برطرف احتیاج پتروشیمی ها با کمپرسورهای پاژ

به گزارش وبلاگ دلگرمی، سال ها صنایع مختلف پالایشگاهی و پتروشیمی به تجهیزاتی احتیاج داشتند که همه وارداتی بود و هر سال مقادیر زیادی ارز از کشور برای تأمین آنها خارج می شد. یکی از مهم ترین آنها، تجهیزات دوار حساس نظیر کمپرسورها است که از حیاتی ترین دستگاه های مورداحتیاج این قبیل صنایع به تعداد می رود.

برطرف احتیاج پتروشیمی ها با کمپرسورهای پاژ

در حال حاضر، شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ در زمینه فراوری این قبیل تجهیزات چند سالی است که توانسته به اسم پیشگام در این عرصه، احتیاج این بخش از صنعت را برآورده کند و مانع از خروج حجم زیادی ارز از کشور گردد.

حسین خطیبی، مدیرعامل و مؤسس شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ در گفت وگو با جام جم می گوید: من به طور همزمان مدیر شرکت دیگری هم هستم که از حدود 21 سال پیش در آنجا مشغول فراوری مبدل های حرارتی صفحه ای در تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و سیمان هستیم. در آن موقع وقتی برای سفارش کار به پتروشیمی ها مراجعه می کردیم، متوجه وجود نقص های بزرگی در بعضی قسمت ها شدیم. اوایل سال های 84 بود که دیدیم به علت بحث تحریم ها، در صنعت پتروشیمی، مشکلاتی در قطعات تجهیزات دوار وجود دارد. ما در شرکت طاها قالب طوس قطعات ثابت می ساختیم و احساس کردیم در آن قسمت با توجه به استهلاک بالایی که قطعات دوار دارند، خلأ بسیار بزرگی وجود دارد. این فناور داخلی اشاره می نماید که کمپرسور، قلب هر پالایشگاه و پتروشیمی است و اصلی ترین واحد به تعداد می رود و این صنایع در زمینه تجهیزات دوار این کمپرسورها دچار نقص بودند. شرکت های بزرگی مانند اطلس کوپکو، زیمنس و میتسوبیشی ما را تحریم نموده و ساختار پتروشیمی های ما را هدف گرفته بودند. به وضوح می دیدیم با این کار قصد فلج کردن صنایع نفت و گاز کشور را دارند. این شد که درسال 85 تصمیم گرفتیم با همکاری برادرانم که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند، یک شرکت فراورینماینده قطعات دوار راه اندازی کنیم. چند نفری هم از نخبه های شرکت طاها قالب طوس و بعضی دانشجویان دانشگاهی را که در این زمینه کار نموده بودند، جذب کردیم و این گونه شد که شرکت پرتو صنعت پاژ را حوالی سال 90 با هدف مهندسی معکوس و قطع وابستگی واردات قطعات دوار تأسیس کردیم.

مؤسس این شرکت دانش بنیان می گوید: درواقع، آغاز اولیه این شرکت به علت احساس احتیاج صنایع پالایشگاهی بود. در ابتدا مهندسی معکوس انجام می دادیم و دوربین های بسیار پیشرفته مهندسی معکوس را از اروپا خریداری و نصب کردیم و با آنها نقشه برداری از تجهیزات را پیش از مستهلک شدنشان انجام می دادیم. بعد از تهیه نقشه، دو راه وجود داشت: نقشه را برای ساخت تجهیز به کارخانه دیگری سفارش دهیم یا این که خودمان کارگاهی احداث کنیم و طبق نقشه، تجهیزات را بسازیم.

جالب است بدانید این شرکت اکنون قادر است یک کمپرسور سانتریفیوژ اینتگرال گیر را به صورت کامل فراوری کند. در بحث اکسترودرها هم پیشگام بوده و قطعات لازم برای فراوری و ساخت آنها را در اختیار دارد. همه اینها در پی احساس احتیاج و خلأ در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی رخ داده است.

پیشگام در برطرف احتیاج پتروشیمی ها

این شرکت دانش بنیان فراورینماینده انواع کمپرسورهای سانتریفیوژ اینتگرال گیر؛ فراورینماینده انواع خطوط بسته بندی یا بگینگ به صورت کامل و هم شفت های اکسترودرهای واحدهای پلیمری است. درواقع در شرکت اصلی دستگاه های کمپرسورها و در شرکت زیر مجموعه، دستگاه های بسته بندی فراوری می گردد. از جمله تجهیزاتی که در این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه اپتیک یا اسکنر نوری سه بعدی است که دستگاه های تصویربرداری یا مقدار گیری یا تهیه نقشه به روش اپتیک هستند که جزء دستگاه های پیشگام به تعداد می فرایند و در آغاز کار مورد استفاده قرار می گیرند.

خطیبی در ادامه شرح درباره دستگاه های ساخت این شرکت می گوید: کمپرسور مانند قلب یک مجموعه پالایشگاه و پتروشیمی عمل می نماید و سیال فرآیند یا هوا را فشرده می نماید و در بخش های مختلف فرایند یک پالایشگاه یا پتروشیمی استفاده می گردد که مانند قلب، خون را در کل بدن پمپاژ می نماید. هوای فشرده که یکی از احتیاجهای اولیه هر پتروشیمی برای ادامه فرآیند است. وظیفه اصلی کمپرسور، بالا بردن فشار سیال است که در آن فرآیند احتیاج به افزایش فشار دارد تا به محصول نهایی تبدیل گردد. دستگاه های بسته بندی یا بگینگ هم از دیگر محصولات شرکت است. زمانی که واحدهای پلیمری آغاز به فراوری می نمایند، محصولات فراوری شده را در بسته های 25کیلویی با سرعت 2000 کیسه در ساعت بسته بندی می نمایند که کار بسیار پیچیده و دشواری است. وظیفه دستگاه های بسته بندی این است که مواد را که به صورت فله ای روی چرخ نقاله در حال حرکت هستند داخل این کیسه های 25 کیلویی وارد و بسته بندی نمایند تا حمل ونقل و صادرات آنها راحت تر انجام گردد.

اکسترودرها هم دستگاه هایی هستند که در پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این مراکز، مواد پلیمری به صورت پودر وارد اکسترودرها می گردد که دارای شفت هایی با مارپیچ های خاص هستند و با دوران و افزایش دما، مواد پلیمری را به دانه بندی های موردنظر پتروشیمی تبدیل نموده و از سمت دیگر اکسترودر مانند چرخ گوشت، مواد به صورت دانه های پلیمری ریز (گرانول) خارج می گردد.

رقیب قدرتمند شرکت های داخلی

این مؤسس شرکت دانش بنیان درمورد رقابت با دیگر شرکت ها در این زمینه به جام جم می گوید: در زمینه اکسترودرها، ما اولین شرکت و پیشگام در این زمینه هستیم. در دستگاه های بسته بندی شاید شرکت های داخلی هم یک یا دو نماینده کشورهای خارجی داشتند که محصولات ساده را فراوری می کردند اما هیچ کسی جرأت نداشت خط کامل یا یک دستگاه کامل بسته بندی را فراوری کند و ما برای اولین بار در کشور این کار را انجام داده ایم. در زمینه کمپرسورهای سانتریفیوژ اینتگرال گیر، بعضی شرکت ها کارهایی انجام داده بودند اما هیچ شرکتی به صورت متمرکز مانند شرکت ما با این قدرت و دقت این کار را انجام نداده بود. اکنون در فراوری این محصول هم پیشگام هستیم.

سهم فراوری از بازار و تفاوت با قیمت جهانی

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ با فراوری دستگاه های بسته بندی، این شرکت به طور تقریبی 50 درصد مانع از ورود قطعات شده و در حال تأمین احتیاج کشور است. از طرف دیگر در قسمت اکسترودرها، این شرکت حدود 70 درصد احتیاج داخل را تأمین نموده است. اما غالبا شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت نمی نمایند. در زمینه فراوری کمپرسورهای سانتریفیوژ اینتگرال گیر هم با توجه به گستردگی و عظمتی که دارد، در حال حاضر حدود 50درصد بازار صنایع پتروشیمی را از آن خود نموده است.

خطیبی با اشاره به اختلاف قیمت نمونه های فراوری داخل با نمونه های وارداتی می گوید: نمونه های فراوریشده در شرکت ما با نمونه های اصلی اختلاف قیمت حدود 30 درصدی دارد اما در امسال، در قسمت کمپرسورها حداقل مانع از خروج 10 تا 12 میلیون یورو ارز از کشور شده ایم. در بخش اکسترودرها هم این صرفه جویی ارزی به 3 تا 4 میلیون یورو می رسد. بعلاوه در قسمت بسته بندی هم بین 4 تا 5 میلیون یورو در خروج ارز از کشور صرفه جویی شده است. در مجموع با فراوریات این شرکت دانش بنیان، حدود 20 تا 25 میلیون یورو در خروج ارز از کشور صرفه جویی رخ داده است.

لازم به ذکر است راه اندازی شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ به اشتغال زایی هم یاری زیادی نموده است. به طوری که این مجموعه که در ابتدا، با سه تا چهار نفر آغاز به کار کرد، اکنون برای نزدیک به 200 نفر پرسنل به طور مستقیم اشتغال زایی ایجاد شده و حداقل 300 نفر هم به طور پیمانکاری با این شرکت فعالیت می نمایند که در مجموع تا به امروز برای 500 نفر اشتغال زایی شده است.

راه های ارتباط با شرکت پرتو صنعت پاژ

وبسایت: psp.company

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام:parto-sanat-pazh

تلگرام: psp.company

یوتیوب: pspcompany

تلفن: 35414646-051 و 35425606-051

آدرس: مشهد، کیلومتر 12 بزرگراه آسیایی (جاده قوچان)، پارک علم و فناوری خراسان، نبش خیابان نرگس 2 و 4

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ دلگرمی

منبع: جام جم آنلاین

به "برطرف احتیاج پتروشیمی ها با کمپرسورهای پاژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف احتیاج پتروشیمی ها با کمپرسورهای پاژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید