنالیز شد، مکانیسمی مورد نظر این بود که خودروسازها خارج از بورس کالا نتوانند خودرو عرضه نمایند. قرار بود شورای رقابت یک قیمت پایه مشخص کند بعد در بورس و تحت رقابت، کشف قیمتی گردد و به فروش برود. مبلغی که به خودروسازها می رسد همان قیمت پایه است و قرار بود ما به التفاوت نیز به یک صندوق واریز گردد که اهدافی برای آن مشخص نموده بودند. برای مثال بخشی از آن به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا وام به خودروسازها برای توسعه محصول اختصاص داده شده بود.
وی ادامه داد: این طرح در پنج جلسه آنالیز شد و موارد اصلاحی از سوی نهادهای مختلف مطرح و قرار شد پس از اصلاحات لازم، برای دریافت نظر نهایی ارسال گردد. هفته گذشته جلسه آنالیز طرح در کمیسیون صنایع برگزار گردید، چون رای نیاورد به کارگروه بازگشت تا موارد مطروح اعمال گردد.
معمار باشی گفت: اگر قرار باشد در این طرح هم شورای رقابت قیمت دهد، الان هم که شورای رقابت قیمت می دهد که با این قیمت ایران خودرو 40-50 میلیون تومان و سایپا 40 میلیون تومان روی هر خودرو ضرر می نمایند. بنابراین مسئله ای از خودروساز حل نخواهد کرد. مصرف نماینده هم در این شرایط با قیمت بالاتری خودرو را می خرد و به نفع او هم نیست. لذا ما طرحی را مطرح نموده ایم که نه به نفع مصرف نماینده و نه به نفع تولیدنماینده است. فقط ما به التفاوت قیمت به جای جیب دلال به یک صندوق می رود که برایش برنامه ریخته می گردد. راهگشای مسائل و مسائل صنعت خودرو نخواهد بود.
وی اضافه کرد: بنابراین درخواست شد که طبق ضوابط مشخص قیمت سازمان حمایت، هیات مدیره شرکت ها قیمت پایه را مشخص کند ولی سازمان حمایت نظارت کند که این ضوابط رعایت گردد، طوری باشد که حداقل خودروساز ضرر نکند.
منبع: اقتصادنیوز