طعم و مزه این غذاهای سنتی اهواز از زیر زبان تان نمی رود!

به گزارش وبلاگ دلگرمی، غذاهای سنتی اهواز یکی از چیزهایی هستند که هر مسافری هنگام سفر به این شهر باید امتحان کند. بسیاری از غذاهای سنتی اهواز، به قدری خوش طعم و لذیذ بوده که تبدیل به یک غذای محبوب در سراسر کشور شده اند. اما با این وجود باز هم امتحان کردن این غذاها در خود اهواز، به شما تجربه بهتری از طعم و مزه اصیل و لذیذ غذاهای این شهر می دهد. تمامی مسافران با هر ذائقه ای می توانند یک غذای خوشمزه در اهواز پیدا کنند و از آن لذت ببرند. اگر شما هم قصد سفر به اهواز را دارید، توصیه می کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مقاله، ده مورد از بهترین غذاهای سنتی اهواز معرفی شده اند. تضمین می کنیم که طعم و مزه این غذاهای سنتی اهواز از زیر زبان تان نمی رود.

طعم و مزه این غذاهای سنتی اهواز از زیر زبان تان نمی رود!

قلیه ماهی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی اهواز

یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهایی که از گذشته در اهواز و با استفاده از ماهی درست می شد، قلیه ماهی یا همان خورش ماهی است. در بسیاری از شهرهای کشور قلیه ماهی درست می شود. اما بهتر است بدانید که اصالت این غذا مربوط به خوزستان بوده و در دستور پخت اصلی آن باید از ماهی جنوب استفاده کرد. برای تهیه این غذا، ابتدا با گشنیز، شنبلیله، تمبر هندی و ادویه های مخصوص، خورش را طبخ کرده و سپس ماهی سرخ شده را به آن اضافه می کنند. این غذا یکی از خوش مزه ترین غذاهای سنتی اهواز برای افرادی که به غذای دریایی علاقه دارند است.

امگشت

امگشت یا امگشت پلو، یکی دیگر از غذاهای سنتی اهواز است که با ماهی طبخ می شود. البته گفتنی است که در دستور پخت این غذا از ماهی تازه استفاده نشده و از تن ماهی استفاده می شود. همین امر باعث می شود که همه، حتی افرادی که از بوی ماهی خوششان نمی آید هم عاشق این غذا شوند. در دستور پخت این غذا هم مانند قلیه ماهی از سبزی هایی مانند گشنیز و شنبلیله استفاده شده است. تمامی مواد تشکیل دهنده این غذا را می توان با برنج مخلوط و سرو کرد. در صورتی که افراد ترجیح می دهند غذا را به صورت جداگانه و مانند خورش روی برنج بریزند هم می توانند این کار را انجام دهند. در هر صورت تهیه امگشت ساده بوده و می تواند باب میل تمامی افراد با سلیقه های متفاوت باشد.

آش ارده، یکی از آش ها و غذاهای سنتی اهواز

این آش یکی از غذاهای سنتی اهواز است که با ارده پخت شده و طعم و مزه ای متفاوت و دلچسب دارد. در دستور پخت آش ارده اهواز، علاوه بر ارده، مواد اولیه دیگری مانند ماش و برنج هم دیده می شود که بسیار مقوی و سیر کننده بوده و این آش را به یک وعده غذایی کامل تبدیل می کنند. پس از آماده شدن آش، روی آن را با شیره تزئین می کنند. بیشتر افراد ترجیح می دهند تا آش ارده اهواز را به همراه سرکه شیره میل کنند. در بسیاری از آش و حلیم فروشی های معروف اهواز می توانید آش ارده را تهیه کرده و از طعم دلچسب آن لذت برد.

فلافل معروف اهواز

فلافل یکی از غذاهای سنتی اهواز، مخصوص گیاه خوارهاست. این غذای خوشمزه به قدری محبوبیت داشته که در سراسر کشور، همه شهرها و همه منطقه ها به فروش می رسد. اما اصالت این غذا به جنوب کشور برگشته و منطقی است که بهترین فلافل های ایران هم در این شهرهای جنوبی مانند اهواز سرو شوند. در دستور پخت فلافل اهوازی، برخی از مواد اولیه دیگر مانند جعفری ساطوری شده، تخم گشنیز و پودر زیره سیاه مشاهده می شود. هم چنین ساندویچ فلافل در فلافلی های اهواز با سس های متفاوت و تند جنوبی سرو می شوند. به همین دلیل می شود گفت که مزه فلافل های اهوازی با فلافل های سایر نقاط کشور بسیار متفاوت بوده و به هیچ عنوان نباید این غذا را در سفر خود به اهواز از دست داد.

ماهی صبوری تنوری

همان طور که می بینید، اهواز بهشت افرادی است که به غذاهای دریایی علاقه دارند. یکی از بهترین و خوش طعم ترین این غذاها هم ماهی صبوری تنوری است. در گذشته از تنورهای نانوایی سنتی برای کباب کردن این ماهی استفاده می شد. اما امروزه امکان انجام این کار وجود نداشته و به همین دلیل ماهی صبوری تنوری را در فر یا بر روی منقل های معمولی کبابی می کنند. در دستور پخت این غذا، باید ماهی را با استفاده از ادویه و تمبر هندی طعم دار کرد و آن را خوب کباب کرد تا بپزد. فلس های ماهی در این دستور پخت گرفته نشده و روی پوست آن گاها شیره خرما می زنند. اضافه کردن شیره خرما می تواند سردی ماهی را گرفته و بسیار مفید باشد.

سمبوسه

یکی دیگر از غذاهای سنتی اهواز که به محبوبیتی در سطح ملی رسیده و در گوشه کنار ایران مشاهده می شود، سمبوسه است. هر شهری تعداد زیادی سمبوسه فروشی داشته و بسیاری از این سمبوسه فروشی ها، دستورپخت مخصوص به خود را دارند. اما اگر می خواهید طعم اصیل سمبوسه را بچشید، حتما باید به یکی از شهرهای جنوبی مانند اهواز سفر کنید. برای تهیه این غذا، سیب زمینی، جعفری ساطوری شده و ادویه های مخصوص را با هم مخلوط کرده و به صورت مثلثی در نان لواش می پیچند. با وجود این که طرز تهیه سمبوسه اهوازی راحت به نظر می آید، اما درآوردن شکل مثلثی اصیل آن مهارت زیادی می خواهد. ناگفته نماند که ادویه های جنوبی استفاده شده در سمبوسه اهوازی هم طعم و مزه دلنشین و متفاوتی به آن می دهد.

یتیمک یا یتیمچه اهوازی

یتیمک یا همان یتیمچه، یکی از غذاهای سنتی خوزستان، به ویژه در شهرهای اهواز و بوشهر است. این غذا در بیشتر شهرهای ایران محبوبیت زیادی داشته و تقریبا می توان گفت که همه شهرها هم دستور و روش پخت مخصوص به خود را برای این غذا دارند. در پخت این غذای سنتی اهواز، از گوشت استفاده نشده و همین موضوع یتیمک را به یک غذای عالی برای گیاه خواران و کسانی که نباید از گوشت استفاده کنند تبدیل کرده است. اگر می خواهید در سفر خود به اهواز یک غذای ساده و لذیذ میل کنید، یتیمک می تواند یکی از بهترین غذاهای سنتی اهواز برای شما باشد.

پاکوره یا پاکورا

یکی دیگر از غذاهای سرخ کردنی بسیاری خوشمزه در لیست غذاهای سنتی اهواز، پاکوره یا پاکورای اهوازی است. در واقع اصالت این غذا به هندوستان برگشته و بیشتر به عنوان یک میان وعده یا عصرانه میل می شود. اما از گذشته، این غذا بین مردم جنوب محبوبیت زیادی پیدا کرد و توانست جای خود را در لیست غذاهای سنتی اهواز هم باز کند. برای تهیه این غذای اهوازی از مواد اولیه ای مانند آرد نخود خام، تره خرد شده، تخم مرغ و ادویه های مخصوص استفاده می شود. پاکوره می تواند یکی از غذاهای خیابانی اهواز برای هنگامی که به گشت و گذار پرداخته اید و گشنه هستید باشد.

قلیه تخم مرغ

قلیه یا خورش تخم مرغ، یکی دیگر از غذاهای محلی و بسیار خوشمزه اهواز است. برای تهیه این غذا ابتدا باید خورش پایه را با استفاده از سبزی های معطر مخصوص، سیر و پیاز درست کرد و سپس تخم مرغ را با کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کرد. این غذا یکی از غذاهای سنتی اهواز و در کل خوزستان است که در حین سادگی، می تواند بسیار خوشمزه و مقوی باشد. اگر هوس یک غذای سریع و متفاوت را کرده باشید، قلیه تخم مرغ می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. طعم اصیل این خورش را هم می توانید در بسیاری از رستوران های سنتی اهواز بچشید.

آش غلغل یکی از غذاهای سنتی اهواز که در ماه رمضان میل می شود

آش غلغل یکی از غذاهای سنتی شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز است که در آن از مواد اولیه بسیار سالم و مقوی مانند انواع حبوبات، گوشت و گندم استفاده می شود. این آش می تواند تا مدت ها به شما انرژی داده و شما را سیر نگه دارد، به همین دلیل یکی از غذاهای مرسوم اهواز در ماه رمضان و برای روزه داران شناخته شده است. برای تهیه این آش، گوشت سردست را پخته، سپس می کوبانند و به آش اضافه می کند. این کار باعث می شود تا علاوه بر طعم، ظاهر آش هم بسیار زیبا و اشتها برانگیز شود. در بسیاری از آش و حلیم فروشی های اهواز می توانید آش غلغل را سفارش داده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

کلام آخر درباره غذاهای سنتی اهواز

در این مطلب ده مورد از بهترین غذاهای سنتی اهواز را بررسی کردیم. گفتنی است که تمامی این غذاها خوشمزه و مقوی بوده و تنها باید طبق ذائقه خود، بهترین غذا را انتخاب کنید. اگر می خواهید بچه ها را از فست فود و غذاهای ناسالم دور نگه دارید، غذاهای سنتی اهواز مانند فلافل، پاکوره و سمبوسه می توانند بهترین جایگزین باشند. برای چشیدن طعم غذاهای محلی اهواز، حتما سری به رستوران های سنتی این شهر زده و از غذاهای محلی اهواز مانند قلیه ماهی، قلیه تخم مرغ و انواع آش های این شهر امتحان کنید. در صورتی که تجربه خوردن یکی از غذاهای محلی اهواز را داشته اید، تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین غذای سنتی اهواز برای بچه ها کدام است؟

از جمله بهترین غذاهای سنتی اهواز برای بچه ها و نوجوانان می توان به فلافل، سمبوسه و پاکوره اشاره کرد. این غذاها به طور کامل در این مقاله معرفی شده اند.

برخی از آش های سنتی اهواز کدام اند؟

از جمله بهترین آش های سنتی اهواز می توان به آش ارده و آش غلغلی اشاره کرد. هر دوی این آش ها بسیار مقوی بوده و می توانند تا مدت ها شما را سیر نگه دارند.

هنگام سفر به اهواز چه غذاهایی باید خورد؟

هنگام سفر به اهواز می توانید از رستوران های سنتی این شهر دیدن کرده و غذاهای محلی اهواز را نوش جان کنید. برخی از بهترین غذاهای سنتی اهواز در این مقاله معرفی شده اند.

منبع: الی گشت

به "طعم و مزه این غذاهای سنتی اهواز از زیر زبان تان نمی رود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طعم و مزه این غذاهای سنتی اهواز از زیر زبان تان نمی رود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید