پژوهشگران تورنتو یک موجود 3 چشم کشف کردند!

به گزارش وبلاگ دلگرمی، پژوهشگران دانشگاه تورنتو در آنالیز های خود روی یک فسیل 500 میلیون ساله، یک موجود سه چشم را کشف نموده اند که به میگو شباهت دارد.

پژوهشگران تورنتو یک موجود 3 چشم کشف کردند!

به گزارش وبلاگ دلگرمی ، مغز فسیل شده موجودی شبیه به میگو با سه چشم که 500 میلیون سال پیش در اقیانوس ها شنا می نموده است، شاید بتواند به تنو نظر در خصوص تکامل حشرات و عنکبوت ها یاری کند.

این موجود که Stanleycaris hirpex نامیده می گردد، دو چشم معمولی و یک چشم سوم در وسط سر داشته است. دهان این موجود، دایره ای شکل و با ظاهری مهیب همراه با دندان های چشمگیر است.

Stanleycaris طی رویداد انفجار کامبرین (Cambrian explosion) زندگی نموده است؛ دوره ای از تکامل سریع که طی آن، بیشتر گروه های اصلی حیوانات در فسیل ها ظاهر شدند. این موجود متعلق به شاخه باستانی و منقرض شده درخت تکاملی بندپایان به نام پره دندان سانان(Radiodonta) است که با حشرات و عنکبوت های امروزی ارتباط دارد.

ایسنا به نقل از دیلی میل گزارش داده، به رغم ظاهر عجیب و غریب Stanleycaris، محتویات سر آن است که دانشمندان را بسیار هیجان زده نموده است.

پژوهشگران در آنالیز بیش از 250 نمونه فسیل شده Stanleycaris با قدمت 506 میلیون سال، دریافتند که مغز و سیستم عصبی مرکزی هنوز در 84 فسیل حفظ شده است. آنها نشان داده اند که مغز Stanleycaris از دو بخش تشکیل شده است که به آنالیز تکامل مغز، بینایی و ساختار سر بندپایان یاری می نماید.

یافتن بافت نرم فسیل شده، امری نادر است. بیشتر فسیل ها، استخوان یا قسمت های سفت بدن مانند دندان ها و اسکلت های بیرونی را در بر دارند. این در حالی است که مغز و اعصاب از مواد چربی مانندی ساخته شده اند که معمولا باقی نمی مانند.

نوترین مطالب

فراوری میگوی گیاهی با استفاده از جلبک

کشف قدیمی ترین نشانه ها از حیوانات به وسیله زمین شناس کانادایی

دایناسور 80 میلیون سالی روی سکه کانادایی

جوزف مویسیوک (Joseph Moysiuk)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه تورنتو (UToronto) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگرچه مغزهای فسیل شده حاصل از دوره کامبرین، نو نیستند اما این کشف به علت کیفیت شگفت انگیز نگهداری و تعداد زیادی از نمونه ها، برجسته است.

وی اضافه نمود: ما حتی می توانیم جزئیات دقیقی مانند مراکز پردازش بصری را که به چشم ها خدمت می نمایند و آثاری از اعصابی را که به برآمدگی ها وارد شده اند، تشخیص دهیم. جزئیات آنقدر واضح هستند که گویی به حیوانی نگاه می کنیم که دیروز مرده است.

کشف فسیل 500 میلیون ساله از مغز یک موجود 3 چشم!

پژوهشگران در این پروژه نشان داده اند که مغز Stanleycaris از دو بخش موسوم به پروتوسربروم (protocerebrum) و دوسربروم (deutocerebrum) تشکیل شده است. این بخش های مغز، سیگنال های بینایی و شاخک ها را در بندپایان امروزی کنترل می نمایند.

در بندپایان امروزی مانند ملخ ها و سایر حشرات، مغز از سه بخش تشکیل شده است؛ پروتوسربروم، دوسربروم و تریتوسربروم. تریتوسربروم (tritocerebrum) به لابروم (labrum) متصل می گردد که اطلاعات حسی حاصل از دو لوب دیگر مغز را ادغام می نماید.

به گفته پژوهشگران، اگرچه تفاوت یک بخش ممکن است این فرایند را تغییر ندهد اما در واقع، پیامدهای علمی بنیادینی دارد. از آنجا که رونوشت های مکرر بسیاری از اندام های بندپایان را می توان در بدن های تقسیم بندی شده آنها یافت، پی بردن به این که بخش ها چگونه بین گونه های مختلف قرار می گیرند، برای درک چگونگی تکامل این ساختارها مهم است.

مویسیوک گفت: این فسیل ها به پیوند دادن صفات پره دندان سانان و سایر بندپایان فسیلی اولیه، با صفات همتایان خود در گروه های بازمانده یاری می نمایند.

این پژوهش، در مجله Current Biology به چاپ رسید.

منبع: خبرکانادا

به "پژوهشگران تورنتو یک موجود 3 چشم کشف کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران تورنتو یک موجود 3 چشم کشف کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید