بی خوابی می تواند روی افزایش قند خون موثر باشد

به گزارش وبلاگ دلگرمی، خبرگزاری خبرنگاران-محققان معتقدند میان بی خوابی و قند خون بالا یک رابطه علت و معلولی وجود دارد. در حالت کلی خواب بد می تواند فرد را دچار چاقی، بیماری های قلبی و یا افسردگی کند. اما هنوز رابطه مستقیمی بین بی خوابی و قند خون بالا اثبات نشده است. به همین علت محققان در پی زمینه ساز اصلی دیابت هستند.

بی خوابی می تواند روی افزایش قند خون موثر باشد

به گزارش سرویس علمی وبلاگ دلگرمی به نقل از تکنا، مطالعات گذشته نشان می دهد بی خوابی در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مؤثر است. به گفته فی رایلی محقق دیابت از انگلستان هنوز معین نشده که کدام یک از آنها می تواند زمینه ساز دیگری باشد.

آنالیز های تازه یک روش تحلیلی مؤثر برای مشخص رابطه میان بی خوابی و قند خون است. این مطالعه که در مجله Diabetes Care چاپ شده است کوشش محققان برای آنالیز تاثیر قند خون بر پنج معیار مختلف خواب را نشان می دهد. این معیارها عبارتند از بی خوابی، اندازه خواب و خواب آلودگی در روز، زمان خواب، دفعات ترک کردن و زمانبندی خواب.

در این آنالیز حدود 300 هزار داوطلب بزرگسال مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این مطالعه متوجه شدند ارتباط مستقیمی بین سطح بالای قند خون و ویژگیهای خواب فردی وجود دارد. به طوری که افراد دارای بی خوابی های مکرر سطح قند خون بالایی نیز داشتند.

جیمز لیو نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: به وسیله یافته های تازه می توان نتیجه گرفت با درمان بی خوابی تاثیر قابل توجهی بر درمان قند خون و دیابت نیز خواهیم داشت. درمان موثر بی خوابی به کاهش گلوکز اضافی در بدن می انجامد. به طوری که وزن برد تا 14 کیلوگرم کاهش خواهد یافت. محققان کوشش دارند تا در آینده به وسیله کارآزمایی بالینی تاثیر مستقیم و صریح بی خوابی و درمان آن را بر دیابت معین نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بی خوابی می تواند روی افزایش قند خون موثر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی خوابی می تواند روی افزایش قند خون موثر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید