خبرنگاران ترامپ در آرزوی شگفتانه انتخاباتی

به گزارش وبلاگ دلگرمی، تهران- خبرنگاران- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد با تهدید اتحادیه اروپا خود را در قضیه تشدید فشار بر ایران از انزوا خارج سازد و با متقاعد کردن تهران به مذاکره مجدد، قبل از آبان ماه برگ برنده انتخاباتی را رو کند.

خبرنگاران ترامپ در آرزوی شگفتانه انتخاباتی

نبود منطق عملیاتی در حوزه سیاست خارجی باعث می شود تا فشار و تهدید دیگران به مهمترین ابزار قدرت های بزرگ برای پیشبرد خواسته ها و سیاست ها تبدیل شد. البته این حربه نیز تنها به میزانی قابلیت استفاده دارد و در نهایت کشورهایی که تحت فشار قرار می گیرند تاب و تحمل خود را از دست می دهند و خاتمه سعی خواهند کرد تا حلقه های اسارت را پاره کنند.

همانگونه که تحلیلگران در یکی دو سال اخیر بر آن تاکید داشتند دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ راهبردی کلان و مشخصی را در حوزه سیاست خارجی به ویژه در زمینه نوع کنش با ایران نشان نداد. کاخ سفید پس از سه بار شکست در شورای امنیت اکنون بار دیگر به آخرین اهرم فشار همیشگی خود که همان تهدید و تحریم است، متوسل شد. این بار ایالات متحده متحدان خود در آنسوی آتلانتیک را به دلیل نادیده دریافت خواسته های ضدایرانی واشنگتن خطاب قرار داده و تاکید کرده است اگر کشورهای اروپایی در موضوع ایران رویکرد خود را تغییر ندهند و با کاخ سفید همراهی نکنند، هدف تحریم های واشنگتن قرار می گیرند.

یک کارشناس اندیشکده انجمن کنترل تسلیحات اعتقاد دارد متحدان اروپایی آمریکا تا به امروز با نگاهی مثبت به توافق هسته ای تلاش کرده اند مانع از فروپاشی برجام شوند اما ترامپ و نزدیکان وی چنین رویکردی را قبول ندارند. آن ها تلاش می کنند در هر صورت مقاومت منتقدان را در هم بشکنند.

اروپا چشم در چشم ترامپ

دولت آمریکا به تازگی اعلام کرده است اگر اتحادیه اروپا کماکان به حمایت خود از برجام و ایستادن در برابر واشنگتن ادامه دهد، تعرفه های گمرکی سنگینی را بر واردات خودرو از قاره سبز وضع خواهد کرد.

خبرگزاری آلمانید.پ.آ به نقل از روزنامه واشنگتن پست خبر تعرفه های تازه را منتشر کرد و اضافه کرد اینگونه به نظر می رسد که در صورت ادامه مخالفت بریتانیا، آلمان و فرانسه با ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می خواهد بر واردات خودرو از اروپا تعرفه ای معادل 25 درصد وضع کند. این تصمیم ممکن است صدمات فراوانی را به اقتصاد کشورهای اروپایی تحمیل کند زیرا حدود یک سوم صادرات خودرو از اروپا به مقصد آمریکا انجام می شود که ارزش آن میلیاردها دلار است.

تحلیلگر حوزه سیاست خارجی روزنامه واشنگتن پست خط مشی های وزرات امور خارجه آمریکا را بی سابقه و ناگوار می داند و به همین دلیل اعتقاد دارد مایک پومپئو بدترین عملکرد این وزارتخانه در طول تاریخ آمریکا را رقم زده است.

این روزنامه تصریح می دارد یکی از مهمترین اقدامات این وازارتخانه خروج آمریکا از برجام بود که با تحریک پومپئو صورت گرفت ولی هیچ دستاوردی برای کاخ سفید نداشت. این اقدام در مقابل ایالات متحده را منزوی ساخت.

طبق تحلیل این روزنامه، بعد از شکست های پی در پی واشنگتن در شورای امنیت، به طور قطع جهان با مهلت 30 روزه آمریکا برای (اجرای مکانیسم ماشه) بازگرداندن دوباره تحریم ایران نیز همراهی نخواهد کرد و این به مفهوم انزوای بیشتر واشنگتن خواهد بود.

روزنامه گاردین هم در گزارشی به این پرسش پرداخت حال که ایالات متحده دشمنی با اروپا را علنی ساخته است، بروکسل چگونه باید به آن واکنش نشان دهد؟ براساس این گزارش تا به امروز تحریم های کاخ سفید علیه ایران ضررهای هنگفتی را به شرکت های اروپایی و آمریکایی وارد کرده است. با اینکه چنین رویه ای تاثیر معکوس داشته اما کاخ سفید هنوز بر موضع خود پافشاری می کند. این اقدامات اما به هیچ عنوان مانع حرکت ایران و قدرت منطقه ای آن نشده است.

این روزنامه مطرح بریتانیایی در زمینه تهدیدهای ترامپ علیه اروپایی ها شرح داد: اروپا تازمانی که سیاست مستقلی را در پیش نگیرد نمی تواند مانع بی اعتباری خود به عنوان یک بازیگر بزرگ جهانی شود. اروپایی ها باید کنار یکدیگر بایستند و انگلستان هم نباید با فاصله دریافت از رویکرد سیاسی آن ها فاجعه ای را ایجاد کند.

تلاش ترامپ برای نشاندن ایران پای میز مذاکره

به نظرمی رسد دردناک ترین بخش از تحولات چند هفته اخیر شورای امنیت برای کاخ سفید، نه متحدان اروپایی آمریکا به ترامپ بود. مخالفت اعضای شورای امنیت با قطعنامه تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و سپس مقاومت کشورها در برابر فعالسازی سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیسم ماشه) و پافشاری رئیس شورای امنیت بر این موضع برای کاخ سفید سنگین بود؛ اما موضع گیری کشورهای اروپایی در حمایت از برجام اقدامی بود که ظاهرا کاخ سفید به هیچ عنوان روی آن حساب نکرده بود.

امضاکنندگان توافق هسته ای میان ایران و 1+5 و از جمله اتحادیه اروپا می دانند همه اقدامات دوسال و نیم اخیر ترامپ باهدف نابود کردن برجامی صوت گرفته است که در زمان باراک اوبامای دموکرات امضا شد. امضای توافق هسته ای سال 2015 با ایران یکی از مهمترین نقاط عطف در سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شمار می رود و به همین دلیل بروکسل حاضر به نابودی آن نیست.

شواهد حکایت از آن دارند که شرایط اسفبار ترامپ در رقابت های انتخاباتی به گونه ای شده که کاخ سفید به صورت تلویحی برای امضای توافقی تازه با تهران التماس می کند. روزنامه آسیا تایمز اعتقاد دارد کاخ سفید امید دارد که بتواند در روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (سوم نوامبر- 13 آبان) با ایران به توافقی دست پیدا کند و شوک انتخاباتی را ایجاد نماید که باعث پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات می شود.

درحالی که کاخ سفید آمادگی خود برای امضای توافق جدید با ایران را آشکارا نشان می دهد برخی رسانه های آمریکایی حتی اعتقاد دارند سفر جراد کوشنر داماد و مشاور ترامپ در امور خاورمیانه به منطقه در راستای همین هدف اجرا شده است.

تحلیلگران مسائل بین المللی اما در به وقوع پیوستن شگفتانه اکتبر برای دولت آمریکا تردیدهای فراوانی دارند زیرا روندهای چند هفته اخیر نشان داده است که جهان تمایلی برای همراهی با آمریکا ندارد و ممکن است مخالفت های جهانی با رویکردهای دونالد ترامپ، تا زمان انتخابات آمریکا بیشتر هم شود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ترامپ در آرزوی شگفتانه انتخاباتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ در آرزوی شگفتانه انتخاباتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید