جزئیات یارانه نو مشخص شد، چه کسانی یارانه نو را می گیرند؟

به گزارش وبلاگ دلگرمی، ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم گفت: نگرانی برای ذخایر ارزی و کالاهای اساسی وجود ندارد.تلاش شد تا بدون استقراض از بانک و بدون خلق پول، با کسب درآمد کسری بودجه جبران شود.

جزئیات یارانه نو مشخص شد، چه کسانی یارانه نو را می گیرند؟

رئیسی اظهار کرد: تخصیص ارز ترجیحی که از سال 97 شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص یافت. از ابتدا معلوم بود که این موضوع مسائل جدی ایجاد می کند. بعد از مدت کوتاهی دولت قبل متوجه این موضوع شد و تلاش کرد این ارز را از کالاهایی حذف کند. در نهایت به 6 کالا رسید.

این ارز موجب رانت و فساد و تبعیض در کشور می شود. خیلی از اقتصاددان ها و بخش ها نسبت به این موضوع هشدار داده بودند.

پیش نیاز حذف ارز ترجیحی

رئیسی اضافه نمود: اجرایی شدن حذف ارز ترجیی نیازمند زیرساخت، اجماع و هم اقناع سازی مردم داشت.

ما برای حذف ارز ترحیجی شتاب زده عمل نمی کنیم. این موضوع زمان زیادی است که در دستور کار واقع شده است و ابعاد مختلف موضوع تبیین شده است. برای دولت ارز ترجیحی وجود دارد. به دولت گفته شده باید ارز ارز نیمایی یا آزاد باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است، این است که مردم در جریان موضوع قرار بگیرند که این اقدام مبتنی بر قانون است. کار از جایگاه تخصصی برخودار است و صاحب نظران نسبت به این مساله نظر دارند. همه متفق هستند که ارز چند نرخی باید جمع شود. اختلاف در زمان برچیدن است. ملاک قانون مجلس است.

روش پرداخت یارانه کالاهای اساسی چیست؟

رئیسی مطرح نمود: در گذشته ارز به وارد کننده داده می شد که مشکل آفرین بود. الان به مصرف کننده پرداخت می شود. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر. که مردم خودشان تصمیم بگیرند. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر که مردم خودشان تصمیم بگیرند.

ما به صورت سرانه حساب کردیم که مصرف سرانه چقدر است. پیشنهاد سازمان برنامه این است که به 3 دهک اول 400 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود. یعنی خانواده 4 نفره 2 میلیون تومان دریافت کنند. نسبت به دهک چهارم به بعد 300 هزار تومان هر نفر بگیرند.

یارانه نان و دارو را همه دهک ها دریافت می کنند. قیمت نان و دارو افزایش نمی یابد.

نان سنتی به همه مردم می رسد. دارو به شکل بیمه پرداخت می شود با همین قیمتی که الان وجود دارد. یعنی یارانه ای که وارد کننده دارو دریافت می کند، در شرایط نو به بیمه پرداخت می شود.

در خصوص نان نیز شرایط به همین شکل است؛ در خصوص بنزین نیز افزایش قیمتی وجود ندارد. این حمایت یک کمک معیشتی یک تا 2 ماه تا زیرساخت برای کالابرگ الکترونیک آماده شود.

به مدت 2 ماه به عنوان کمک معیشتی دهک اول تا سوم 400 هزار تومان. نسبت به دهک چهارم تا نهم 300 هزار تومان. در رابطه با نان و دارو همه مردم برخودار می شوند.

این حمایت معیشتی از مردم به این دلیل است که میخوایم تغییری ایجاد شود. بعد از 2 ماه به کالا برگ الکترونیک تبدیل می شود.

زمان واریز این یارانه کی است؟

رئیسی گفت: ما دولت صادق هستیم. به مدت 2 ماه واریز می شود و زمان برداشت اعلام می شود. به مرور زمان تعیین می شود که از چه زمانی قابل برداشت است و قیمت ها از چه زمانی افزایش یابد.

چطور اعتراض کنیم؟

سامانه هایی برای ثبت اعتراض وجود دارد و هر نوع اعتراضی در وزارت رفاه به صورت شبانه روزی پاسخگو هستند.

آیا یارانه نقدی و معیشتی هم واریز می شود؟

این مبلغ برای حمایت معیشتی خرید کالاهای اساسی است.

قیمت کالاها چطور اعلام می شود؟

رئیس جمهور تاکید کرد: قیمت ها به صورت خود سرانه تعیین نمی شود و سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت کالاها را اعلام می کند.

به دولت ما انتقاد می کنند که چرا به این سرعت حذف ارز ترجیحی را می خواهید پیاده کنید؟ باید گفت ما امروز میخواهیم قانون را اجرا کنیم؛ نمی خواهیم مثل دولت های قبل باشیم؛ در این رابطه مصمم هستیم؛ مسئله ارز ترجیحی حل شود، تازه اول کار است. ما رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی کردیم.

در خصوص نان تلاش این است که نان با قیمت فعلی پرداخت شود. یارانه نان را فروشنده دریافت کند.

ابراهیم رئیسی در خصوص رایگان شدن بیمه سلامت گفت: با 5 میلیونی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، جهش جدی در بیمه ایجاد شد.

هیچ تردیدی با گران فروشی احتکار را نداریم، تمام همت ما آن است که در خدمت مردم باشیم و همه این اقدامات برای ان است که دولت برای حفظ معیشت مردم وارد میدان شود و اجازه اجحاف حق مردم را ندهد.

برای اطلاعات بیشتر گزارش مبلغ یارانه ها تغییر کرد/ یارانه نو فردا به حساب خانوارها واریز می شود؟ وبلاگ دلگرمی را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "جزئیات یارانه نو مشخص شد، چه کسانی یارانه نو را می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات یارانه نو مشخص شد، چه کسانی یارانه نو را می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید