روش های درمانی موثر برای پوسیدگی دندان؛ عصب کشی و درمان ریشه دندانعفونت

به گزارش وبلاگ دلگرمی، دندان درد یکی از دردهایی است که اغلب ما برای یک بار هم که شده آن را تجربه نموده ایم. اما وقتی آن قدر دیر به پزشک مراجعه می کنیم؛ این درد به خاطر رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان بسیار بیشتر می گردد و احتیاج به عصب کشی یا درمان ریشه دندان دارد که علاوه بر درد زیاد احتیاج به پرداخت هزینه بیشتری هم دارد.

روش های درمانی موثر برای پوسیدگی دندان؛ عصب کشی و درمان ریشه دندانعفونت

وبلاگ دلگرمی -یکتا فراهانی: دندان ها عصب یا ریشه هایی دارند که گاهی به دلایل مختلف در معرض آسیب و خطر قرار می گیرند. به همین دلیل باید درمان شوندکه مراحل درمان هم با توجه به مقدار پوسیدگی متفاوت خواهد بود.

از آ نجایی که ریشه یا اعصاب دندان زنده است؛ در صورت پوسیدگی باعث ایجاد درد می گردد که با توجه به نظر پزشک، در صورتی که مقدار آن بیش از حد باشد عصب باید خارج گردد تا پوسیدگی توسعه پیدا نکند و درد برطرف گردد.

به این ترتیب، درد دندان برطرف می گردد و دندان نیز با وجود آنکه ریشه و عصبی ندارد به خاطر زیبایی در دهان باقی می ماند.

درمان ریشه

دکتر الناز موسوی خونساری، متخصص درمان ریشه و فلوشیپ دردهای فکی صورتی در باره درمان ریشه دندان می گوید: مسائل ریشه دندان مشکل بسیار رایجی است. درمان کانال ریشه یا عصب کشی نیز یک روش درمانی در دندانپزشکی است که وقتی پوسیدگی، پالپ یا عصب دندان را درگیر می نماید تجویز می گردد.

دراین روش، در واقع دندانپزشک پالپ مرده، عفونی و ملتهب را از داخل دندان آسیب دیده خارج می نماید و در نتیجه منبع درد را از بین می برد.

مسائل شایع در درمان ریشه

به گفته این دندانپزشک، اگرچه درمان کانال ریشه یا عصب کشی برای درمان درد بسیار مؤثر است؛ اما گاهی نیز بعد از درمان، درد همچنان باقی می ماند.

از شایع ترین دلایل درد بعد از درمان ریشه می توان به این موارد اشاره نمود:

التهاب

درد دندان بعد از درمان کانال ریشه به دلیل التهاب پس از درمان: یکی از شایع ترین علل درد دندان پس از عصب کشی، التهاب است که می تواند ناشی از فرایند درمان باشد. در این موارد، تورم در روزها و هفته های بعد از درمان فروکش می نماید و درد خود به خود برطرف می گردد.

عفونت

درد دندان بعد از درمان کانال ریشه به دلیل عفونت: عصب کشی برای حذف پالپ عفونی به وسیله داخل دندان انجام می گردد. بنابراین ممکن است بعد از درمان هنوز مقداری باکتری وجود داشته باشد که می تواند منجر به بافت عفونی و درد بیشتر گردد.

البته ممکن است مشکل پس از حمله سیستم ایمنی بدن و کشتن باکتری ها خود به خود برطرف گردد؛ اما اگر درد ادامه داشته باشد، ممکن است احتیاج باشد بیمار آنتی بیوتیک مصرف کند.

مشکل پرشدن دندان

درد دندان بعد از درمان کانال ریشه به دلیل پرکردگی های خیلی بلند: دکتر موسوی می گوید پس از اینکه دندانپزشک پالپ را از داخل دندان خارج می نماید فضای خالی باید با مواد ترمیمی پر گردد. اما در صورتی که پرکردگی بلند باشد، هنگام گاز گرفتن و جویدن غذا باعث درد می گردد.

البته این مشکل به خودی خود برطرف نمی گردد. اما با مراجعه به دندانپزشک و تنظیم پرکردگی، به راحتی از بین می رود.

درمان ناقص و ناکافی

درد دندان بعد از درمان کانال ریشه به دلیل درمان ناقص و ناکافی؛ به گفته این دندانپزشک، برخی دندان ها، به ویژه دندان های آسیاب می توانند چندین کانال داشته باشند. اما ممکن است دندانپزشک از درمان یک یا چند کانال غافل گردد. به همین دلیل در این گونه موارد، دلیل اولیه درد هرگز بهبود نمی یابد. بنابراین حتی پس از عصب کشی هم درد همچنان وجود دارد و دندان در تماس با گرما، سرما، دردناک تر هم می گردد.

آسیب به بافت اطراف

درد دندان بعد از درمان کانال ریشه به دلیل آسیب به بافت اطراف؛ دکتر موسوی می گوید هنگام درمان کانال ریشه، اگر باکتری به طور تصادفی به بافت اطراف وارد گردد، مواد پرکننده داخل کانال ریشه از انتهای کانال و نوک ریشه خارج شوند، یا اگر سوهان و وسایلی که برای تمیز کردن داخل دندان استفاده می گردد (فایل اندودنتیک) از نوک ریشه خارج گردد، آسیب بافتی رخ می دهد. این موارد، با بهبود بافت آسیب دیده، درد از بین خواهد رفت.

مراجعه به موقع به پزشک

به گفته این متخصص، مراجعه به موقع به پزشک ازجمله مهم ترین موارد رسیدگی به دندان ها و جلوگیری از آسیب بیشتر به آن هاست. درمان کانال ریشه هم روشی مؤثر برای برطرف مسائل ناشی از پالپ آسیب دیده یا عفونی است که معمولاً در از بین بردن درد دندان مؤثر است.

با این حال، اگر درد دندان پس از درمان کانال ریشه همچنان باقی بماند طبیعی است و بیشتر اوقات خود به خود برطرف می گردد. البته می تواند به دلایلی که گفته شد نیز باشد.

اما اگر درد بیش از حد یا بیش از پنج روز ادامه داشته باشد باید در اسرع وقت با یک متخصص دندانپزشکی مشورت گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "روش های درمانی موثر برای پوسیدگی دندان؛ عصب کشی و درمان ریشه دندانعفونت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمانی موثر برای پوسیدگی دندان؛ عصب کشی و درمان ریشه دندانعفونت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید