مرجعیت علمی کشور در حوزه سلول های بنیادی تقویت شد
به گزارش وبلاگ دلگرمی، یکی از کلید های پیشران کشور در بحث توسعه، فراهم کردن زیرساخت های راهبردی در حوزه های مهم است.
به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ دلگرمی، بسترسازی های دانش محور هوشمند، سبب ارتقای تراز علمی کشور و تسریع در شکل گیری اکوسیستم علمی می گردد.
به علت اهمیت بالای این مقوله، یکی از مهم ترین ماموریت های ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در سال گذشته، حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت های راهبردی ملی در حوزه های کلیدی بوده است.
حمایت از طرح های توسعه فناوری دانشگاهی
در همین زمینه، یکی از برنامه هایی که مورد حمایت جدی نهاده شد، حمایت از طرح های توسعه فناوری دانشگاهی بوده است که این مهم در یک تعامل هدفمند میان ستاد و دانشگاه های بزرگ و مادر رقم خورد.
توسعه فعالیت های شبکه ملی مدل سازی حیوانی
از دیگر اقدامات اجرا شده در این زمینه، حمایت از توسعه فعالیت های شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی بوده است.
این حمایت، دستاورد های چشمگیری به همراه داشته است که از مهم ترین آن ها می توان به توسعه فناوری های تکثیر، نگهداشت و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، توسعه پژوهش در مراکز تحقیقاتی و ترجمان دانش و فناوری و توسعه فناوری ها و خدمات آزمایشگاهی مطالعات درون تنی اشاره نمود.
بعلاوه تدوین و بهبود استاندارد و دستورالعمل های تحقیقات درون تنی و حمایت از طرح های با موضوع علوم حیوانات آزمایشگاهی نیز از دیگر شاخص های عملکردی ستاد در این حوزه به شمار میرود.
مرکز فراوری فرآورده های ژنی پژوهشگاه رویان
از دیگر اقدامات مهم ستاد در سال گذشته، ایجاد مرکز فراوری فرآورده های ژنی پژوهشگاه رویان بوده است. طی این فرآیند، 2 پروژه ژن درمانی عملیاتی شد.
راه اندازی علم و فناوری اتوفاژی و پزشکی بازساختی
راه اندازی علم و فناوری اتوفاژی و پزشکی بازساختی نیز ازجمله اقدامات زیرساختی ستاد در سال گذشته محسوب می گردد. در این برنامه، مدیریت فرآیند اتوفاژی به منظور جلوگیری از آسیب بافتی به عنوان شاخص عملکردی این اقدام شناخته می گردد.
ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با توجه به ظرفیت های فراوان این حوزه برای امسال نیز برنامه های جامعی برای حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت های راهبردی ملی در حوزه های کلیدی در دست تدوین و اجرا دارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو