پژوهشگر ایرانی در سوئد بینایی را به 14 نفر بازگرداند

به گزارش وبلاگ دلگرمی، یک دانشمند و کارآفرین ایرانی تبار به همراه پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد بینایی را به 14 فرد نابینا بازگرداند.

پژوهشگر ایرانی در سوئد بینایی را به 14 نفر بازگرداند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل سی بی اس از پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد شامل دکتر مهران رفعت از بخش مهندسی بافتی با همکاری شرکت LinkoCare (که رفعت بنیانگذار و مدیرعامل آن است) توانستند با استفاده از یک ایمپلنت ویژه قرنیه که از کلاژن رده پزشکی به دست آمده از پوست خوک ساخته شده است، بینایی را به این گروه افراد بازگردانند.

این ایمپلنت برای درمان افرادی که دچار بیماری های قرنیه که خارجی ترین لایه چشم که شفاف است، به کار رفته است. بیماری های قرنیه میلیون ها نفر را در سراسر دنیا مبتلا می نمایند و باعث مسائل بینایی می شوند.

یک آنالیز در سال 2016 نشان داد که شمار تقریبی 12/7 میلیون نفر در سراسر دنیا در لیست پیوند قرنیه قرار دارند که تنها درمان قطعی برای افراد دچار نابینایی قرنیه ای است و فقط یک نفر از هفتاد نفر مبتلا آن امکان جراحی پیوند قرنیه را پیدا می نمایند. اغلب افراد احتیاجمند این جراحی که احتیاجمند اهدای قرنیه انسانی است، در کشورهای کم عایدی و با عایدی میانه در آسیا، آفریقا و خاورمیانه زندگی می نمایند.

اما این آنالیز تازه که نتایج آن در ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است، می تواند یک راهکار تازه و کمتر تهاجمی برای این مشکل ارائه دهد.

ایمپلنت های قرنیه ساخته شده با این روش تازه زیست فناوری به 14 نفر در هند و ایران داده شدند که از قبل نابینا بودند و شش نفر دیگر که در آستانه از دست دادن بینایی شان بودند. دانشمندان به طور فوری نتایج امیدوارنماینده استفاده از این روش تازه را مشاهده کردند.

مهرداد رفعت (راست) از بخش مهندسی بافت دانشگاه لینشوپینگ سوئد و بنیانگذار شرکت LinkoCare و نیل لگالی، استاد دانشگاه لینشوپینگ

مزیت های روش تازه نسبت به پیوند قرنیه

روش درمانی معمول پیوند قرنیه که در آن پزشکان باید با جراحی قرنیه اهدایی را در چشم بخیه بزنند، بعلاوه با خطر رد پیوند، عوارض مربوط به التیام، عفونت ها، آستیگماتیسم و احتیاج حمایت درازمدت همراهی دارد. اما این روش تازه به پزشکان اجازه می دهد ایمپلنت بدون اینکه احتیاجی به بخیه زدن باشد و با برشی به صورت با حداقل تهاجم یا با لیزر پیشرفته یا با دست درون قرنیه قرار دهند.

به گفته این پژوهشگران، در این شیوه بافت به سرعت بهبود پیدا می نماید و یک دوره هشت هفته ای درمان با قطره های چشمی مهارنماینده ایمنی برای جلوگیری از رد شدن این ایمپلنت کافی است. در حالیکه در پیوند معمول قرنیه، داروهای مهارنماینده رد پیوند باید برای چندین سال مصرف شوند.

این پژوهشگران می گویند این گروه بیماران را برای دو سال پیگیری کردند و هیچ عارضه ای در آنها مشاهده نشد.

پیگیری این بیماران نشان داد که قرنیه های تازه آنها به حالت طبیعی بازگشته اند و اندازه بینایی آنها در حدی مشابه با پیوند قرنیه معمول بهبود پیدا کرد. در انتها این آنالیز، همه 14 نفری یکه زمانی نابینا بودند، بینایی کاملشان را به دست آوردند و سه نفر آنها به دید کامل 20/20 رسیدند.

این دانشمندان می گویند بافت کاشتنی مهندسی زیستی شده کلید حل کردن معضل بار دنیای نابینایی قرنیه ای است.

این قرنیه های ساخته شده با مهندسی زیستی به جز در دسترس تر بودن نسبت به قرنیه های اهدایی برای مدتی طولانی تری هم نسبت به آنها قابل نگهداری هستند: این ایمپلنت های قرنیه را می توان برای دو سال ذخیره کرد در حالیکه این مدت برای قرنیه های اهدایی فقط دو هفته است. بعلاوه از آنجایی که این قرنیه ها بسته بندیشده و استریل هستند، بر خلاف قرنیه های اهدایی در موارد شیوع ویروس ها احتیاجی به آزمایش از لحاظ وجود عوامل بیماری زا در آنها ندارند.

البته این پژوهشگران پیش از اینکه این شیوه درمانی تازه رسما تایید گردد، باید کارآزمایی بالینی بزرگتری انجام دهند و آنها بعلاوه می خواهند کاربرد این شیوه را در بیماری های دیگر چشمی آزمایش نمایند.

مهرداد رفعت، پژوهشگر و کارآفرین دخیل در طراحی و فراوری این ایمپلنت ها می گوید: ما کوشش های زیادی انجام داده ایم تا همه افراد و نه فقط ثروتمندان به اختراعمان با قیمتی مقرون به صرفه و به طور گسترده به قرنیه اختراعی مان دسترسی داشته باشند. به همین دلیل این فناوری را می توان در همه بخش های دنیا به کار گرفت.

منبع: فرارو