کسب و کار 9 میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام
به گزارش وبلاگ دلگرمی، اینستاگرام یکی از پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی بین المللی فیلتر نشده در کشورمان است که هم اکنون بیش از 48 میلیون کاربر ایرانی در آن عضو هستند.
به گزارش خراسان، به گفته ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، طبق آمار در اینستاگرام دو میلیون و 400 هزار واحد صنفی مجازی در کشور فعالیت دارند که از تعداد واحد های صنفی واقعی هم بیشتر هستند.
در ابتدای آشنایی کاربران ایرانی با اینستاگرام، این پلتفرم فضایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی بود. در آن موقع، شاید کمتر کسی تصور می کرد که این پلتفرم بتواند به عنوان یک فروشگاه آنلاین، محلی برای کسب عایدی تعداد قابل توجهی از مردم گردد، اما حالا شاهد این هستیم که بسیاری از صفحات در اقصی نقاط کشور در حال فروش محصولات کشاورزی، غذایی، صنایع دستی و... هستند که باعث شده در کنار تامین مخارج زندگی و ایجاد شغل، از مهاجرت به شهر های بزرگ هم جلوگیری گردد.
در این مطلب سعی داریم براساس گزارش های تکراسا فارسی و مرکز پژوهشی بتا از تعداد و سهم مختلف کسب و کار ها در اینستاگرام و تعداد افرادی بنویسیم که با استفاده از این پلتفرم صاحب شغل و عایدی شده اند.
مقایسه تعداد واحد های صنفی مجازی و واقعی
صحبت های دبیر شورای عالی فضای مجازی در شورای اداری استان مازندران در مورد کسب و کار ها در اینستاگرام مورد توجه نهاده شد.
فیروزآبادی در این جلسه گفته، هم اکنون تنها در اینستاگرام دو میلیون و 400 هزار واحد صنفی مجازی مشغول فعالیت هستند. نکته قابل تامل این جاست که براساس گزارش ها این تعداد واحد صنفی مجازی حدود 100 هزار از تعداد واحد های صنفی واقعی در سال 1400 بیشتر است.
براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، در سال 1400 دو میلیون و 300 هزار واحد صنفی در کشور فعالیت می نموده که نیمی از آن ها توزیعی و حدود 19 درصد آن ها تولیدی بوده اند. البته بعضی کارشناسان براین باورند که تعداد کسب وکار ها در اینستاگرام حدود 5 میلیون است که به خاطر تعداد کم دنبال نماینده در آمار ها لحاظ نشده است.
رشد 2 برابری تعداد کاربران ایرانی طی 4 سال
طبق آمار بتا، تعداد کاربران اینستاگرام از 24 میلیون در سال 96 به 48 میلیون در سال 1400 رسیده که به نظر می رسد در این چند ماه که از سال 1401 می گذرد به تعداد این کاربر ها افزوده هم شده باشد. با این حال این آمار نشان می دهد این پلتفرم در کشورمان طی چهار سال رشد دو برابری داشته است. در حقیقت بیش از نیمی از جمعیت جامعه ایران در اینستاگرام عضو هستند.
شغل اینستاگرامی در کدام شهر بیشتر رواج دارد؟
گزارش تکراسا که دو روز پیش درباره فعالیت ایرانیان در اینستاگرام منتشر شد، از لحاظ جغرافیایی هم کسب و کار های مجازی را واکاوی نموده بود. طبق حدسی که می توان زد، تهران با داشتن 10 درصد فروشگاه های اینترنتی در صدر قرار داد.
گروه دوم شامل شهر هایی مثل اصفهان، یزد، فارس و قم می گردد که بین 5 تا 10 درصد از فروشگاه های اینستاگرامی در این شهر ها قرار دارند. شهر های ساحلی شمال و جنوب کشور در رتبه سوم جا خوش نموده اند. یعنی با این که تصور می گردد که تعداد فروشگاه های آنلاین در منطقه ها آزاد مالی باید بیشتر باشد، به نظر می رسد که باز زور منطقه آزاد به شهر های پیشرفته تر نرسیده و باعث شده که فقط یک تا 5 درصد از فروشگاه های اینستاگرامی در بوشهر، گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل قرار داشته باشند.
تجارت 32 هزار میلیاردی ایرانی ها در اینستاگرام
بر اساس اعلام مرکز پژوهشی بتا، اصلی ترین حوزه کسب و کاری در اینستاگرام، پوشاک است و بعد از آن آرایشی و بهداشتی و در رتبه سوم مشاغل حوزه مشاوره و خدمات و در چهارمین جایگاه لوازم منزل و کسب و کار های مرتبط با آن و بعد از آن مواد غذایی قرار گرفته است.
لوازم ساختمانی و دکور منزل و زیورآلات در جایگاه بعدی و بعلاوه در انتهای نمودار لوازم خودرو و کسب وکار های مرتبط با گل و گیاه و حیوانات و در سه عنوان آخر کتاب، موبایل و لوازم الکترونیکی و دیگر کسب و کار ها که به تنهایی سهم جدی نداشته اند، قرار گرفته است.
نکات دیگری که در این گزارش دیده می گردد این است که تعداد سفارش ها در فروشگاه های ایرانی اینستاگرام به طور روزانه بین 310 هزار تا 470 هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به طور میانگین 160 هزار تا 185 هزار تومان بوده است.
ارزش معاملات فروشگاه های ایرانی اینستاگرام در سال 1400، 18 تا 32 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. بعلاوه این فروشگاه ها در سال 1400 تعداد 120 میلیون پست اینستاگرامی را به اشتراک گذاشته اند و این در حالی است که تنها 41 درصد آن ها قیمت محصولات خود را درج نموده اند. جالب است بدانید اگرچه تعداد پیج های پوشاک بیشتر از کیف و کفش بوده، اما تعداد فالوئر های کیف و کفش بیشتر از پوشاک است.
عایدی بیش از 9 میلیون نفر به وسیله اینستاگرام
مرکز آمار پیش از این گزارشی منتشر کرد که نشان می داد 65 درصد مردم ایران از شبکه های مجازی و پیغام رسان ها استفاده و 20 درصد آن ها (معادل 11 میلیون نفر) به وسیله شبکه های مجازی کسب عایدی می نمایند.
یعنی عایدی و اشتغال 11 میلیون ایرانی وابسته به اینترنت و این شبکه هاست. نکته مهم تر این که اینستاگرام با 83 درصد در صدر استفاده کسب وکار ها قرار گرفته است که این یعنی بر اساس گزارش مرکز آمار که سال گذشته منتشر شد، هم اکنون حداقل 9 میلیون نفر به وسیله اینستاگرام در حال کسب عایدی هستند.
آن چه معین است این که فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط به عنوان یک شبکه سرگرم نماینده و تفریحی بلکه به عنوان بستری برای انجام فعالیت های تجاری مطرح است.
منبع: فرارو