ایران، کشوری مسلط برای فعالیت در مرز تکنولوژی است ، پیشرو در حوزه فناوری نانوی دنیا با توان علمی

به گزارش وبلاگ دلگرمی، رئیس کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: به واسطه توان علمی نیروی انسانی مان ظرفیت این را داریم که در هر حوزه مرز دانشی از جمله فناوری نانو جزو پیشرو های دنیا باشیم.

ایران، کشوری مسلط برای فعالیت در مرز تکنولوژی است ، پیشرو در حوزه فناوری نانوی دنیا با توان علمی

عماد احمدوند، رییس کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ دلگرمی در خصوص پیشرفت و دستاورد های حوزه فناوری نانو در سال های اخیر گفت: توسعه فناوری نانو در کشورمان سابقه ای نزدیک به حدود دو دهه دارد. از سال 1380 برنامه توسعه نانو در کشورمان کلید خورده است و درواقع آشنایی با این مفهوم، توسعه علمی، تربیت نیروی انسانی، توسعه فناوری و ورود به صنایع و بازار در طول این دو دهه گذشته اتفاق افتاده است.

فعالیت بیش از 40 هزار متخصص حوزه فناوری نانو در کشور

وی ادامه داد: در سال 1380 از نظر انتشارات علمی مرتبط با این فناوری جایگاه بالاتر از 50 را در دنیا داشتیم و در آن سال ها تنها حدود 9 مقاله علمی از طرف محققان ایرانی مرتبط با فناوری نانو منتشر شده بود، درسال های اول تعداد افرادی که تخصص دانشگاهی در این زمینه داشتند و به صورت علمی مفهوم مقیاس و فناوری نانو را می شناختند کمتر از ده نفر بودند، اما اکنون ما کشور چهارم دنیا در انتشارات علمی مرتبط با نانو هستیم، انتشاراتی که در مجلات معتبر بین المللی منتشر می شوند.

به گفته وی؛ درحال حاضر شاید بیشتر از 40 هزار نفر متخصص در حوزه فناوری نانو از مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیئت علمی در کشور داشته باشیم.

350 شرکت نانویی با حدود 850 محصول موثر

احمدوند اظهار داشت: رشدی که در حدود این دو دهه اتفاق افتاده رشدی بوده است که مشابه آن را در هیچ کجای دنیا نداریم لذا تنها کشوری هستیم که با این شیب توانستیم رشد کنیم و خوشبختانه توسعه نانو در کشورمان در همین سطح آشنایی علمی با موضوع و پرورش محققان باقی نمانده است. اکنون در کشورمان بیش از 350 شرکت حدود 850 محصول مرتبط با حوزه فناوری نانو را تولید می کنند.

رییس کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره اینکه چگونه یک محصول به آمار تولیدی های نانویی اضافه می شود، گفت: یک تیم علمی ادعا های شرکت یا فناور را برای تولید محصول نانویی بررسی می کند اگر کارشان در مقیاس نانو تایید شد که تکرارپذیر است و محصولشان خواص ویژه ای دارد جزو آمار محصولات تولید شده در حوزه فناوری نانو قرار می گیرد؛ بنابراین می توانیم بگوییم ما از یک نقطه نزدیک به صفر به جایی رسیدیم که هم اکنون جزو کشور های برتر حوزه نانو در دنیا هستیم.

ایران هم تولیدکننده و هم صادرکننده محصولات حوزه فناوری نانو

وی شرح داد: شرکت های نانویی که در طول این چند سال شکل گرفتند جدایی از تسلطی که بر فناوری نانو در حوزه کاری خودشان دارند و محصولاتی را وارد بازار ایران کردند، در این سطح هستند که محصولاتشان را به کشور های دیگر نیز صادر می کنند آن هم محصولات کاملا پیشرفته ای که در سال ها و دهه های گذشته افرادی که بتوانند به عنوان کاربر روی این محصولات کار کنند در کشور ما وجود نداشتند یا تعدادشان انگشت شمار بود، ولی در طول دوره ای که نانو در کشور شکل گرفته ما به تولیدکننده و صادرکننده برخی از این محصولات تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: با اطمینان و افتخار می توانیم بگوییم کشورمان یکی از کشور های مطرح در حوزه نانو در دنیا است و این فقط ادعای خودمان یا آمار های دنیای نیست؛ بلکه ایران عضو ثابت مجامع بین المللی مرتبط با فناوری نانو که معمولا کشور های برتر آنجا حضور دارند، نیز شده است.

ایران عضو ثابت کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو

احمدوند با بیان اینکه از سال 2006 میلادی ایران عضو ثابت کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو است، گفت: اینکه کشوری بتواند در هر حوزه هایتک از جمله فناوری نانو استاندارد پیشنهاد کند نشان دهنده تسلط آن کشور بر فعالیت در مرز تکنولوژی است.

رییس کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شرح داد: ایران حال حاضر در سطحی است که معیار های ارزیابی ادعا های دیگران در حوزه فناوری نانو را ارائه می کند و یکی از کشور های فعال در این زمینه محسوب می شود.

وی ادامه داد: ما یکی از کشور هایی هستیم که به واسطه توان علمی نیروی انسانی مان ظرفیت این را داریم که در هر حوزه مرز دانشی از جمله در حوزه فناوری نانو که حوزه کاری مرتبط با ما و در ستاد نانو است جزو پیشرو های دنیا باشیم و بتوانیم از محصولات برتر استفاده و محصولات هایتک را تولید کنیم، وارد مرز نوآوری شویم و محصولات جدیدی را ارائه و مالکیت علمی آن ها را اثبات کنیم که مربوط به محققان ایرانی هستند.

ما توانستیم!

احمدوند با اشاره به عبارت کلیدی ما می توانیم شرح داد: مثال نانو یکی از مثال هایی است که می توان به صورت عملی ثابت کرد که ما توانستیم، اینکه بگوییم ما می توانیم رو به آینده است، کشورمان توانسته جزو برترین های دنیا قرار گیرد، اینکه بتوانید محصول پیشرفته در حوزه فناوری نانو تولید کنید و کشور های پیشرفته صنعتی محصول شما را خریداری و استفاده کنند جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که ما توانسته ایم و خیلی بیشتراز این هم می توانیم.

وی گفت: اینکه بتوانیم دستگاهی بسازیم که لایه های نانومتری با ضخامت یک تا چند اتم روی همدیگر تولید کند و سطوحی به صورت کنترل شده با لایه های اتمی و نانومتری ایجاد کند و این دستگاه در آزمایشگاه های پیشرفته دنیا استفاده شود نشان می دهد ما می توانیم و از این جنس مثال ها در کشورمان کم نداریم که بگوییم تنها یک مورد اتفاق افتاده است، در ایران دستگاه های صنعتی که محققان فناوری نانو تولید می کنند در خطوط صنعتی کره جنوبی و چین استفاده می شود.

فناوری نانو به دوران کرونایی مردم کمک کرد

رییس کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص استفاده از این فناوری در دوران کرونا گفت: ماسک های معمولی به خاطر منافذی که دارند اجازه عبور ذرات میکرومتری و زیر میکرومتر را می دهند بنابراین ویروس به راحتی از ماسک های معمولی عبور می کنند؛ لذا در دنیا دنبال این بودند که ماسک هایی تولید کنند که الیاف نانومتری روی آن بنشیند، این الیاف باعث می شود ذرات زیر میکرون تا مقیاس چند ده نانومتر به راحتی از ماسک عبور نکنند، تولید چنین الیافی نیاز به دستگاه هایی دارد که در مقیاس نانومتری مواد پلیمری را به الیاف تبدیل کند که خوشبختانه این دستگاه در کشور ما تولید و در صنایع خودمان استفاده و به کشور هایی مانند کره جنوبی و چین صادر شده است.

وی ادامه داد: بعد از یک بازه زمانی که مشکل تولید ماسک در کشور حل شد به راحتی توانستیم ماسک های نانومتری را تولید کنیم. در اوایل دوره کرونا دستگاهی که پارچه را به ماسک تبدیل کند معضل ما بود، در تبدیل ماسک به ماسک نانومتری مسئله ای نداشتیم.

احمدوند تاکید کرد: ما می توانیم در حوزه های مختلف فناوری پیشرفته از جمله فناوری نانو در هر صنعتی جزو برترین ها باشیم.

داروهایی نانویی ایران با عوارض جانبی کمتر و هزینه مناسب تر از نمونه های خارجی

وی در خصوص دارو های ضد سرطان نیز گفت: دارو های درمان سرطان که با استفاده از فناوری نانو اثرگذاری آن ها ارتقا و عوارض جانبی دارو در بدن کاهش پیدا می کند در کشور ما تولید و صادر می شود؛ نمونه هایی هستند که نشان می دهد ما ظرفیت پیشرو بودن در حوزه های فناوری پیشرفته را در کشور داریم و در موارد متعددی این ظرفیت بالفعل رسیده و به صورت عملی شرکت هایمان با شرکت های برتر در دنیا رقابت می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایران، کشوری مسلط برای فعالیت در مرز تکنولوژی است ، پیشرو در حوزه فناوری نانوی دنیا با توان علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، کشوری مسلط برای فعالیت در مرز تکنولوژی است ، پیشرو در حوزه فناوری نانوی دنیا با توان علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید