اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند

به گزارش وبلاگ دلگرمی، رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: همه اراضی پیشنهادی برای طرح نهضت ملی مسکن به لحاظ گسل شناسی مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرند.

اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند

محمدمهدی حیدری در جلسه مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرائم آن ها در شیراز و حاشیه 10 کیلومتری آن که در شیراز برگزار گردید، گفت: بر همین اساس و بر اساس بندض ماده 14 قانون مدیریت بحران وظیفه ای به مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی محول شده که بحث تدقیق حرایم گسل ها در کلانشهر ها عملیاتی گردد.

او گفت: در گام نخست این اقدام را در 6 شهر کشور انجام داده بودیم و شهر شیراز به عنوان یکی از کلانشهر ها به جای مانده بود که قراردادی سه جانبه بین مرکز تحقیقات راه و مسکن، شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی فارس منعقد شد که بحث تقدیق حرائم گسل ها که موضوع مهمی در ساخت و ساز شهری است در شیراز انجام گردد و پهنه گسلی ما تعیین گردد تا با تعیین حرایم گسل، ساخت و ساز ها بر اساس ضوابط شهرسازی و آیین نامه های 2800 منطبق و انجام گردد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: بعلاوه در حوزه فرونشست نیز در بحث نهضت ملی مسکن موضوع مورد توجه وزارت راه و شهرسازی این است که زمین هایی که برای اجرای این طرح معرفی می شوند باید از لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بعد از انجام ساخت و ساز برای مردم و بهره برداران مسئله ای ایجاد نگردد.

حیدری گفت: براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی هر زمینی که مشکل داشته باشد برای آنالیز فنی به مرکز تحقیقات ارجاع داده می گردد و ما از لحاظ فنی و از منظر بحث فرونشست و تطبیق پهنه بندی حریم گسل ها آنرا ارزیابی می کنیم و نظر خود را ارائه می دهیم تا با خیال آسوده به محدوده الحاق گردد.

او گفت: بحث تقدیق حریم گسل ها تعیین می نماید که ساختمان های مهم مانند بیمارستان ها، مدارس، پمپ بنزین ها، ایستگاه های آتش نشانی و دکل های مخابراتی در پهنه محدوده حریم گسل احداث نگردد.

حیدری گفت: بعلاوه تعیین می نماید که چه ساختمانی هایی که روی گسل ساخته شده باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بعلاوه بحث تدقیق حرایم گسل ها تعیین می نماید که وقتی حریم گسل تعیین شد ساختمان های مهم با یک فاصله از حریم گسل ساخته گردد و در حقیقت یک نقشه راه برای ساخت و ساز و طرح تفصیلی شهری خواهد بود.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی زلزله نیز گفت: با انجام مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرایم آن ها در شیراز، احداث هرگونه سازه ها و ساختمان های مهم در پهنه های گسلی تعیین شده ممنوع خواهد شد.

علی بیت الهی گفت: این اقدام یکی از مطالعات موثر و مفیدی است که برای شهر شیراز و مردم آن انجام می گردد وقتی پهنه های گسلی تعیین شد این صرفا یک مطالعه کتابخانه ای نیست و به عنوان یک قانون پس از تصویب ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

او گفت: بر این اساس احداث ساختمان های مهم مانند بیمارستان ها، مدارس، مخازن سوخت و گاز در محدوده تعیین شده ممنوع خواهد شد. بعلاوه تمهیدات مهندسی نیز برای افزایش تاب آوری نقاط تقاطعی لوله های گاز و شریان های حیاتی با گسل ها اندیشیده خواهد شد. این اقدام منجر به ارتقاء تاب آوری شهری در برابر زلزله و زمین لرزه به عنوان دو مخاطره ای به شدت مهم در شهر شیراز خواهد شد.

او گفت: وجود گسل های فراوان و زلزله های اتفاق افتاده بیانگر این است که باید با گاهی با کنترل و گاهی با ممنوعیت ساخت تمهیداتی اندیشید. اینکه چگونه بسازیم که این تخریب و آسیب کم گردد دستاورد مطالعات ما خواهد شد و ضروری است از استادانی که در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی شیراز می خواهند به ما یاری نمایند تا کاری مقبول از دیدگاه کارشناسی ارائه گردد تقدیر کنیم.

حیدری گفت: ما دو قرارداد داریم که یکی تعیین حریم گسل های شهر شیراز و یکی نیز قرارداد پایدار سازی دامنه های ناپایدار است که این دو کار با حمایت اقتصادی شهرداری شیراز و کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی فارس انجام خواهد شد.

وبلاگ دلگرمی فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید