شرایط مدیریت آب و خاک زیبنده نظام اسلامی نیست

به گزارش وبلاگ دلگرمی، خبرنگاران/فارس رئیس انجمن آبخیزداری ایران با بیان اینکه شرایط مدیریت آب و خاک و مدیریت منابع طبیعی فعلی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست ، گفت: البته ما دنبال مقصر نیستیم و همه ما مقصر هستیم.

شرایط مدیریت آب و خاک زیبنده نظام اسلامی نیست

علی طالبی سه شنبه 17 اسفند در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار گردید، بیان نمود: انجمن آبخیزداری ایران از سال 77 تشکیل شد و این انجمن از 500 عضو بهره می برد که اکثرا محققین از بخش اجرا، تحقیقات و بخش دانشگاهی هستند.

او با تاکید بر اینکه باید همگرایی برای حل این مسائل ایجاد گردد، افزود: 100 درصد علت سیل سال 98 و سیل قم در سال 95، خطای انسانی بود و نمی توان این حادثه را به شرایط اقلیمی ارتباط دهیم.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به سیل سال 98 شیراز مطرح نمود: رودخانه شیراز، خانه رود است و زمانی که به حریم رودخانه تجاوز می کنیم با بارندگی 20میلمتری 21 نفر تلفات می دهیم.

طالبی با بیان اینکه خسارت های سیل استان گلستان برابر 70 درصد بودجه عمرانی این استان بود، گفت: این درحالیست که بودجه ای که صرف این خسارت ها می گردد را می توان صرف آسیب شناسی کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سنگ بنای رشته های دانشگاهی در زمینه آب و خاک درست گذاشته نشده است، گفت: عناوین، روش ها، اقدامات، مدل سازی ها و مدیریت ها همه یکسان است. لذا همگرایی و هماهنگی بین سازمان ها که باید از همین همایش ها شروع گردد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محمدهادی صادقی، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز نیز بیان نمود: نزولات آسمانی به قدر و مقدار است و خداوند این نزولات را آبخیزداری می نماید. به مقدار بودن نزولات آسمانی به این معناست که طبیعت نظام دارد و عدالت بر طبیعت حاکم است.

او افزود: توازن در طبیعت ناشی از تسبیح طبیعت است. طبیعت شناور در مسیری است که خداوند مقدر نموده است و کمترین اختلال در توازن می تواند آثار جدی در به هم ریختگی نظام طبیعت داشته باشد.

صادقی با بیان اینکه بی نظمی در طبیعت به معنای بی عدالتی است، اعلام نمود: پیامبران رسالت خود را دعوت انسان به هماهنگی با طبیعت در این شناوری دانسته اند. زیرا انسان تنها موجودی است که می تواند خود را از مدار نظام طبیعت خارج و در این طبیعت فساد کند.

او افزود: دستکاری های مردم در طبیعت است که منجر به فساد در دریا و خشکی شده است. به علت توازنی که در رفتار انسانی در پی انقلاب معنوی حاصل می گردد بازتابش توازنی است که در طبیعت شکل پیدا می نماید.

صادقی با بیان اینکه نوع نگاهی که ما در دستگاه فکر دینی داریم موجب نوعی ارتباط عاطفی و عاشقانه بین انسان و طبیعت است. در کنار آن تهدید آزادی انسان در تعامل با طبیعت است، توضیح داد: احترام به طبیعت نه به علت تاثیر آن در زندگی انسان است بلکه به علت حق طبیعت در محترم بودن و حق بر وجود داشتن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرایط مدیریت آب و خاک زیبنده نظام اسلامی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط مدیریت آب و خاک زیبنده نظام اسلامی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید