معرفی 10فرودگاه برای تامین سوخت تاکسی هوایی

به گزارش وبلاگ دلگرمی، رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی بابیان اینکه منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه ایرتاکسیها به باند هستیم گفت:تا به امروز 10فرودگاه برای تامین سوخت این هواپیماها معرفی شده است.

معرفی 10فرودگاه برای تامین سوخت تاکسی هوایی

آرش خانباشی با بیان اینکه بر اساس آمار یاسا، 475 هزار فروند هواپیما در جهان وجود دارد که حدوداً 60 درصد آنها دارای موتور پیستونی هستند، گفت: از این تعداد تنها 10 درصد هواپیماهای جت سنگین بوده و ما بقی را هواپیماهای با موتور توربوپراپ تشکیل داده اند.

به گفته رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی در حال حاضر 150 فروند هواپیمای جت سنگین در ایران فعال هستند که در قیاس درصدی می توان گفت، کشور به 1350 هواپیمای پیستونی و توربوپراپ زیر 19 جایگاه برای اتصال مسیرهای کوتاه به یکدیگر احتیاج دارد. این در حالیست که حداقل احتیاج کشور به هواپیماهای جت سنگین حدود 500 فروند هواپیما است.

وی ادامه داد: اکنون در کلاس هواپیماهای زیر 19 نفر در کشور حدود 150 هواپیما وجود دارد که 50درصد آن زمینگیر بوده و میانه سنی آن ها به 20 سال می رسد. بعلاوه این هواپیماها تا امروز در کشور اغلب جهت آموزش خلبانی استفاده می شدند. به همین علت لازم است تعمیر و نگهداری این هواپیماها به وسیله شرکت های فعال مرتبط ایجاد گردد که بازار هوانوردی عمومی رونق بگیرد.

خانباشی اسم کرد: بعلاوه در گام های بعدی می توان جهت فراوری قطعات و تکمیل زنجیره تأمین قطعات و نهایتاً مشارکت در ساخت و فراوری نمونه بومی این هواپیماها برنامه ریزی کرد.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مورد تاکسی های هوایی از جمله طرح های حمایت شده به وسیله معاونت علم و فناوری گفت: در پروژه تاکسی های هوایی، مقررات و آیین نامه، تجهیزات و زیرساخت ها، تأمین سوخت برای هواپیماهای کوچک، آشیانه و محل استقرار برای ارائه خدمات به این کلاس از پرنده ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تا به امروز از زیرساخت های بهره برداری تاکسی های هوایی در کشور تنها زیرساخت های فرودگاهی، آن هم نه به صورت کامل، ایجاد شده است، گفت: به همین علت استفاده از تاکسی های هوایی همچون سایر هواپیماها در قدم اول احتیاج به زیرساخت هایی دارد که جهت برطرف آن ها باید برنامه ریزی هایی انجام پذیرد.

جداسازی سرانجامه استقرار مسافران ایرتاکسی از سایر سرانجامه ها

خانباشی ادامه داد: در حال حاضر می توان از ظرفیت فرودگاه های کم تردد در این خصوص استفاده کرد اما می بایست جهت تردد مسافران رویه های تردد اصلاح شده و حتی سرانجامه استقرار مسافران باید از سرانجامه های پروازهای برنامه ای جدا گردد.

وی با بیان اینکه تاکسی های هوایی از جمله هواپیماهای کوچکی هستند که در حال ساخت و ایجاد زیرساخت های آن هستیم، گفت: تا به امروز علاوه بر ورود به مسائل طراحی و ساخت تاکسی های هوایی در صدد بودیم زیرساخت های آن را فراهم کنیم تا زمینه استفاده از هواپیماهای کوچک با ایجاد یک پایگاه سرویس دهی در فرودگاه مهرآباد فراهم گردد؛ در حال حاضر منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه به باند هستیم تا آماده بهره برداری گردد.

خانباشی با تاکید بر اینکه یکی از الزامات استفاده از تاکسی های هوایی ایجاد آشیانه ای جهت سرویس دهی به هواپیماهای کوچک از جمله مواردی است که پیش از این به فراهم سازی زیرساخت آشیانه هواپیماهای کوچک اشاره کردیم که اکنون ساخت این آشیانه در فرودگاه مهرآباد به وسیله مرکز فنون و خدمات هوایی و با حمایت های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به اتمام رسیده و قرار است پس از اینکه آماده سرویس دهی به هواپیماهای کوچک گردد، رونمایی گردد.

خانباشی اضافه نمود: در این آشیانه خدمات و سرویس های متعدد به هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی ارائه می گردد؛ منظور از این هواپیماها، هواپیماهای کوچک مجهز به کمتر از 19 جایگاه است.

وی اضافه نمود: بعلاوه قرار است همزمان با رونمایی از این آشیانه، در صورت اخذ مجوز فعالیت جابجایی مسافر به وسیله مرکز فنون و خدمات هوایی، دو پرواز به صورت نمادین به دو شهر مختلف از فرودگاه مهرآباد انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همین موضوع به ترویج استفاده از هواپیماهای کوچک منجر می گردد، اسم کرد: ایجاد شبکه مویرگی هوایی در کشور باعث رونق فرودگاه های کم تردد و توسعه حمل و نقل هوایی می گردد. بعلاوه ایجاد بستر مناسب کسب و کار هواپیماهای کوچک باعث ایجاد اشتغال و رونق مالی در به کارگیری نیروهای فنی و خدمه پروازی و هم خلق کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری و صادرات محصول می گردد. بعلاوه در فراوری قطعات و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی و دانش بنیان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

خانباشی با بیان اینکه هنوز آیین نامه استفاده از هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی در کشور وجود ندارد، بیان نمود: این آیین نامه در کمیته مشترک توسعه هوانوردی عمومی بین معاونت علمی و فناوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تدوین شده که منتظر هستیم در جلسه شورایعالی هواپیمایی کلیات طرح تصویب گردد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب کلیات طرح رسما سازوکاری برای شرکت ها داریم که امکان ورود به حمل و نقل هوایی کوچک را داشته باشند؛ تا چنین ایین نامه ای نباشد شرکتهای متقاضی تاکسی های هوایی نمی توانند ثبت شوند.

وی ادامه داد: بعلاوه اگر چنین آیین نامه ای وجود نداشته باشد ظرفیت کسب و کار در این حوزه نادیده گرفته می گردد.به گفته خانباشی، یکی از موضوعات مهم برای تاکسی های هوایی تامین سوخت است که اکنون یکی از پالایشگاههای کشور امکان فراوری سوخت چنین هواپیماهای کوچک از نوع 100LL را دارند؛ از این رو رایزنی هایی با شرکت پخش فراورده های نفتی داشتیم که سوخت مورد احتیاج این هواپیماها را تامین نمایند.

وی تاکید نمود: البته که شرکت پخش فراورده های نفتی امکان تامین به واسطه پالایشگاه مد نظر را ندارد و لازم است که یک بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد گردد و از سوی دیگر یارانه ای به این سوخت اختصاص یابد تا استفاده از تاکسی هوایی به صرفه باشد.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی اضافه نمود: قرار است با همکاری شرکت فراورده های نفتی 10 فرودگاه را معرفی کنیم که در آنها امکان تامین سوخت هواپیماهای کوچک به وجود بیاید. این اقدام تا سرانجام سال 1400 اجرایی خواهد شد و پیش بینی می گردد تا سال آینده این ظرفیت دو برابر خواهد شد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "معرفی 10فرودگاه برای تامین سوخت تاکسی هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10فرودگاه برای تامین سوخت تاکسی هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید