خبرنگاران یک روانشناس: جامعه به توانمندشدن معلولان یاری کند

به گزارش وبلاگ دلگرمی، کرمانشاه- خبرنگاران- یک روانشناس، یاری به توانمندکردن معلولان را یکی از مسوولیت های اجتماعی جامعه دانست و تاکید نمود همه برای توانمندکردن افراد دارای معلولیت باید یاری و مشارکت نمایند و در این میان نقش دستگاه های مرتبط و مسوولان آنها بیشتر است.

خبرنگاران یک روانشناس: جامعه به توانمندشدن معلولان یاری کند

دکتر پویان احمدی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دلگرمی اضافه کرد: باوجود تمام مسائل و معضلات اجتماعی که گریبانگیر افراد دارای معلولیت است و نمی توان آن را کتمان کرد آنچه کمتر گفته و به آن توجه شده، توانمند ساختن افراد دارای معلولیت است.

وی گفت: معلولیت به ذات دارای محدویت هایی است و چگونگی پرداختن به این محدودیت ها و ساختن فرصت مهم است که اگر بتوان به خانواده های دارای افراد معلول آموزش های لازم داده گردد باعث افزایش استقلال در فرد معلول شده و می تواند صرف نظر از معلولیت به پرورش استعدادهای خود بپردازد.

وی یادآور شد که از طرف دیگر ترحم و دلسوزی باعث می گردد که فرد معلول باعث رکود و خمودگی گشته که خود منشا مسائل و معضلات روحی نیز بگردد.

این روانشناس در ادامه گفت: گاهی در زندگی ممکن است حوادثی رخ بدهد که غیرقابل بازگشت است. این حادثه گاهی در موقعیت های خاص و گاهی به خاطر ژنتیک به وجود می آید. اما به نظر می رسد در طی دوران زندگی بشری که انسان به دنبال حل مسائل و معضلات خود بوده راهی برای توجیه عدم پیروزیت خویش بوده است.

احمدی اضافه کرد: اما آنچه باعث درنگ و تفکر می گردد کوشش عده ای از افراد است که با وجود مسائل بسیار جدی جسمی، توانسته اند در زندگی پیروز شوند که این گونه افراد باید تشویق و مورد حمایت جدی جامعه و دستگاه های مرتبط قرار گیرند.

این روانشناس در ادامه سخنانش با بیان اینکه برای هر پیروزیت باید فاکتورها و عوامل کلیدی وجود داشته باشد، گفت: آموزش، محیط فیزیکی مناسب، مکان های تفریحی، امید به آینده و فاکتورهای دیگر برای نیل به پیروزیت موردنیاز است که خانواده ها و دستگاه های مرتبط باید آن را تامین نمایند.

احمدی اضافه کرد: در کنار تمام عوامل موثر نقش خانواده را نباید نادیده گرفت. در وهله اول نوع نگاه خانواده به موضوع معلولیت یا محدویت فرزند مهم است. در کنار این نوع نگاه سبک و شیوه فرزندپروری نقش مهمی را ایفا خواهد نمود.

وی گفت: اگر با دید معلولیت به مشکل نگاه نمایند به طور قطع با ترحم و دلسوزی بیش از حد اجازه انجام هیچ کاری را به فرزند خود نخواهند داد. اما اگر با دید محدودیت به مشکل نگاه نمایند باعث می گردد که فرزند یاد بگیرد چگونه می توان از پس حل مسائل پیش آمده برآمد.

او گفت: در واقع نوع نگاه والدین می تواند باعث اعتماد به نفس یا بی اعتماد به نفسی فرد گردد. از طرفی وقتی با دید محدودیت به مشکل نگاه گردد می تواند خلاقیت را رشد داده و باعث پیشرفت و پیروزیت گردد.

وی نوع دید و نگاه خانواده به فرزندان را در رشد، شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت در آنها بسیار مهم دانست و گفت: خانواده ها و به ویژه والدین باید اعتماد به نفس را در میان فرزندانشان تقویت نمایند.

بیش از 164 هزار مددجوی زیرپوشش بهزیستی استان کرمانشاه است که از این تعداد 43 هزار نفر دارای معلولیت در زمینه جسمی حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی و گفتاری هستند.

استان کرمانشاه دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 595 روستا با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران یک روانشناس: جامعه به توانمندشدن معلولان یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک روانشناس: جامعه به توانمندشدن معلولان یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید