سیاست گذاری هوشمندانه برای مدیریت ناترازی گاز در بخش خانگی و صنعتی، خط فراوری متوقف نشد

به گزارش وبلاگ دلگرمی، کارشناس حوزه انرژی گفت: تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به مصرف نماینده سیگنال کاهش مصرف را داد تا هم مصرف نماینده صنعتی و هم خانگی مصرف خود را بهینه نمایند. کاهش عرضه گاز به بخش های نیروگاهی نیز به علت جایگزینی سوخت مایع منجر به توقف در فعالیت صنایع و نیروگاه ها نشد.

سیاست گذاری هوشمندانه برای مدیریت ناترازی گاز در بخش خانگی و صنعتی، خط فراوری متوقف نشد

محمد شیرجیان؛ کارشناس حوزه انرژی در مصاحبه با خبرنگار مالی وبلاگ دلگرمی با اشاره به اینکه دولت موضوع کمبود گاز را پیش بینی نموده بود، گفت: کمبود گاز مسئله ای است که می تواند به کمبود فراوری برق هم منجر گردد، زیرا نیروگاه های ما از جمله نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های سوخت ترکیبی مبتنی برسوخت گاز هستند. دولت با اشراف به مسئله کمبود گاز و بروز احتمالی بحران، بحث ذخیره سازی گاز را دنبال کرد و همین موضوع باعث شد در فصل زمستان مدیریت عرضه گاز صورت بگیرد.

شیرجیان با بیان اینکه تعرفه گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف عاملی در جهت مدیریت مصرف گاز بود، گفت: تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به مصرف نماینده سیگنال کاهش مصرف را داد تا هم مصرف نماینده صنعتی، خانگی و تجاری مصرف خود را بهینه نمایند. این موضوعی بود که از سال های پیش هم بر آن تاکید شده بود.

وی با اشاره به قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان بیان نمود: قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان نیز به طور ویژه به نفع منطقه ها شمال و شمال شرقی کشور شد و کمبود گاز و افت فشار گاز در این منطقه ها را توانست پاسخ بدهد.

شیرجیان با بیان اینکه یکی از راه حل های دولت برای مدیریت عرضه گاز در روز های سرد زمستان، کاهش مقدار عرضه به بخش های نیروگاهی و صنعتی و جایگزینی سوخت مایع بود، گفت: کاهش عرضه گاز به بخش های نیروگاهی ضربه ای به این مراکز نبود و منجر به توقف در فعالیت صنایع و نیروگاه ها نگردید، زیرا به وسیله سوخت های مایع جایگزین، خط فراوری متوقف نشد و فراوری برق هم انجام می گرفت.

این کارشناس انرژی توضیح داد: این چهار علت باعث شد که در کوتاه مدت و در زمستان 1400، مصرف گاز مدیریت گردد، ولی در میان مدت حتما باید به سمت بهینه سازی مصرف انرژی بخصوص در حوزه نیروگاهی و صنعتی حرکت کنیم، زیرا حدود هفتاد درصد وابستگی ما به سوخت گاز است.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از گاز صرف تامین احتیاج بخش خانگی می گردد، افزود: راه حل های به کار گرفته شده به وسیله دولت کوتاه مدت و دارای تاریخ مصرف هستند و هر سال هم نسبت به سال قبل تاریخ مصرف آن کمتر می گردد و ابزار های دست دولت هم محدودتر می گردد.

شیرجیان با تاکید بر اینکه دولت باید به سمت بهینه سازی مصرف انرژی برود، افزود: دولت باید حمایت های لازم را در بودجه سنواتی برای بهینه سازی مصرف انرژی درنظر بگیرد و باز پرداخت آن از محل صرفه جویی انرژی تامین گردد. از نظر رگولاتوری این اتفاق باید رقم بخورد که علاوه بر اصلاحات قیمتی اصلاحات نهادی نیز انجام بگیرد. از طرفی در عرضه گاز هم باید متمرکز گردد، زیرا فشار افزایی پارس جنوبی نیز وجود دارد.

کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه دولت باید هفتاد درصد تمرکز خودرا روی حوزه مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف انرژی بگذارد، گفت: عرضه به اشباع رسیده است و اگر دولت به اصلاح الگوی مصرف انرژی بی توجه باشد، عملا به ازای تمام عرضه، تقاضا نیز با شدت بیشتری وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سیاست گذاری هوشمندانه برای مدیریت ناترازی گاز در بخش خانگی و صنعتی، خط فراوری متوقف نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست گذاری هوشمندانه برای مدیریت ناترازی گاز در بخش خانگی و صنعتی، خط فراوری متوقف نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید