جانفرانکو رُزی میهمان ویژه ایدفا 2020

به گزارش وبلاگ دلگرمی، جشنواره بین المللی مستند آمستردام (ایدفا) اظهار داشت، سال جاری جانفرانکو رُزی مستندساز برجسته ایتالیی میهمان افتخاری جشنواره خواهد بود که با مروری بر آثار او همراه می گردد.

جانفرانکو رُزی میهمان ویژه ایدفا 2020

به گزارش وبلاگ دلگرمی، رُزی تنها سینماگر جهان است که توانسته جایزه اصلی دو جشنواره معتبر و رده الف جهانی را با آثار مستند کسب کند، او در سال 2013 با مستند سکرو جی. ئه. رآ پیروز به کسب جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد و در سال 2116 نیز با مستند آتش در دریا جایزه خرس طلای برلین را به خود اختصاص داد.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم آمستردام (ایدفا) آثار این مستندساز ایتالیایی را مرور خواهد نمود که شامل جدیدترین مستندش با عنوان شب نیز می گردد که به زودی در بخش رقابتی جشنواره ونیز سال جاری رونمایی خواهد شد.

مستند جدید شب نتیجه سفر سه ساله جانفرانکو رُزی به مرزهای سوریه، عراق، کردستان و لبنان است.

رُزی از معدود فیلمسازانی است که توانسته با زبانی هنری تعادلی میان قابلیت دسترسی و پیروزیت تجاری در آثارش ایجاد کند و یکی از چهره های کلیدی عصر طلایی مستند محسوب میگردد که در حال حاضر در آن به سر می بریم.

گرچه او تنها شش مستند ساخته اما رویکرد او به خلق شاهکارهایی شده که دیدگاهی منحصر به فرد از جامعه ارائه می دهد. دوربین او به ما نشان می دهد مردم چگونه جهان را تجربه می نمایند و در عین حال به ما یاری می نماید جهانهای خودمان را فراموش کنیم.

قایقران (1993)، زیر یطح دریا (2008)، ال سیکاریو: اتاق 16، سکرو جی. ئه.رآ (2013)، آتش و دریا (2016) و شب (2020)، مجموعه آثار مستند جانفرانکو رُزی هستند که برنامه مرور آثار این سینماگر ایتالیایی در جشنواره مستند آمستردام به روی پرده می فرایند.

سی و سومین جشنواره بین المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ 18 تا 29 نواامبر (28 آبان تا 9 آذر) در کشور هلند برگزار می گردد و بیش از 200 اثر مستند در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد.

سینمای ایران در آخرین دوره جشنواره ایدفا سه جایزه اصلی را برای سه فیلم، به خود اختصاص داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جانفرانکو رُزی میهمان ویژه ایدفا 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانفرانکو رُزی میهمان ویژه ایدفا 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید