گنبد کاووس به فوریت به حریم منظری احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ دلگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، گنبد کاووس به فوریت به حریم منظری احتیاج دارد.

گنبد کاووس به فوریت به حریم منظری احتیاج دارد

عالیه ملک شاهکویی، سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) درباره شرایط معین حریم و عرصه آثار تاریخی در استان گلستان گفت: حدود 991 اثر ثبت شده در لیست آثار ملی گلستان داریم که 55 اثر از آنها حریم مصوب دارند. بعلاوه شش اثر ثبت شده جهانی داریم که از میان آنها، دو اثر جنگل های هیرکانی و برج قابوس به معین حریم احتیاج داشتند که انجام شد.

او با بیان اینکه محوطه های تاریخی که داخل محدوده شهری نهاده شده اند معمولا به معین فوری حریم احتیاج دارند، اضافه نمود: تپه هایی که خارج از شهر هستند، معمولا اراضی ملی و کشاورزی هستند و ساخت و ساز در آنها انجام نمیشده است، اما یکسری تپه ها کم کم به محدوده شهر اضافه شدند و این تهدیدی برای حریم این تپه های تاریخی محسوب می گردد. برای مثال تپه انجیر آب در طرح های اخیر توسعه شهری گرگان در محدوده شهر نهاده شد وگرنه تا پیش از آن، اراضی کشاورزی اطراف آن بودند و هیچ مسئله ای هم نداشتند. بر این اساس در حال حاضر پنج تپه تاریخی در بندر گز، کلاله، آق قلا، تپه انجیر آب گرگان و رباط سفید (سرعلی آباد) به حریم فوری احتیاج دارند.

ملک شاهکویی درباره چالش های معین حریم در استان گلستان اظهار کرد: بیشترین چالش این استان برای معین حریم و عرصه ساخت و سازهاست. در محدوده شهرها و روستاها سعی کردیم در جلساتی با شورای شهر و دهیاری روستاها این چالش را به حداقل برسانیم. از طرفی، قانون مصوبه سال 98 و کمیسیون ماده 99 و 100 در این زمینه خیلی به ما یاری کرد. در این قانون اعلام شد اگر در حریم بافت های تاریخی پروانه ساخت صادر گردد و مالک مازاد آن پروانه ساخت و ساز کند یا بدون مجوز ساخت و ساز کند، حکم قلع بنا می گیرد.

البته به شرطی که شهرداری ها به موقع با صدور پروانه ساخت قوانین را رعایت نمایند. برای مثال پس از معین حریم مسجد جامع گرگان در حدود ده دوازده سال پیش، مشکلاتی با دستگاه های اجرایی و شهرداری برای ایجاد پارکینگ طبقاتی بوجود آمد. به هر حال بخشی را میراث برطرف کرد، بخشی هم به وسیله شهرداری دخل و تصرف شد. برای همین، به همکاری دستگاه های اجرایی و شهرداری ها برای حفاظت از حریم آثار تاریخی احتیاج داریم.

او درباره تعرض هایی که به حریم جنگل هیرکانی به عنوان میراث جهانی شده و اقدامات میراث فرهنگی در این باره گفت: وظیفه حفاظت از جنگل هیرکانی فقط به عهده میراث فرهنگی نیست. محیط زیست و منابع طبیعی در حفاظت از این جنگل نقش پررنگ تری دارند و جز وظایف اصلی آن محسوب می گردد. ما به عنوان متولی ثبت جهانی این اثر پایش هایی را به صورت دوره ای انجام می دهیم. جنگلهای ما همیشه مورد دست درازی قرار می گیرند اما بخشهایی از جنگل هیرکانی که ثبت جهانی شده اند، اوضاع تثبیت شده ای دارند.

ملک شاهکویی بعلاوه درباره شرایط حریم گنبد کاووس شرح داد: حریم این اثر تاریخی همزمان با ثبت ملی آن انجام شد و ضوابط براساس این حریم معین می گردد. شهرداری هم براساس همین حریم استعلام میگیرد و اقداماتش را براساس این استعلام انجام می دهد، اما میراث فرهنگی در کوشش بوده حریم منظری برای این گنبد در خیابان اصلی و دید گنبد به شهر جرجان (گرگان) در نظر گرفته گردد که هنوز این پیشنهاد اجرایی نشده است.

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) درباره تفویض اختیار معین حریم و عرصه به ادارات کل استانها نیز بیان نمود: با این اقدام سرعت کار بالا می رود و اگر همدل باشیم می توانیم بدون مشکل، حریم آثار ثبت ملی شده را خیلی راحت تر معین کنیم. از طرفی، معین حریم و عرصه خط قرمز میراث فرهنگی است و اشتباه در آن قابل جبران نیست، این موضوع به قاطعیت مدیر و تیم کارشناسی احتیاج دارد.

منبع: همگردی

به "گنبد کاووس به فوریت به حریم منظری احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد کاووس به فوریت به حریم منظری احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید