اثربخشی رمدسیویر بستگی به زمان شروع درمان دارد، انعقاد خون علت بسیاری از مرگ های کرونایی

به گزارش وبلاگ دلگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی استاد شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه طبق تجربیات اثربخشی رمدسیویر بستگی زیادی به زمان آغاز درمان دارد، اعلام کرد: به طور مثال اگر این دارو در هفته اول ابتلا تزریق گردد، بیشترین اثر را دارد زیرا در روزهای اول که ویروس در حال توسعه در بدن است، تزریق رمدسیویر جلوی توزیع ویروس را می گیرد اما اگر فاز وایرال ویروس تمام شده و وارد فاز التهابی در بافت های مختلف از جمله گوارش و ریه شده باشد، این دارو تاثیر زیادی نخواهد داشت.

اثربخشی رمدسیویر بستگی به زمان شروع درمان دارد، انعقاد خون علت بسیاری از مرگ های کرونایی

محمدرضا صابری در گفت وگو با وبلاگ دلگرمی در مورد داروی رمدسیویر و تاثیر آن اظهار کرد: رمدسیویر دارویی ضدویروس است که اساسا برای درمان کووید 19 طراحی نشده است؛ در حقیقت این دارو برای درمان ویروسی به نام ابولا که چند سال پیش در آفریقا شایع بود، طراحی شد. این دارو بعدتر برای درمان ویروس هایی مثل مرس، سارس و... هم پیشنهاد شد اما برای هیچ کدام به صورت رسمی مصرف نشد.

وی توضیح داد: بر اساس تجربیاتی که تا الان در نظام درمانی به دست آمده، به هر حال نمی توان تاثیر رمدسیویر را در بهبود بیماران رد کرد اما هنوز مطالعات و گزارشات علمی و دقیقی مبنی بر اثربخشی این دارو در درمان کرونا منتشر نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زمانی که جهان گرفتار پاندمی کرونا شد، رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس پیشنهاد و مدتی بعد هم به ایران وارد شد، گفت: در حال حاضر رمدسیویر به مقدار وسیع در حال استفاده است؛ هر چند که اثربخشی آن همچنان زیر سوال است.

افزایش حتمی قند خون از عوارض رمدسیویر است

وی در مورد عوارض داروی رمدسیویر بیان نمود: پروفایل و اطلاعات علمی این دارو هنوز تکمیل نشده که بخواهیم در مورد تمام عوارض آن و منع مصرف در بیماران خاص صحبت کنیم اما آنچه که تا به امروز از مصرف این دارو در پاندمی کرونا گزارش شده، حکایت از بروز عوارضی چون افزایش حتمی قند خون در تمام بیماران دارد؛ بنابراین اگر کسی مبتلا به دیابت باشد و این دارو را تزریق کند، حتما باید قند خون او تحت کنترل قرار گیرد.

صابری بروز افت فشار خون، سرگیجه و حالت تهوع را از دیگر عوارض این دارو دانست و گفت: علاوه بر این رمدسویر می تواند یک سری عوارض کلیوی بر جای بگذارد. بعلاوه ممکن است آنزیم های کبدی را افزایش داده و عوارض کبدی به وجود آورد. تمام این عوارض بعد از تزریق رمدسیویر در بیماران کرونایی گزارش شده است اما درصد عوارض و اینکه در چه افرادی چنین مسائلی بروز پیدا می نماید و چه مقدار قابل بازگشت است، هنوز به صورت دقیق گزارش نشده است.

هر 6 دوز رمدسیویر باید تزریق شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا ضروری است بیماران تمام 6 دوز رمدسیویر را به طور کامل تزریق نمایند، اسم کرد: داروهایی که علیه پارازیت هایی همانند باکتری و ویروس استفاده می شود، دوره درمانی دارد که باید دوره مصرف این داروها تکمیل شود تا چرخه تکثیر ویروس یا باکتری در بدن متوقف شود؛ در غیر این صورت ممکن است بیماری دوباره بازشود یا بدن در مقابل دارو مقاوم شود. بنابراین حتما باید دوره درمانی تکمیل و از 6 دوز رمدسیویر کاملا استفاده شود.

صابری در مورد داروی فاویپیراویر و اثرات آن هم گفت: این دارو هم همانند رمدسیویر یک داروی ضدویروس به شمار میرود که برای ابولا طراحی شده بود و می تواند تکثیر رشته های RNA ویروس را مهار کند. اثربخشی این دارو هم هنوز تایید قطعی ندارد و زیر سوال است و بعضی مطالعات هم مصرف آن در بیماران کرونایی را کلا رد نموده اند.

وی درمورد عوارض فاویپیراویر بیان نمود: از آنجایی که این دارو به صورت قرص خوراکی مصرف می شود، ممکن است عوارضی مانند مسائل گوارشی، کاهش اشتهای شدید، حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. بعلاوه این دارو می تواند سطح آنزیم های کبدی را تغییر داده و عوارضی چون افزایش اسید اوریک خون ایجاد کند. در مجموع شاید بتوان فاویپیراویر را کم عارضه تر از رمدسیویر دانست اما از طرفی با توجه به گزارشات شاید اثربخشی آن هم از رمدسیویر کمتر باشد.

استاد شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد اصرار مردم به تزریق رمدسیویر اظهار کرد: شاید مردم تصور می نمایند اگر برای آن ها یا بیمارشان رمدسیویر تزریق نشود، بهبودی پیدا نخواهند کرد اما من توصیه می کنم مردم به سیستم پزشکی اعتماد داشته باشند و اگر تشخیص پزشک بر این است که در فاز درگیری که در آن قرار دارند، احتیاج به تزریق رمدسیویر نیست، بر این موضوع اصرار نورزند یا اگر تشخیص بر تزریق دارویی هست، به این تشخیص اعتماد نمایند.

صابری گفت: بنابراین معقول ترین رفتار این است که به پروتکل های درمانی در سطوح مختلف سیستم پزشکی اعتماد کنیم؛ به فرض مثال اگر پزشک می گوید اکسیژن خون و شرایط عمومی بیماری خوب است، به تزریق رمدسیویر یا بستری در بیمارستان نباید اصرار ورزید زیرا سیستم ایمنی بدن می تواند این سطح از درگیری را کنترل کند.

وی ادامه داد: از طرفی بعضی از افراد از بیمارستان ترس دارند و زمانی که کاملا بدحال می شوند به ناچار به بیمارستان مراجعه می نمایند. طبیعتا این افراد فرصت درمان را از دست می دهند و زمانی مراجعه می نمایند که برای درمان دیر است. علت بسیاری از مرگ ها بر اثر کرونا همین مساله است.

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان کرونا ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اظهار به اینکه داروهای تقویتی از جمله روی، سلنیوم و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی به طور حتم یاری می نماید، گفت: داروهای آنتی بیوتیک مطلقا منجر به درمان ویروسی همانند کرونا نمی شود زیرا آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با باکتری ها طراحی شده است.

صابری توضیح داد: اما علت این که ممکن است پزشکی داروی آنتی بیوتیک برای بیماری تجویز کند، به تشخیص او بازمی شود. در واقع ممکن است تشخیص پزشک برای فرد خاصی عفونتی غیر از ویروس بوده که کنترل آن احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک داشته است وگرنه آنتی بیوتیک هیچ نقشی در درمان یک عفونت ویروسی ندارد.

وی ادامه داد: در پروتکل ها به صورت تجربی گفته شده داروهای آنتی بیوتیک همانند آزیترومایسین و... حال بیمار کرونایی را بهبود می بخشد که ظاهرا بیشتر در فاز التهابی تاثیر دارد، نه اینکه این ویروس را در بدن از بین ببرد.

انعقاد خون علت بسیاری از مرگ های کرونایی

استاد شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دوران کرونا جابه جایی بزرگی در علم پزشکی صورت گرفت، اظهار کرد: بسیاری از داروهایی که ربطی به بیماری ندارد را امروز تجویز می کنیم. تنها چند داروی خاص ایت که برای کرونا اثبات قطعی دارد؛ مثلا آسپرین و هپارین رقیق نماینده خون است که در درمان کرونا در بعضی بیماران موثر است زیرا یکی از نتایج کرونا ایجاد انعقاد است که علت بسیاری از مرگ ها است.

صابری اضافه نمود: بعلاوه اثبات شده که کورتون ها با کاهش التهابات در فاز التهابی باعث نجات فرد می شود. علاوه بر این اکسیژن تاثیر اصلی را در بهبود حال بیماران کرونایی دارد.

زمان طلایی درمان را ازدست ندهید

وی با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک و... و خوددرمانی تنها از دست دادن زمان است، ادامه داد: اصلی ترین عارضه درمان های خودسرانه از دست دادن زمان طلایی درمان صحیح است. زمانی که بیمار آغاز به خوددرمانی می نماید و یک هفته مشغول آن است، شرایط وی بدتر می شود و زمانی که شرایطش وخیم شد، با درگیری شدید ریه به سیستم درمانی مراجعه می نماید. درمان و کنترل بیمار با این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بنابراین توصیه ما این است که بیماران با درمان خودسرانه و عدم اعتماد به سیستم پزشکی زمان را برای درمان درست از دست ندهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اثربخشی رمدسیویر بستگی به زمان شروع درمان دارد، انعقاد خون علت بسیاری از مرگ های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثربخشی رمدسیویر بستگی به زمان شروع درمان دارد، انعقاد خون علت بسیاری از مرگ های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید