مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور

به گزارش وبلاگ دلگرمی، در سال های گذشته به علت محدودیت واردات برند های مطرح، بازار خودرو های پیکاپ محدود به چند برند محدود بود و بسیاری از خریداران تویوتا هایلوکس دست دوم را انتخاب بهتری می دانستند، اما حالا با ورود خودرو های تازه با امکانات متفاوت، کار را اندکی سخت نموده است.

مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور

به گزارش برنا، با توجه به شرایط و محدودیت های صنعت خودرو کشور طی یک سال گذشته شاهد معرفی پیکاپ های تازهی از سوی خودروسازان بودیم و عرضه این پیکاپ ها حتی در شرایط انحصاری این بازار باعث ایجاد مجذوب کنندهیت و رقابت اندکی بین شرکت های عرضه نماینده این خودرو ها شده است.

تمامی پیکاپ های عرضه شده در بازار به علت محدودیت واردات از برند های چینی بوده است و بعضی شرکت ها با توجه سیاست های فروش محصولات خود را با نام و نشان تجاری تازه معرفی می نمایند، KMC T8، فوتون تونلند، آمیکو آسنا و مکث کلوت از جمله پیکاپ هایی هستند در داخل کشور مونتاژ می شوند و هفته گذشته نیز تازهترین پیکاپ ایران خودرو با نام فوتون تونلند G7 اتوماتیک رونمایی شد، در ادامه این مطلب به مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با مکث کلوت اتوماتیک خواهیم پرداخت که از نظر قیمتی هم در یک سطح قرار دارند.

مقایسه طراحی

تمامی پیکاپ های چینی عرضه شده در بازار ایران از یک سبک طراحی ساده استفاده نموده اند و پایه مهندسی این خودرو های بر اساس تویوتا هایلوکس است، البته طراحی خودرو تازه بهمن G9 متفاوت بوده و شباهت زیادی به پیکاپ های آمریکایی دارد.

نسل تازه پیکاپ فوتون ایران خودرو با از نظر ابعاد و طراحی شباهت زیادی به تویوتا هایلوکس دارد و خطوط طراحی مدرن تر این خودرو می تواند مجذوب کنندهیت بیشتری نسبت به کلوت مکث موتور داشته باشد.

کلاس بدنه فوتن تونلند تازه از نوع پیکاپ دوکابین بوده و بر روی شاسی مستقل قرار گرفته است. سیستم تعلیق جلو در پیکاپ فوتون تونلند تازه از نوع مستقل جناقی دوبل و تعلیق عقب از نوع فنر تخت است. رینگ 18 اینچی آلومینیومی چهره تازهی را به نمای جانبی فوتون تونلند G7 داده است.

پیکاپ چینی دایون V5 با نام کلوت سال گذشته روانه بازار شد و مکث موتور تصمیم گرفت نسخه دنده اتوماتیک کلوت را نیز به بازار عرضه کند. طراحی مکث کلوت اتوماتیک از لحاظ ظاهری با نسخه دنده ای تفاوت ندارد نسبتا قدیمی است. البته طراحی موضوعی سلیقه ای و اجرای مجذوب کننده آن در انواع پیکاپ ها کاری بسیار سخت است که معمولا جز از آمریکایی ها برنمی آید.

آنالیز مشخصات فنی

فوتون تونلند G7 دارای استاندارد یورو شش بوده و از تمامی استاندارد های 85 گانه برخوردار است. این پیکاپ دارای گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، موتور دوهزار سی سی مجهز به توربو شارژو سیستم GDI، توان 235 اسب بخار، گشتاور 360 نیوتن متر و گیربکس ZF هشت سرعته و به صورت چرخ محرک در حالت های 4 H، 4 L، 2 H و اتو است.

اما در مقابل مکث کلوت اتوماتیک مانند نسخه دنده دستی به پیشرانه 2.4 لیتری توربو شارژ 4 K22 مجهز است که این پیشرانه به وسیله شرکت میتسوبیشی طراحی شده و در چین فراوری می گردد، 215 اسب بخار را با گشتاور 320 نیوتن متر فراوری می نماید.

جعبه دنده کلوت اتوماتیک مانند جعبه دنده دایون Y5 بوده و به وسیله زومکس ساخته شده است. این جعبه دنده از نوع 6 سرعته اتوماتیک AT بوده و توان را بر اساس تنظیمات راننده، به چرخ های جلو و عقب منتقل می نماید.

پیشرانه کلوت مکت موتور دارد استاندارد یورو 5 است و مصرف سوخت ترکیبی آن 12.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در حالی که پیشرانه یورو 6 فوتون تونلند G7 مصرف ترکیبی 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر برای این پیکاپ ثبت نموده است.

سیستم تعلیق در هر دو پیکاپ بر اساس پایه مهندسی مشابه هایلوکس یکسان است و در قسمت جلو تعلیق دوجناغی و از فنر تخت در عقب بهره برده اند، اما مهم ترین تفاوت این دو خودرو در سیستم انتقال قدرت است در حالی که هر دو پیکاپ قابلیت تنظیم دنده سبک و سنگین را دارند، اما در تونلند سیستم تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت وجود دارد که این قابلیت در مکث کلوت اتوماتیک دیده نمی گردد.

بعلاوه در بخش سیستم کنترل پایداری تونلند G7 ایران خودرو از به روز تر است و در نسل تازه این سیستم کنترل پایداری در حالت 4 H هم فعال عمل می نماید. در این شرایط فوتون تونلند G7 از نظر قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت نسبت به کلوت مکث موتور فزونی دارد.

مقایسه کابین وامکانات رفاهی

کلوت اتوماتیک مکث موتور زمانی که در نمایشگاه تهران رونمایی شد از لحاظ ظاهری با نسخه دنده ای تفاوت نداشت و فضای داخل کابین به طور جزئی تغییر یافته بود و به جای دنده دستی، یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به موتور متصل شده است.

فضای کابین پیکاپ کلوت اتوماتیک نسبت به نسخه دستی دارای پنل سیستم تهویه به حالت لمسی، اهرم تعویض دنده اتوماتیک و قطعات ظریف کرومی برای تزئین بخش های مختلف کابین است. باقی مشخصات مثل فرمان دایره ای با لوگوی مکث موتور در وسط آن، تریم چرم مصنوعی صندلی ها، نمایشگر لمسی 9 اینچی و ... درست مشابه با کلوت دنده ای هستند. البته پنل پشت فرمان کمی تغییر یافته و به روزتر شده است.

دو کیسه هوا، کروز کنترل، استارت دکمه ای، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ ها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دوربین دنده عقب، صندلی برقی 6 حالته راننده، حالت تیپ ترونیک و اسپرت و برفی جعبه دنده، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفر و… از جمله امکانات مکث کلوت اتوماتیک است.

اما در مقابل فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دارای فضای کابین به روزتر و تریم داخلی با کیفیت تر نسبت به کلوت مکث موتور است.

بعلاوه فوتون تونلند از قابلیت تعویض دنده در پشت فرمان، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تشخیص نقاط کور، کی لس، دی لایت که منطبق با استاندارد های 85 گانه بهره می برد. این خودرو از مانیتور 10.3 اینچی، شش ایربگ شامل دو ایربگ در جلو، دو ایربگ در عقب و دو ایربگ بر روی ستون ها، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی 18 اینچی برخوردار است.

نسخه تازه پیکاپ فوتون تونلند علاوه بر تغییرات ظاهری، مکانیزم فنی این خودرو را نیز متحول نموده است. بعنوان مثال، شاسی خودرو در نسخه تازه، مستحکم تر از قبل شده. پیکاپ اتوماتیک دارای سیستم های کنترل سرعت در سر پایینی، کنترل الکترونیکی پایداری، نگه دارنده خودرو در سربالایی و کنترل کشش است. وزن خالص فوتون تولند 1955 کیلوگرم بوده و وزن ناخالص مجاز 2775 کیلوگرم عنوان شده است.

کلوت اتوماتیک مکث موتور نیز از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی برخوردار است. سیستم ترمز و پایداری آن شامل سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز کمکی (BAS)، سیستم ترمز ترکیبی (CBS)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز دیسکی روی چرخ های جلو و ترمز کاسه ای روی چرخ های عقب می گردد. در صورت بروز حادثه، دو ایربگ از سرنشینان جلو محافظت می نماید.

مقایسه امکانات و آپشن

با توجه به فهرست امکانات و آپشن های دو خودرو، صفحه نمایش مالتی مدیای مرکزی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلی 6 حالته برقی راننده، دوربین دنده عقب، رکاب کناری و رول بار در هر دو پیکاپ مشترک است.

اما تونلند تازه ایران خودرو امکانات بیشتری مانند دوربین 360 درجه، گرم کن صندلی های جلو، سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، پدل شیفتر، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سراشیبی و اتوهلد نسبت کلوت اتوماتیک دارد که درنتیجه فهرست آپشن ها و امکانات عرضه شده در فوتون تونلند G7 به روزتر، کارآمدتر و بیشتر از مکث کلوت اتوماتیک است.

فزونی با کدام پیکاپ است؟

با توجه به اینکه هر دو پیکاپ آنالیز شده به تازگی معرفی شده اند به همین علت عملکرد و کارایی این خودرو ها در بلند مدت مورد آنالیز قرار نگرفته است، اما با توجه به آنالیز ها کوتاه مدت و کیفیت این دو خودرو و مشخصات فنی و فهرست آپشن های ارائه شد شده از سوی ایران خودرو و مکث موتور به نظر می رسد روی کاغذ فزونی این رقابت از آن فوتون تونلند G7 ایران خودرو است.

ایران خودرو قیمت تونلند تازه را در حدود 1.3 میلیارد تومان اعلام نموده که در رنج قیمتی سایر وانت های تازه توربو و گیربکس اتوماتیک بازار واقع شده است و هنوز قیمت پیکاپ کلوت مکث موتور اعلام نشده است، اما احتمالاً قیمتی در محدوده 1 میلیارد و 200 میلیون تومان تا 1 میلیارد و 400 میلیون تومان را داشته باشد و با این حساب این دو پیکاپ در قیمت نیز با هم رقابت خواهند داشت.

پس در یک نگاه کلی به این دو خودرو پیکاپ تازه بازار ایران می توان به این نتیجه رسید که فوتون تونلند G7 از طراحی به روز تری نسبت به کلوت اتوماتیک مکث موتور بهره می برد البته طراحی این نوع خودرو ها تا حد زیادی سلیقه ای است نمی توان فزونی مطلق را به یکی از این دو پیکاپ داد. از نظر پشرانه نیز با استفاده از تکنولوژی تازه پاشش سوخت مستقیم و استاندارد یورو 6، فوتون تونلند با مصرف سوخت کمتر توان بیشتری را فراوری می نماید.

از نظر سیستم انتقال قدرت نیز فوتون تونلند G7 نسبت به کلوت مکث موتور به علتی استقاده از سیستم تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت به روز تر فزونی دارد. در بخش امکانات رفاهی و فهرست آپشن های کارآمد و کیفیت تریم داخلی باز هم فوتون تونلند ایران خودرو در رده بالاتری نسبت به کلوت قرار می گیرد.

ضعف خدمات پس از فروش مکث موتور و نکاتی در مورد شرایط بازار ایران

با توجه به اینکه بیشتر خودرو های عرضه شده خودروسازان خصوصی از یک گروه خودروساز چینی با پلت فروم و پیشرانه مشترک بهره می برند تفاوت قبل ملاحظه ای در بعضی از این خودرو ها دید نمی گردد و تنها با طراحی و آپشن های متفاوتی به بازار ایران عرضه می شوند.

به همین جهت باید در زمان انتخاب این نوع خودرو ها باید به این نکته توجه داشت که بیشتر خودرو های چینی عرضه شده از سوی مونتاژکاران خصوص در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش است و خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند.

در سال های گذشته بسیاری از خودروسازان خصوصی مونتاژکار به یک بازه زمانی کوتاه خودرو های چینی خود را وارد بازار می کردند و با یک اتفاق کوچک کل فعالیت شرکت و خدمات آن متوقف می شد.

خریداران باید در نظر داشته باشند که این محصول در زمان ورود به بازار کشور از چه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتی بهره مند خواهد بود و آیا با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش روبرو می گردد؟

بر اساس اطلاعات سایت مکس موتور در حال حاضر این شرکت برای ارائه خدمات به مشتریان در کشور تنها 13 نمایندگی فعال دارد و این شرکت برای ارائه خدمات پس از فروش تنها به ایجاد یک نمایندگی در بعضی از مراکز استان ها اکتفا نموده است که این مسئله مالکان محصولات این مونتاز کار چینی را برای دریافت ساده ترین خدمات یا خرید قطعات با چالش جدی روبرو خواهد نمود.

بهتر بود مکث موتور قبل از معرفی و بازاریابی محصولات تازه در مرحله اول شبکه خدمات و نمایندگی های خود را توسعه دهد تا بتواند اعتماد خریداران بیش تری را به دست آورد.

صرفه نظر از قیمت بالا و غیر منطقی محصولات چینی خودروسازان خصوصی بعضی از این خودروسازان با توجه به حضور بلند در صنعت خودرو کشور توانسته قطعات و شبکه خدمات مناسبی را برای خود فراهم کند و مشتریان این خودروساز ها مسائل کمتری برای تامین قطعات و دریافت خدمات متحمل می شوند.

منبع: فرارو

به "مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید